HISTÓRIE: U-2/Po-2 "Kukuruznik"

HISTÓRIE: U-2/Po-2 &quote;Kukuruznik&quote;
Autor: Autor: Andrej-airliner - Vlastné dielo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=21142267
09 / 08 / 2016, 08:00

Letoun U-2 byl navržen jako cvičný letoun, který měl nahradit dosavadní U-1 (kopii letounu Avro 504). Byl vyráběn v letech 1928-1959, přičemž po druhé světové válce byl vyráběn i v Polsku.

 V kódech NATO byl znám pod názvem „Mule“, ale všude jinde pod sovětskou přezdívkou „Kukuruznik“ (kukuřičník). Od roku 1944 byl na počest konstruktéra N. N. Polikarpova přejmenován na Po-2.

Celkem je známo nejméně 80 verzí různých provedení. U-2/Po-2 byl využíván mimo jiné i jako pozorovací a jako lehký bitevní stroj. Některé kusy měly za 2. světové války černý nátěr a létaly jako noční bitevníky. Je známo, že dva kusy nesly vysílače a tlampače pro psychologickou válku. Některé se používaly jako sanitní stroje, první verze měly místo jen pro nosítka a lékaře a pozdější mohly nést dvoje nosítka v uzavřené kabině. Další varianta měla na každém spodním křídle jedno pouzdro pro nosítka. Letoun byl využit i v civilním sektoru jako práškovací letoun. Dále existovaly i verze dopravní, se třemi sedadly, přičemž jedna z variant byla i pětimístná. Několik strojů bylo vybaveno plováky.

Zajímavosti:

• na jednom U-2 s plováky byl v roce 1937 s použitým motorem Wright Cyclone s výkonem 537 kW ustaven výškový rekord pro vodní letadla.
• letouny U-2 používané od chvíle napadení SSSR jako bitevníky byly při použití v přízemních výškách velice úspěšné
• při napadení SSSR nacistickým Německem bylo vyrobeno již 13 000 kusů U-2
• Po-2 podnikaly rušivé noční nálety i během Korejské války, kdy bránily jednotkám OSN v odpočinku
• jeden stroj byl zkoušen i s motýlkovými ocasními plochami

Technická data (podle verze U-2VS)

pohon: vzduchem chlazený pětiválec M-11 s výkonem 11 kW
max. rychlost (km/h): 156
přistávací rychlost (km/h): 69
dostup (m): 4000
dolet (km): 400
hmotnost (kg): 635 prázdná a 890 vzletová

rozměry v metrech:
rozpětí: 11,4
délka: 8,17
výška: 3,1
plocha křídel (m2): 33,15

výzbroj (podle bitevní verze U-2LŠ)

-1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm
4x závěsníky pro pumy do celkové hmotnosti 120 kg
4x raketa RS-82

Autor: Matej Beneš.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace