Hrozí kyberútoky na nejmodernější letadla. Stačí notebook s wifi.

Hrozí kyberútoky na nejmodernější letadla. Stačí notebook s wifi.
Autor: Pixabay/Eisenmenger|Popisek: A380
17 / 04 / 2015, 09:15

Současné stroje je možné ovládat jen notebookem. Se zjištěním přišli američtí odborníci.

Americká agentura GAO (The Government Accountability Office) varovala americkou vládu před útoky hackerů na nejmodernější současná letadla. Jedná se například o stroje Boeing 787 Dreamliner, Airbus A350 nebo A380, což je největší dopravní letadlo současnosti, které dokáže přepravit až 880 cestujících.

Celou zprávu naleznete na stránkách GAO.

Podle GAO je k úplnému ovládnutí letadla potřeba jen notebook a wifi připojení. A samozřejmě znalost informačních technologií, což se předpokládá právě u hackerů.

Ovládání nejmodernějších strojů je závislé na IP konektivitě, wifi systémech a moderních komunikačních technologiích. Ty umožňují, aby se hacker do systému naboural, i když není autorizovanou osobou. Letadlo se dá z notebooku například ovlivnit tak, že mu člověk začne velet nebo nainstaluje virus do kontrolních systémů a počítačů v letadle. Hacker může ohrozit bezpečnost také tím, že kontroluje počítače, které se starají o varovné systémy nebo o navigaci. (Zdroj: rozhlas.cz)

Ten samý problém byl zjištěn u nejnovějších automobilů a automobilky přiznávají: vozidla nejsou vybavena bezpečnostními opatřeními na ochranu řidičů před hackery, kteří mohou vzdáleně převzít kontrolu nad vozem a ani před těmi, kteří budou získávat osobní údaje o řidiči. 

Letecké společnosti sice spoléhají na firewally, ale i to je software, který může být ohrožen. Dalším nebezpečím jsou "zábavní" systémy pro cestující instalované na palubách, které využívají stejných přístupů a zapojení jako řídící software.

Podle nejhorších scénářů by mohl terorista sedět mezi cestujícími a pomocí notebooku bez problémů převzít kontrolu nad letadlem a to jen díky wifi připojení. Američtí zákonodárci už zahájili vyšetřování, jakým způsobem FAA  (Federal Aviation Administration, Federální letecká správa) minimalizovala bezpečnostní rizika, o kterých se ví nejméně od března.

Diskuze na téma zabezpečení vozidel proti hackerům se vedla již dříve, přečtěte si článek "Podívejte se, jak se vašeho auta mohou zmocnit hackeři", který zveřejnil, včetně videa, server cnews.cz již v červenci 2013.

Dalším problémem je samotná FAA, která prostřednictvím počítačových a komunikačních systémů zajišťuje sledování leteckého provozu po celém světě, a přitom podle zprávy GAO nejsou tyto systémy dostatečně zabezpečeny před útoky hackerů.

FAA navíc se závěry GAI souhlasí a ihned začala spolupracovat s bezpečnostními experty i NSA. Zdroj: dailymail.co.uk

 

Zdroj YouTube, CNN

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace