HISTÓRIE: Samohybné delo SU-5

HISTÓRIE: Samohybné delo SU-5
Popisek: SU-5-1, Kirovovy závody, Leningrad, podzim 1935
04 / 06 / 2016, 13:00

Jedná se o samohybné dělo na podvozku lehkého tanku T-26 vzor 1933.

Na podzim 1934 představili konstruktéři P. Sjačentov a S. A. Ginsburg v Kirovově závodě (č. 185) prototypy „malého triplexu“. Jednalo se o prototypy:
SU-5-1 – vyzbrojený kanonem vzor 1902/30 ráže 76,2 mm s odměrem 30° a náměrem od -5 do + 60°
SU-5-2 – vyzbrojený houfnicí vzor 1910/30 ráže 122 mm, se stejným náměrem a odměrem jako u SU-5-1
SU-5-3 – vyzbrojený moždířem vzor 1931 ráže 152 mm s odměrem 12° a náměrem od 0 do 72°

Pro všechny tři typy byl typický zkrácený kardan, motor se spojkou přesunutý do středu vozidla, za místo mechanika-řidiče a v zadní části bojový prostor se 4- člennou osádkou. Sání a výfuk byly přesunuty na bok korby. SU-5-3 měl vzadu umístěné sklápěcí vzpěry, které měly zabraňovat převrácení vozidla.

U všech vozidel byla obsluha i zbraň chráněna 15 mm silným pancéřovým štítem, munice bývala obvykle vezena zvlášť, pouze na SU-5-1 se vezlo 8 nábojů a na SU-5-2 4 náboje.

Tovární zkoušky probíhaly od října do prosince 1935, přičemž jednotlivá vozidla musela najet mezi 189 až 290 km a vystřílet od 23 až do 50 ran. Palebná pohotovost z chodu byla u SU-5-1 a SU-5-2 okamžitá a u SU-5-3 až za 3 minuty. Poté byla vozidla přijata do výzbroje. Přes zatížení a trpění podvozku při střelbě bylo od každého typu vyrobeno několik kusů. Různé prameny uvádí 10 až 15 kusů.

Vozidla, přesněji některá, byla bojově nasazena proti Japonsku na Dálném východě a proti německým útočníkům, mimo jiné i v obleženém Lenigradu.

osádky: 4 až 5 mužů
hmotnost: 10,3 do 11 tun (v závislosti na verzi),
délka: 4,62 m
šířka: 2,44 m
výška: 2,01 m
max.rychlost: 34 km / h.

Autor: Matej Beneš

Zdroje: wikipedia, youtube, Facebook/2.svetová vojna 1939-1945

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace