Hasičské "super Tatrovky" míří k hasičskému sboru

Hasičské &quote;super Tatrovky&quote; míří k hasičskému sboru
Autor: Tatra|Popisek: CZS 15 TRITON
20 / 02 / 2020, 18:00

V úterý 18. února se v Hlučíně konalo slavnostní předání nové speciální techniky do rukou příslušníků Záchranného útvaru Hlučín HZS České republiky. Hasiči do svého vozového parku zařadili další unikátní moderní vozidla na podvozcích TATRA.

Slavnostního převzetí se zúčastnili pozvaní hosté v čele s ministrem vnitra Janem Hamáčkem, generálním ředitelem Hasičského záchranného sboru České republiky Drahoslavem Rybou či prezidentem Hasičského a záchranného zboru Slovenskej republiky Pavolem Nerečem.

Hasiči hlučínského útvaru dostali nově k dispozici dvě speciální hasičská vozidla – cisternovou zodolněnou stříkačku CZS 15 TRITON a velkoobjemovou cisternu CV 40. Automobily jsou svými parametry i vlastnostmi unikátní a vznikly ve spolupráci českých firem. Jde o společnosti EXCALIBUR ARMY, TATRA TRUCKS a THT Polička, jejichž zástupci byli slavnostnímu aktu rovněž přítomni – jmenovitě technický ředitel EXCALIBUR ARMY Josef Tyml, obchodní ředitel EXCALIBUR ARMY Richard Kuběna, generální ředitel a předseda představenstva TATRA TRUCKS Pavel Lazar a ředitel THT Polička Stanislav Červený.

Triton

CZS 15 TRITON je vysoce odolné pancéřované vozidlo z dílny šternberského podniku EXCALIBUR ARMY, které svou konstrukcí vychází z vojenského speciálu PATRIOT II 4x4. TRITON využívá podvozkovou platformu od společnosti TATRA TRUCKS a je osazen motorem rovněž od kopřivnického výrobce. Speciální hasičskou nástavbu pak dodala firma THT Polička. TRITON představuje velitelsko-průzkumné vozidlo pro nasazení ve složitých terénních podmínkách a v prostředí s vysokou mírou ohrožení. Je tedy vhodné pro nasazení při požárech s rizikem výbuchů v prostorách s nebezpečným nebo explozivním materiálem a municí, při haváriích v chemických provozech, v oblastech zamořených jedovatými látkami nebo například při přírodních katastrofách či lesních požárech nebo při odstraňování následků teroristických útoků. TRITON tak bude nasazován jako prvosledové vozidlo v náročných podmínkách podobně jako již dříve dodané zodolněné cisternové stříkačky TATRA FORCE CZS 40.

TRITON poskytuje osádce vysokou míru balistické a protivýbuchové ochrany. Kabina pojme dva členy osádky, přičemž k dispozici jsou další dvě místa pro případnou evakuaci ohrožených osob. Vůz má dálkově ovládanou proudnici (ze sedadla velitele pomocí joysticku) umístěnou na pravé straně přídě vozu a v zadní části veze zásobu 2 tisíc litrů hasební látky. Interiér je vybaven účinnou filtroventilací a klimatizací, posádka má k dispozici i kamerový systém monitorující okolí automobilu. Osmiválcový vzduchem přímo chlazený motor TATRA disponuje výkonem 300 kW, vůz s ním dokáže vyvinout rychlost až 110 km/h.

CV 40

Také druhý vůz, který hlučínští hasiči převzali do užívání, je v Česku zcela ojedinělým. Velkoobjemová cisterna CV 40 je postavena na podvozku modelové řady TATRA FORCE 10x10 kopřivnické automobilky, nástavbu vyrobila a zástavbu hasicích technologií zajistila rovněž společnost THT Polička. TATRA FORCE CV 40 má kapacitu nádrží 21 000 litrů hasebních látek, představuje tak vůbec největší cisternový hasičský vůz v Česku. Kvůli své velikosti i nosnosti je tato tatrovka vybavena pětinápravovým podvozkem. První dvě a poslední dvě nápravy jsou řiditelné, díky čemuž má i přes svou délku 12,5 m velmi dobré manévrovací schopnosti jak na zpevněných komunikacích, tak v těžkém terénu. Vedle transportu velkého množství vody a hasebních látek může sloužit i jako retenční nádrž při dálkové dopravě vody do místa zásahu.

Zdroj: Tatra Trucks

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace