Exkluzívně: Aktivní zálohy AČR v akci. Deník jednoho ze záložáků…(6)

Exkluzívně: Aktivní zálohy AČR v akci. Deník jednoho ze záložáků…(6)
Autor: kpt. Ladislav Košťák, velitel roty AZ hl. m. Prahy|Popisek: Eskortní terénní vozidlo UAZ s příslušníky aktivních záloh.
20 / 04 / 2016, 08:45

Ale jak vlastně takové cvičení probíhá? Co při něm záložáci skutečně zažívají? Jak plní bojové úkoly? Přinášíme exkluzivní reportáž…

Den 1 a 2: Exkluzívně: Aktivní zálohy AČR v akci. Deník jednoho ze záložáků…(1)
Den 3: Exkluzívně: Aktivní zálohy AČR v akci. Deník jednoho ze záložáků…(2)
Noc 3: Exkluzívně: Aktivní zálohy AČR v akci. Deník jednoho ze záložáků…(3)
Den 4: Exkluzívně: Aktivní zálohy AČR v akci. Deník jednoho ze záložáků…(4)
Den 5: Exkluzívně: Aktivní zálohy AČR v akci. Deník jednoho ze záložáků…(5)

Den 6: Nácvik ochrany VIP

Den 6, 19.4.2016. Den byl věnován nácviku činností související s návštěvou VIP osoby v prostoru působení naší roty. A to při souběžném plnění ochrany a ostrahy strategického objektu (ODOS) a dalších úkolů.

Velitelé pěších rot AZ, které většinou při cvičení nejsou naplněny na sto procent, musí při souběhu úkolů na cvičení velmi pečlivě hospodařit s těmito lidskými zdroji. Představa, že si všichni příslušníci roty užijí cvičení naplno jako „bojaři“, tedy se střelbami, strážní službou a patrolováním, je mylná.

Pro stoprocentní fungování roty je potřeba například výkonný praporčík, výdejce stravy, technik roty… Povinností naší roty je zajistit službu dozorčího a jeho pomocníka na velitelství roty ve srubovém táboře Smilov: to znamená dva lidi minus na čtyřiadvacet hodin, po kterou služba trvá. Ve skutečnosti je to však víc, proto dozorčí i pomocník mají po čtyřiadvacítce (během které jsou jen čtyři hodiny na odpočinek), nárok na volno a nemůžou okamžitě cvičit. Kromě toho staví každá rota ještě další čtyřčlennou službu: dozorčího a tři pomocníky do autoparku.

Úlevou je, že v autoparku se obě cvičící roty (připomínám, že při cvičení HRADBA 2016 spolu cvičí vždy dvě roty najednou) střídají při zajišťování služby obden. Ale když se vezme v úvahu povinný odpočinek po službě, jedná se o další čtyři lidi minus.

Souběh několika úkolů, které je třeba plnit souběžně a na vysoké úrovni, k cvičení patří. V reálném nasazení by to bylo, a to včetně nutnosti postavit služby k hlídání velitelství či techniky, stejné. Možná, že tento výčet personálu není pro čtenáře moc atraktivní, ale jedná se o téma, které jako velitel musím neustále řešit: jak splnit úkoly s omezenými, hlavně lidskými zdroji.

Kromě ekonomiky lidských zdrojů je třeba na cvičení řešit i ekonomiku spánku. Jak jsem to popisoval v předcházejícím článku, na cvičení se neodpočívá v běžném slova smyslu, ale obnovuje bojeschopnost. Spánku stačí tolik, aby voják zvládl plnit svoje úkoly. Pět hodin spánku za noc (nebo přes den, pokud byla noční akce) je spíš nadstandard. Není nereálné naspat v některých částech programu cvičení dvě, tři hodiny denně.

Zpět k tématu přípravy na návštěvu VIP osoby. Ta přistane v ranních hodinách na polním heliportu, poté se bude přesouvat v konvoji k různým ukázkám výcviku. Naše rota předvede zásah proti narušitelům, kteří střelbou napadnou ODOS. Dále zajišťuje ochranu konvoje s VIP osobou dvěma vozidly. VIP osoba nakonec přijede do srubového tábora, kde musí rota postavit zvláštní stráže k velitelství úkolového uskupení (odkud se řídí cvičení) i ke svému vlastnímu velitelství. Přitom nadále zajišťuje všechny standardní úkoly včetně ochrany ODOS.

K ukázce zásahu proti narušitelům ODOS: scénář začíná útokem sebevražedného atentátníka v automobilu na kontrolně propouštěcí místo u brány do objektu. Poté bude objekt napaden střelbou. Bránící četa posílí stanoviště na perimetru a bude opětovat palbu. Mezi obránci dojde i ke zranění a nutnosti transportu raněného do bezpečí. Proti útočníkům pak zasáhne tým rychlé reakce, který dojede do prostoru na tatrovce se zalafetovaným kulometem, útočníky dílem zlikviduje a dílem zažene.

K ozbrojenému doprovodu VIP osoby: Osoba pojede v konvoji složeném převážně z civilních vozidel (osobních aut a autobusů). Na prvním místě pojede eskortní terénní vozidlo UAZ s příslušníky aktivních záloh. Na posledním místě pojede Tatra 810 (střední nákladní automobil, který postupně v armádě nahrazuje Pragu W3S). Obě vozidla budou vyzbrojena pro tento účel kulomety. Ze vzduchu budou kolonu krýt dva vrtulníky Mi-24.

Poté, co proběhnou všechny ukázky a VIP osoba ukončí návštěvu na srubovém táboře Smilov, se rota vrátí k plnění svých úkolů, tedy střežení strategického objektu a prostoru odpovědnosti u státní hranice. V noci ze středy na čtvrtek se dají očekávat incidenty a útoky nejvyšší intenzity.

Přes náročný program a postupující únavu jsem přesvědčen, že cvičení zvládneme: jeho vrchol se blíží.

Velitel roty AZ hlavního města Prahy kpt. Ladislav Košťák

Psali jsme také:

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace