Hořící České Švýcarsko - klíčovým prostředkem pro zvládnutí požáru jsou těžké vrtulníky

Hořící České Švýcarsko - klíčovým prostředkem pro zvládnutí požáru jsou těžké vrtulníky
Autor: foto: Christian Jansky, CC BY-SA 3.0|Popisek: UH-60
27 / 07 / 2022, 10:45

Od neděle hoří rozsáhlé plochy národního parku České Švýcarsko. Bylo evakuováno několik obcí, celkem asi 450 osob. Je uzavřen hraniční přechod, s ohněm bojují hasiči také na německé straně hranice. Velmi důležité pro to, aby se podařilo požár dostat pod kontrolu, jsou, kromě počasí, v těžko přístupném terénu letouny a vrtulníky. Kromě českých An-2 se zapojí/zapojují dva italské Canadair CL-415. Pokud jde o vrtulníky, na české straně zasahují armádní W-3A Sokol, policejní Bell 412, polský a slovenský UH-60 Black Hawk, a také Mi-8, který poskytla společnost European Air Services z divize CSG Aerospace. Již několik let se hovoří o potřebě pořízení minimálně dvou těžkých vrtulníků pro Policii České republiky.

Zatímco menší české vrtulníky hasí pomocí bambi vaku o objemu 1000 litrů, výkonnější UH-60, kterými boj českých hasičů s živlem podpořila polská policie a slovenská armáda, unesou až 3000 litrů vody.

Trojnásobný rozdíl svým způsobem potvrzuje, co před časem řekl Security Magazínu ředitel Letecké služby Policie ČR plukovník Tomáš Hytych, podle kterého by nasazení těžších typů bylo efektivnější až při třetině prováděných letů: "Tyto vrtulníky lze použít k přepravě většího počtu osob nebo nákladu. Lze tedy přepravovat např. jednotky URNY a zásahových jednotek s požadovaným nákladem zbraní a dalšího vybavení. Policejní vrtulníky se v letošním roce podílely i na přepravě materiálu jako byly roušky a podobně a tato situace se může opakovat i v případě jiných událostí. Zároveň je možné použít tuto techniku i k hašení a tím vícenásobně zvýšit množství přepravované hasební látky. Výčet použití je samozřejmě daleko širší."

Letecká služba Policie České republiky nedisponuje těžkými vrtulníky od roku 2003. Výzva k účasti na předběžné tržní konzultaci před zahájením zadávacího řízení byla Ministerstvem vnitra vyhlášena 27. března 2019. "Nákup vrtulníků schopných přepravit 16členný tým i s výstrojí je pro bezpečnostní složky klíčový. Proto musíme získat představu, co přesně a během jaké doby dokáží dodavatelé nabídnout. Do bezpečnosti naší země a jejích občanů musíme být připraveni investovat," uvedl k záměru tehdejší ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD).

Otázku na předpokládaný harmonogram dalšího postupu nechává Ministerstvo vnitra bez odpovědi. V každém případě po vyhodnocení případu požáru Českého Švýcarska nabude téma na aktuálnosti. Pomoc ze zahraničí je vítaná, rychlá, účinná, ale vlastní prostředky lze nasazovat okamžitě. Pomoci budou umět v tomto ohledu určitě i armádní Venomy, které začne AČR do své výzbroje přebírat podle smlouvy z roku 2019 od příštího roku.

Slovenský Black Hawk přibyl na sever Čech v úterý večer a nasazen je ode dneška. Významnou pomocí by měly být dva italské letouny Canadair CL-415, které unesou každý až 6000 litrů vody - na rozdíl od vrtulníků nikoli z Labe, ale z jezera Milada u Ústí nad Labem.

Pomoc poskytla také společnost European Air Services z divize CSG Aerospace, která provozuje výcvikové středisko Slovak Training Academy, v němž školí piloty vrtulníků.

„Celé se to seběhlo velmi rychle. Jakmile se dostal požár mimo kontrolu, majitel CSG Michal Strnad přišel s úkolem, zda můžeme poskytnout vrtulník na pomoc s hašením požáru. Podařilo se nám na Slovensku velmi rychle zajistit stroj MI-8 s bambi vakem na vodu o obsahu 2000 litrů, a to i s posádkou,“ uvedl Jozef Dzuruš, jednatel společnosti European Air Services Slovakia.

O poskytnutí pomoci jednal holding CSG s náměstkem Hasičského záchranného sboru, operátoři jsou již v kontaktu a poskytnutý stroj bude na místě k dispozici již od středy veliteli zásahu v Severních Čechách. Holding CSG poskytne vrtulník bezplatně jako dar, a to na dobu, jaká bude potřeba.

Průmyslově-technologický holding CSG, a především automobilka Tatra Trucks, vypomáhají při řešení živelných pohrom pravidelně. Například loni Tatra zapůjčila několik sklápěček na odklízení škod po tornádu na jižní Moravě, automobilka také vyslala mobilní servisní tým do Řecka, kde se potýkali s rozsáhlými požáry v minulém roce.

Zdroj: HZS ČR, Policie ČR, Ministerstvo vnitra, CSG

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace