Autor fotografie: Autor: Mike1979 Russia - Vlastné dielo, GFDL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3870104|Popisek: Lavočkin La-5
Jde o jednomístný jednomotorový stíhací letoun z konstrukční kanceláře Semjona Lavočkina.
La-5 je přímým nástupcem vývojové řady stíhaček LaGG-3 a vývojového mezitypu LaG-5. Tato stíhačka vznikla zástavbou hvězdicového motoru M-82 do draku letounu LaGG-3. Takto upravený prototyp nesl označení LaG-5, někdy je také označován jako LaGG-3 M-82. Tento letoun byl následně zkoušen v boji nad Stalingradem v září 1942, speciálně zformovaným zkušebním leteckým plukem.
Piloti tohoto útvaru rychle zjistili, že nový letoun je mnohem lépe ovladatelný než jeho předchůdce, LaGG-3, mezi ruskými piloty známý jako „lakovaná garantovaná rakev“.
Od typu LaGG-3 se nové La-5 lišily nejen motorem, ale na první pohled jiným překrytem kabiny (u La-5F) a novou přední částí trupu. Kostra letounu byla z jedlového dřeva, se kterým se sice lépe pracovalo, ale přispívalo k nárustu hmotnosti.
Přehled verzí:
- La-5 – první produkční verze, motor M-82A s výkonem 1103 kW
- La-5F – motor M-82F (1230 kW), odlišné palivové nádrže (se stejnou kapacitou, ale o 160 kg lehčí), později přibyl lepší překryt kabiny pro lepší výhled
- La-5FN – nejrozšířenější verze, poprvé použitá při bojích v Kurském oblouku, motor AŠ-82FN s přímým vstřikováním paliva do válců, kvůli menšímu přetížení
Zajímavosti:
- spolu se stíhačkami Jak-7B byly La-5 letadly, která vrátila sebevědomí sovětskému stíhacímu letectvu
- na stíhačkách La-5 létala řada úspěšných sovětských es, nejznámějšími jmény jsou pak Lýdie Lidia Litvjakova nebo Ivan Kožedub, z československých pilotů můžeme jmenovat Františka Fajtla
- La-5 byly koncipovány pro malé výšky, zde také byly rovnocennými soupeři německým Fw-190 a Bf-109
Bojové nasazení:
- Velká vlastenecká válka – VVS RKKA, letecké jednotky Československé armády v SSSR + další spojenečtí letci v SSSR
- po 2. světové válce – letectvo SSSR, ČSR, Mongolska, Polsko (údajně jeden kus)
Rozměry
rozpětí: 9,8m
délka: 8,672m
výška: 2,540m
plocha křídel (m2): 17,52m
Technická data:
pohonná jednotka: Švecov M-82 o výkonu 1245 kW
max. rychlost (km/h): 580 ve výšce 6 500 m
stoupavost (m/s): 13,88
dolet (km): 1 190
dostup (m): 9 600
hmotnost (kg): 2 681 (prázdná), 3 360 (maximální vzletová)
Výzbroj:
2 x kanon ŠVAK ráže 20 mm (každý se zásobou 200 nábojů)
případně
8x neřízená raketa RS-82
nebo až 500 kg bomb
Autor: Matej Beneš
Zdroje: Wikipedia, 2.svetová vojna 1939-1945/Facebook