Hazardní podnikatel má byznys platebních karet pro děti

Hazardní podnikatel má byznys platebních karet pro děti
29 / 08 / 2018, 12:30

Známý ostravský podnikatel Oldřich Lahoda, který provozoval v Ostravě automatové herny a v cizině obchodoval s drahými kameny, vstoupil do zajímavého byznysu. Společnost Paynovatio, na kterou získal vliv, se zaměřuje na distribuci platebních karet dětem. V Kolíně získala od radnice exkluzivní zakázku, díky které jsou platební karty Mastercard distribuovány všem místním školákům.

Zakázka byla zadána Paynovatiu napřímo a radnice při ní nakoupila od této mladé společnosti bez referencí 5000 platebních karet Mastercard, které jsou provázány s bankovními službami ČSOB. Radnice chce platební karty z vlastní iniciativy rozdat všem žákům kolínských základních škol, a to včetně prvňáků, od letošního září. Záminkou, jak dostat platební karty pro děti direktivně do škol, je, že platební karta se bude zároveň používat jako multifunkční čip, bez kterého si dítě neotevře školu, neodebere oběd ve školní jídelně a nevypůjčí knížky v knihovně.

psali jsme: Pirát Kolářík nejde přes mrtvoly. Registr smluv musí brát ohledy na bezpečnostní zájmy státu

Smlouvu se společností Paynovatio na nákup platebních karet Kolín zveřejnil na svých webových stránkách začátkem dubna 2018.  Krátce poté společnost Paynovatio ovládli noví vlastníci, každý s třetinovým podílem: Oldřich Lahoda, Ivo Květoň a Martin Obrtlík. Angažmá Oldřicha Lahody, známého ostravského podnikatele, který do dozorčí rady Paynovatia dosadil svého syna Filipa, lze považovat za velkou kontroverzi již tak podivného projektu.

Kdo je Oldřich Lahoda

Oldřich Lahoda se soustřeďuje ve svém podnikání hlavně na reality. S nimi začal podnikat dle serveru Hlidacipes.org již v roce 1989, kdy koupil nebytový areál Venuše v Ostravě – Hrabůvce.

//hlidacipes.org/byvaly-politik-a-obchodnik-s-diamanty-kdo-je-tajemny-podnikatel-ktery-stoji-ve-stinu-doneckeho-konzulatu/

Postupně se jeho záběr rozšířil i na hrací automaty, obchodování s drahými kameny a také na komunální politiku. Původně podporoval ostravskou ČSSD, s tou se ale rozkmotřil a v komunálních volbách roce 2014 figuroval jako dvojka na kandidátce Paroubkovy strany LEV21. Ve volbách ale neuspěl a Ostrava postupně obecně závaznými vyhláškami silně omezila jeho hernový byznys, a to i přes jeho silný lobbying.

//www.euro.cz/archiv/ja-nic-ja-lahoda-1103245

Bývalý zápasník Lahoda byl dle Deníku v minulosti dvakrát soudně trestaný. V roce 1995 byl odsouzen za krácení daně a porušení celních předpisů kvůli přeshraničnímu pašování cigaret. Naposledy byl Lahoda zatčen na podzim 2017 v Brazílii kvůli praní špinavých peněz a nelegálnímu obchodování s drahými kameny. Později byl ale propuštěn.

//moravskoslezsky.denik.cz/zlociny-a-soudy/operace-multifake-lahoda-byl-zatcen-v-brazilii-20171010.html

Další kontroverzní aktivitou Oldřicha Lahody je podpora tzv. Zastupitelského centra neuznávané Doněcké lidové republiky v Ostravě. Jedná se o proruský spolek, v jehož čele stojí bývalá politička ČSSD Nela Lisková. Lahodova firma zajišťovala organizaci slavnostního založení spolku, které proběhlo 1. září 2016 v ostravském hotelu Mercure, a Lahoda zabezpečoval pro obskurní subjekt i nebytové prostory. Eskapáda s fiktivním konzulátem neexistujícího státu skončila u soudu, který spolek na podporu Doněckých separatistů posléze zrušil.

//ostrava.idnes.cz/vrchni-soud-donecka-republika-konzulat-nela-liskova-f92-/ostrava-zpravy.aspx?c=A180426_110601_ostrava-zpravy_jog

Lahoda se netají, že sdílí s Liskovou stejné politické názory a dokonce Doněckou zónu osobně navštívil. „Jednou bych v té oblasti rád podnikal, v současné době to však není možné,“ svěřil se Lahoda webu Hlidacipes.org.

Zatím není známo, že by se Lahodovi podařilo založit podnikání v Doněcké lidové republice, zato získal vliv na unikátní projekt. V jeho rámci radnice města Kolína distribuuje všem dětem na základních školách, které zřizuje, platební karty Mastercard navázané na bankovní služby ČSOB pod marketingovým názvem Chytrá klíčenka.

Kolínská Chytrá klíčenka

Kolínská chytrá klíčenka, projekt organizovaný a propagovaný kolínskou radnicí pod vedením starosty Víta Rakušana a místostarosty Michaela Kašpara, je řádně označená platební karta společnosti Mastercard, která je exkluzivně navázána na služby jediné banky – ČSOB. Vedle loga Mastercard a data vypršení platnosti obsahuje i marketingový název Chytrá Klíčenka s logem města Kolína a dírku k provlečení stuhy, aby si dítě mohlo dát platební kartu přímo na krk.

Město nakoupilo 5000 platebních karet Mastercard s potiskem ´Kolínská klíčenka´ jako multifunkční RFID čip, který má dětem všech kolínských základních škol sloužit pro odběr školních obědů, dále jako karta odemykající vstup do školy a průkazka do knihovny. Zakázku dostala společnost Paynovatio, ve které má Lahoda třetinový vliv, bez výběrového řízení napřímo, protože dle místostarosty Michaela Kašpara byla jedinou firmou v ČR, která toto pokročilé řešení nabízí. Karty na bázi RFID chipů jsou přitom běžné a můžou je dodat desítky společností.

Za 5000 platebních karet zaplatilo město včetně doprovodných služeb 830 tisíc Kč. Radnice ve svých oficiálních médiích propaguje, aby děti využily i platebních funkcí karty, což znamená, že jejich rodiče musí založit svým ratolestem konto u ČSOB. Aby radnice zamezila námitkám, že se jedná o nedovolenou veřejnou podporu jednoho finančního ústavu, argumentuje, že na ´Kolínskou klíčenku´ (rozuměj konto u ČSOB) můžou rodiče poslat dětem peníze z jakékoliv banky.

psali jsme: Hlavní nádraží v rukou politických šíbrů. SŽDC vybírá jeho správce jen podle ceny

I když radnice tvrdí, že Kolínská klíčenka je nepovinná, od začátku školního roku 2018 / 2019 budou platební karty nabídnuty všem žákům ZŠ v Kolíně, a to už šestiletým prvňákům. To de facto znamená, že díky firmě pod Lahodovým vlivem získá ČSOB exkluzivní přístup k 3600 kolínským školákům, z nichž se nemalá část díky tomu stane klienty této banky. Navíc bude zbývat rezerva 1400 karet, díky které lze v Kolíně podchytit pro potřeby ČSOB několik dalších ročníků malých dětí.

Smlouvu se společností Paynovatio na nákup platebních karet Kolín zveřejnil na svých webových stránkách začátkem dubna 2018. Krátce poté, v květnu 2018 se členem dorozčí rady Paynovatia stává Lahodův syn Filip. Dle veřejných rejstříků se nepochybně jedná o součást větší transakce, při které společnost INLAND EQUITY a.s. ovládla společnost ePURSE Group a.s., jejíž dcerou je Paynovatio. Oldřich Lahoda drží v INLAND EQUITY jednu třetinu akcií a má další dva třetinové společníky: Iva Květoně, který se angažuje mimo jiné v byznysu solárních elektráren, a Martina Obrtlíka.

//olomouc.idnes.cz/vas-bych-chtel-za-obchodniho-partnera-rekl-soudce-svedkovi-zpronevery-1zt-/olomouc-zpravy.aspx?c=A110810_172119_olomouc-zpravy_stk

Změna pro Kolín

Otázkou je, co kolínskou radnici motivovalo k tak nestandardnímu a neetickému projektu pod vlivem kontroverzního ostravského podnikatele. Kolín je už druhé volební období ovládán spolkem Změna pro Kolín, který má v 27členném zastupitelstvu neuvěřitelnou většinu 20 hlasů. V představenstvu spolku figuruje jako předseda starosta a poslanec PČR Vít Rakušan (mimochodem předseda sněmovní Komise pro Kontrolu vojenského zpravodajství, který se jako poslanec pyšní největším počtem rozdílných hlasování s Andrejem Babišem).

Dalšími členy představenstva spolku jsou místostarosta Kolína Michael Kašpar a zastupitel, dříve radní Martin Slavík, který je jednatelem a spolumajitelem společnosti Sicco s.r.o. Slavíkova společnost je vlastníkem domény zmenaprokolin.cz, funguje jako marketingová agentura a vydává místní týdeník Kolínský Přes. Právě články v tomto médiu hrají klíčovou úlohu při propagaci projektu Kolínská klíčenka, o kterém je referováno marketingovým stylem:

//www.kolinskypres.cz/clanek-letos-usnadni-klicenka-zivot-3500-kolinskym-skolakum

„Kolínská chytrá klíčenka, takřka geniální technologie, by se během letošního roku měla z dosavadní 6.ZŠ rozšířit na všechny základní školy v Kolíně.“

Do marketingových aktivit na podporu využívání platební karty Mastercard od ČSOB se na stránkách Kolínského presu výrazně zapojuje i místostarosta Michael Kašpar, který mimo jiné argumentuje, že používání platební karty dětmi je hygienické:

„Bezhotovostní placení je v České republice samozřejmostí. Platíme kartou, klíčenkami nebo mobilem stále častěji. Počet obchodů, v nichž lze nákup uhradit bezhotovostně, roste. Mladá generace by se měla s prostředím bezhotovostních transakcí seznámit co nejdříve. Bezhotovostní platby jsou praktické, pohodlné a bezpečné, často také finančně výhodnější, při platbě klíčenkou totiž získáte slevy v partnerských prodejnách. Bankovky jsou navíc silně znečištěné, bezkontaktní operace jsou hygieničtější.“

Spolek Změna pro Kolín nezveřejňuje v obchodním rejstříku ani na svých stránkách informace o svém hospodaření. Dle stanov jsou zdrojem jeho příjmů příspěvky členů, dary a dotace. Zato zveřejnil na svých webových stránkách marketingové video, ve kterém šestileté děti svůj první den ve škole tráví s taštičkou Mastercard na lavici.

Kolínské školy se tak staly světovým unikátem: platební karty můžou děti nafasovat dřív než učebnice. Co se týče podnikání Oldřicha Lahody, přes jeho bohatou historii se dost možná jedná o nejzajímavější projekt, ke kterému se kdy nachomýtnul.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace