HISTORIE: Stíhací letoun Lavočkin La-7

HISTORIE: Stíhací letoun Lavočkin La-7
Autor: Autor: Martin Čížek – Martin Čížek, GFDL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49176513|Popisek: Lavočkin La-7 od 2. letky 1. stíhacího pluku 4. letecké divize, rok 1947
01 / 06 / 2016, 19:45

Jde o jednomotorový jednomístný stíhací letoun z konstrukční kanceláře Semjona Lavočkina.

La-7 je přímým nástupcem typů La-5, La-5F a La-5FN. Od těchto typů se lišil lepší aerodynamikou a nižší hmotností, jelikož některé dřevěnné části trupu byly nahrazeny duralovými. Změnami prošel hlavně vnitřek letounu – byl utěsněn vnitřek konstukce, přemístil se vstup vzduchu do kompresoru a ještě několik dalších změn, díky kterým dosahoval nový prototyp, označovaný jako „La-5 (206)“, větší rychlosti než předchozí typy, přičemž používal stejný motor. Dalším vylepšováním vnitřku a přesunováním jednotlivých komponentů uvnitř letounu pak vznikl prototyp „La-5 etalon 1944“.

Druhý ze jmenovaných prototypů byl zalétán 1. února 1944 s velkým úspěchem. Koncem března už zkoušky skončily a nový typ se mohl začít sériově vyrábět. Přestože své předchůdce prakticky ve všem překonával, našly se i některé závady, které bylo třeba odstranit:

- nedostatečná ventilace kabiny – instalací olejového chladiče se kabina přehřívala až na 55°C
- zlepšit nouzové opuštění letounu
- zvýšit účinnost u chlazení motoru
- zavést sdružené ovládání náběhu vrtule a plynu a automatické přepínání kompresoru a řízení klapek chlazení motoru

Ne všechny závady byly odstraněny. Zavedlo se jen automatické nastavování úhlu náběhu vrtule. Ventilace kabiny byla u sériových strojů zlepšena až po válce, u bojových jednotek tak musely improvizovat polní dílny.

Verze:
La-7 – standardní typ
La-7UTI – dvoumístná cvičná verze
La-7TK – výšková verze s turbokompresory
La-7TK s motorem AŠ-71 – předchozí verze s novým, ale nijak spolehlivým motorem
La-7 s motorem AŠ-83 – typ dosahující rychlosti až 725 km/h, vyzbrojený kanony NS-23 ráže 23 mm
La-7R – upravená verze, vybavená raketovým motorem
La-7S – verze s podvěšenými náporovými motory
La-7PRVD – verze s pulsními motory

Výroba
- květen 1944 – konec roku 1945
závod NKAP č. 21 (Gorkyj) – 4610 kusů
závod č. 381 (Moskva) – 1298 kusů
závod č. 99 (Ulan Ude) – 250 kusů
celkem- 6158 kusů La-7

Zajímavosti
- z celkového počtu 6158 vyrobených sériových kusů bylo 368 kusů vyzbrojených třemi kanony B-20 ráže 20 mm, které se ukázaly jako nespolehlivé
- jeden vyrobený kus byl testován s dvojicí kanonů NS-23 ráže 23 mm, která byla také nespolehlivá, přesto však došlo k odstranění závad, ale výsledek už nebyl u La-7 zaveden
- větší rychost, stoupavost a dolet dělaly z La-7 velice oblíbený stroj mezi sovětskou pilotní elitou
- na typu La-7 si nejúspěšnější ruský (zároveň i spojenecký) pilot, Ivan Kožedub nárokuje sestřel Me-262A od 1./KG(J) 54 unteroffiziera Kurta Langeho, jde o jediný sovětský letoun, který kdy tuto stíhačku sestřelil

Bojové nasazení
- velká vlastenecká válka – sovětskými piloty, letectvo Československé armády v SSSR, případně piloty spojenců v SSSR
- po 2. světové válce – letectva – SSSR, ČSR, Rumunsko

Rozměry v metrech: 

rozpětí: 9,8
délka:  8,672
výška: 2,6
plocha křídel (m2): 17,59

Technická data:

pohonná jednotka: Švecov M-82 o výkonu 1250 kW
max. rychlost (km/h): 658 ve výšce 6 100 m
stoupavost (m/s): 18,3
dolet (km): 660
dostup (m): 9 600
hmotnost (kg) 2 605 (prázdná), 3 240 (maximální vzletová)

Výzbroj:

2 x kanon ŠVAK ráže 20 mm
u něterých 3 x kanon B-20 ráže 20 mm

Zdroje: Wikipedie, Youtube,  Facebook/ 2 svetová vojna 1939-1945 - Autor Matej Beneš. 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace