Autor fotografie: Boeing|Popisek: F-15 ilustrační snímek
Tento týden proběhne ve Washingtonu konference Air Force Association, kde společnost Boeing ukáže své nejnovější produkty.Jedním z nejvýznamnějších je upgrade stíhače F-15.
Nová konfigurace stroje F-15 Eagle Advance umožní tomuto stroji si nést do boje až 16 protiletadlových raket, oproti stávajícím 8. Ze stávajících nákresů vyplývá, že dojde k aktivaci závěsů 1 a 9 na vnějších křídlech, navíc budou moci pylony nést 4 a ne dvě rakety jako nyní.

Tuto nabídku bude podle všeho možné aplikovat na různé varianty stíhače Eagle podle potřeb operujícího letectva, tedy USA, Izrael, Singapur, nebo Japonsko.
Možnost nést více protiletadlových raket je pro Eagle dobrá, vzhledem k novým raketám AIM-120D AMRAAM a AESA radarům ve verzích F-15C/D/E, což umožní tomuto 43 let starému konceptu stíhače střílet na téměř dvojnásobnou vzdálenost než nyní.
Zároveň bude upgradovaná F-15 Eagle Advance moci operovat jako těžký nosič zbraní ve spolupráci se stealth stíhači 5. generace F-22 a F-35. Jimi poskytnutá data umožní stroji F-15 odpálit rakety na vyžádání, a novější stroje F-22 a F-35 tak mohou zůstat na bojišti jako „bitevní manažeři“ i poté, co všechny svoje rakety vystřílí.

Otázkou zůstává, zda si takto vylepšený stroj někdo pořídí vzhledem k situaci, kdy spřátelené státy objednávají stroje F-35 a to i přes to, že F-15 AE v mnoha parametrech předčí zatím poměrně nešťastný stroj F-35. Chybí mu to základní, tedy alespoň podle potencionálních kupců – stroj 4.5 generace je prostě moc vidět.
Pro Boeing je aktuálně jediným odběratelem strojů F-15SA Saúdská Arábie a je tak možné, že až bude zakázka ke konci desetiletí kompletní, brány závodu se za legendární F-15 zavřou nadobro. Nadějí pro Boeing je zpoždění programu F-35 a to, že například Rusko dál vesele prodává stíhače vycházející z podobné legendy - Su-27, což je také letitý koncept.
F-15 je postavená tak, aby se co nejsnáze udržovala. Proto 53 m2 jejího povrchu tvoří přístupové panely a dveře. F-15 je převážně z titanu. Má vynikající aerodynamiku, jediné, co narušuje jinak aerodynamicky čistý rám, je bublinový překryt kabiny. Až do poloviny křídel se táhnou palivové nádrže. F-15A, Streak Eagle, překonal všechny tehdejší rekordy ve stoupavosti. Ve svíčce dokáže zrychlovat až nad rychlost zvuku – F-15 je první západní letadlo, které toho bylo schopné. Jen pro zajímavost, F-15 vystoupá do 15 km rychleji, než raketa Saturn, která poháněla kosmické lodi Apollo na jejich cestě k Měsíci. Jeden z požadavků USAF na F-15 byl, aby pokud možno ve všech ohledech překonávala dosavadní stíhačky Sovětského svazu. Proto dostala F-15 do vínku skvělou manévrovatelnost. V rychlosti 260 Kias dokázala bez jakýchkoli problémů vymanévrovat svého předchůdce, F-4. Jak by také nemohla, když má skoro dvakrát menší poloměr zatáčky. V jiném testu se zase při rychlosti Mach 0.9, poloměru otáčky 7100 stop (asi 2360 m), přetížení 4G na plný plyn, s plným nákladem zbraní a polovinou paliva ve vnitřních nádržích dokázala vyšplhat o 2164 metrů, což je úctyhodné, vezmeme-li v potaz fakt, že při zatáčce každé letadlo, zvláště pak vojenské, velmi rychle ztrácí rychlost. To vše díky svému skvělému poměru váhy a tahu motorů Pratt & Whittney F-100P200 a svému velmi lehkému trupu z titanu. Díky němu se také dokáže odlepit od země s plným nákladem zbraní v konfiguraci CAP, HVA, AA na pouhých 250 metrech.
Podle USAF má F-15C poměr vítězství:ztráty 95:0.
Izrael vlastní letouny F-15 ve verzích F-15 A/B, C/D a I. Na těchto verzích dosáhli Izraelci mnoha sestřelů, mimo jiné i tří syrských MiGů-25
Specifikace (F-15C Eagle)
Posádka: 1
Délka: 19,44 m
Rozpětí: 13 m
Výška: 5,6 m
Nosná plocha: 56,5 m2
Profil křídla: NACA 64A006.6 u kořene, NACA 64A203 na konci křídla
Hmotnost (prázdný): 12 700 kg
Hmotnost (naložen): 20 200 kg
Maximální vzletová hmotnost: 30 845 kg
Pohonná jednotka: 2 × dvouproudový motor Pratt & Whitney F100-PW-220 nebo 229
Tah pohonné jednotky: 77,62 kN
Tah s forsáží: 111,2 kN – 220; 129 kN – 229
Výkony
F-15C při vzletu na maximální výkon
Maximální rychlost:
Nízko:1 450 km/h
Vysoko:2 655 km/h
Přeletový dolet: 5 600 km s přídavnými nádržemi
Dostup: 20 200 m
Stoupavost: 255 m/s
Plošné zatížení: 358 kg/m2
Tah/Hmotnost: 1,12 (220), 1,30 (229)
Výzbroj
F-15 při odpalu střely AIM-7 Sparrow
M61 Vulcan ráže 20mm s 940 náboji
AIM-7 Sparrow
AIM-9 Sidewinder
AIM-120 AMRAAM
ALQ-119(v) - kontejner pro elektronický boj
Přídavná palivová nádrž o objemu 2273 litrů
Puma Mk 82 o hmotnosti 227 kg
Puma Mk 84 o hmotnosti 907 kg
Vícenásobný závěsník (Multiple Ejector Rack) nesoucí 3 pumy Mk 82 a 2 kusy AIM-9 Sidewinder FAST
Mk-20 Rockye - kazetová/kontejnerová puma s volitelnou submunicí (pěchotní, protitankové miny apod.)
Taktická nukleární puma o síle 50kT
GBU-10 Paveway II
AVQ-26 - sada senzorů
GBU-12 Paveway II
CBU-52 - výmetník kuličkových bomb
AGM-84 Harpoon - radarem naváděná protilodní střela
Grand slam - protizemní střela odvozená od střely AMG-84 Harpoon
SUU-20 - výmetník bomb
GBU-15 - modulárně naváděná klouzavá bomba
AGM-88 Harm - protiradarová střela
AGM-65 Maverick - protitanková/protizemní střela, naváděna IČ nebo TV (podle použité verze)
Zdroj: Boeing, FoxtrotAlpha, Wikipedie