Fotogalerie: Speciální barevné schéma F-15 k výročí Národní gardy v Oregonu

Fotogalerie: Speciální barevné schéma F-15 k výročí Národní gardy v Oregonu
Autor: US Air Force / 173rd Fighter Wing|Popisek: F-15
10 / 04 / 2016, 12:45

Oregonská Air National Guard, 173. stíhací peruť oslavuje 75. výročí svého vzniku a proto na své F-15 Eagle nechala dát speciální barevné schéma.

F-15

F-15

F-15

F-15 je postavená tak, aby se co nejsnáze udržovala. Proto 53 m2 jejího povrchu tvoří přístupové panely a dveře. F-15 je převážně z titanu. Má vynikající aerodynamiku, jediné, co narušuje jinak aerodynamicky čistý rám, je bublinový překryt kabiny. Až do poloviny křídel se táhnou palivové nádrže. F-15A, Streak Eagle, překonal všechny tehdejší rekordy ve stoupavosti. Ve svíčce dokáže zrychlovat až nad rychlost zvuku – F-15 je první západní letadlo, které toho bylo schopné. Jen pro zajímavost, F-15 vystoupá do 15 km rychleji, než raketa Saturn, která poháněla kosmické lodi Apollo na jejich cestě k Měsíci. Jeden z požadavků USAF na F-15 byl, aby pokud možno ve všech ohledech překonávala dosavadní stíhačky Sovětského svazu. Proto dostala F-15 do vínku skvělou manévrovatelnost. V rychlosti 260 Kias dokázala bez jakýchkoli problémů vymanévrovat svého předchůdce, F-4. Jak by také nemohla, když má skoro dvakrát menší poloměr zatáčky. V jiném testu se zase při rychlosti Mach 0.9, poloměru otáčky 7100 stop (asi 2360 m), přetížení 4G na plný plyn, s plným nákladem zbraní a polovinou paliva ve vnitřních nádržích dokázala vyšplhat o 2164 metrů, což je úctyhodné, vezmeme-li v potaz fakt, že při zatáčce každé letadlo, zvláště pak vojenské, velmi rychle ztrácí rychlost. To vše díky svému skvělému poměru váhy a tahu motorů Pratt & Whittney F-100P200 a svému velmi lehkému trupu z titanu. Díky němu se také dokáže odlepit od země s plným nákladem zbraní v konfiguraci CAP, HVA, AA na pouhých 250 metrech.

Podle USAF má F-15C poměr vítězství:ztráty 95:0.

Izrael vlastní letouny F-15 ve verzích F-15 A/B, C/D a I. Na těchto verzích dosáhli Izraelci mnoha sestřelů, mimo jiné i tří syrských MiGů-25

Specifikace (F-15C Eagle)
Posádka: 1
Délka: 19,44 m
Rozpětí: 13 m
Výška: 5,6 m
Nosná plocha: 56,5 m2
Profil křídla: NACA 64A006.6 u kořene, NACA 64A203 na konci křídla
Hmotnost (prázdný): 12 700 kg
Hmotnost (naložen): 20 200 kg
Maximální vzletová hmotnost: 30 845 kg
Pohonná jednotka: 2 × dvouproudový motor Pratt & Whitney F100-PW-220 nebo 229
Tah pohonné jednotky: 77,62 kN
Tah s forsáží: 111,2 kN – 220; 129 kN – 229

Výkony
F-15C při vzletu na maximální výkon
Maximální rychlost:
Nízko:1 450 km/h
Vysoko:2 655 km/h
Přeletový dolet: 5 600 km s přídavnými nádržemi
Dostup: 20 200 m
Stoupavost: 255 m/s
Plošné zatížení: 358 kg/m2
Tah/Hmotnost: 1,12 (220), 1,30 (229)

Výzbroj
F-15 při odpalu střely AIM-7 Sparrow
M61 Vulcan ráže 20mm s 940 náboji
AIM-7 Sparrow
AIM-9 Sidewinder
AIM-120 AMRAAM
ALQ-119(v) - kontejner pro elektronický boj
Přídavná palivová nádrž o objemu 2273 litrů
Puma Mk 82 o hmotnosti 227 kg
Puma Mk 84 o hmotnosti 907 kg
Vícenásobný závěsník (Multiple Ejector Rack) nesoucí 3 pumy Mk 82 a 2 kusy AIM-9 Sidewinder FAST
Mk-20 Rockye - kazetová/kontejnerová puma s volitelnou submunicí (pěchotní, protitankové miny apod.)
Taktická nukleární puma o síle 50kT
GBU-10 Paveway II
AVQ-26 - sada senzorů
GBU-12 Paveway II
CBU-52 - výmetník kuličkových bomb
AGM-84 Harpoon - radarem naváděná protilodní střela
Grand slam - protizemní střela odvozená od střely AMG-84 Harpoon
SUU-20 - výmetník bomb
GBU-15 - modulárně naváděná klouzavá bomba
AGM-88 Harm - protiradarová střela
AGM-65 Maverick - protitanková/protizemní střela, naváděna IČ nebo TV (podle použité verze)

Zdroj: Boeing, FoxtrotAlpha, Wikipedie, 173rd Fighter Wing

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace