Evropská unie vybízí uprchlíky k cestě do Evropy, tvrdí šéf libyjské pobřežní stráže

Evropská unie vybízí uprchlíky k cestě do Evropy, tvrdí šéf libyjské pobřežní stráže
16 / 06 / 2016, 18:45

Příslušníci libyjské pobřežní stráže v rozhovoru pro televizní stanici Sky News uvedli, že jim chybí prostředky pro boj s pašeráky lidí a navíc ještě Evropská unie celou situaci prý zhoršuje.

Libyjská pobřežní stráž tvrdí, že unijní operace Sophia byla navržena takovým způsobem, aby místo toho, aby zabránila pašerákům lidí v jejich cestě do Evropy, naopak povzbudila další a další nelegální migranty vydat se na nebezpečnou cestu do Evropy přes Středozemní moře ("Kdyby NATO a EU opravdu chtěly, tak už dávno zastavily příliv uprchlíků")

Libye se přitom stala jednou z hlavních migračních tras na evropský kontinent poté, co byla uzavřena cesta z Turecka přes Egejské moře do Řecka na základě kontroverzní dohody EU s Tureckem.

EU se připravuje na problémy v Libyi. Ve hře jsou uprchlíci, IS i ropné vrty

Sky News uvádí, že podle mezinárodního práva nemohou evropská námořní plavidla vstoupit bez povolení do libyjských výsostných vod a musí zůstat nejméně 12 námořních mil od libyjského pobřeží.

Pašeráci právě toho využívají k tomu, že nalodí uprchlíky a pošlou je do těchto mezinárodních vod a spoléhají na to, že je zachrání plavidla EU. Oni sami se bezpečně dostanou zpět na libyjské pobřeží, protože používají "bezpečný" 12 mílový koridor. 

"Lidé, které zachrání plavidla unie, okamžitě volají svým přátelům na břeh a vybízejí je k další cestě na moře s tím, že unijní plavidla jsou pouhých 20 mil od pobřeží a že je zachrání," uvedl velitel pobřežní stráže plukovník Tawfik Alskir a dodává "To je jenom pobídka, aby další uprchlíci nastoupili na riskantní cestu."

Podle něj se migrační krize zhoršuje a letos zamíří do Evropy přes Středozemní moře rekordní počet uprchlíků. Tvrdí, že problémem je i fakt, že Libye prostě nemá prostředky, aby se s toutou migrační vlnou vypořádala.

800.000 migrantů čeká v Libyi na cestu do EU. Máme se připravit na mnohem větší uprchlickou vlnu

V oblasti Misrata existují pouze dvě lodě, které jsou schopné provádět ostrahu libyjského pobřeží. Všechna ostatní plavidla byla přesunuta do míst bojů s islámským státem. 

Podle Alskira neodradí migranty ani riziko utopení, přitom některé statistiky uvádí, že každý 23 migrant na cestě přijde o život. Ale cesta do Evropy je přesto tak láká, že neuvěřitelně riskují. Chtějí si vydělat peníze, hodně peněz a vrátit se s nimi zpět domů. Podle imigrantů jsou "ulice evropských měst dlážděné zlatem". A čím dál víc uprchlíků se proto snaží sehnat v severní Africe práci, aby vydělali alespoň 600 liber (přes 20.000 korun), aby mohli pašerákům zaplatit za cestu do vysněného ráje. Zdá se, že tedy neexistují žádné řešení této krize, uzavírá Sky News.

Europol: Pašeráci loni dostali do Evropy 90 procent migrantů. Letos má být ještě hůř

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace