Hybridní vrtulník Sikorsky S-97 Raider - extrémně rychlý stroj pro bitevní i záchranné operace

Hybridní vrtulník Sikorsky S-97 Raider - extrémně rychlý stroj pro bitevní i záchranné operace
Autor: Sikorsky|Popisek: Sikorsky S-97 Raider
24 / 05 / 2015, 07:45

V pátek se uskutečnil první testovací let nového vrtulníku od firmy Sikorsky.

Piloti testovali S-97 zhruba hodinu, především vzlety a přistání a manévrovací schopnosti při nízkých rychlostech. Testy měly ověřit schopnosti nové generace vrtulníků, které jsou určeny nejen armádě pro bojové a průzkumné operace, ale i pro policejní a záchranářské složky.(zdroj: defensenews.com)

S-97 Raider

Foto: Sikorsky

Nejnovější prototyp vrtulníku byl  představen už v říjnu loňského roku ve West Palm Beach na Floridě. Jeho předností je podstatně vyšší cestovní rychlost i perfektní manévrovací schopnosti. 


Sikorsky financuje vývoj celého projektu převážně z vlastních zdrojů (75%), zbývajících 25 procent je od 54 hlavních dodavatelů. V testovacím programu jsou dva prototypy, jeden je určen pro letecké zkoušky a pro demonstrace případným kupujícím, na druhém jsou testovány možnosti integrace raketových a zbraňových systémů. 

S-97 Raider kombinuje dva koaxiální nosné rotory a tlačnou vrtuli na konci trupu. Dva protiběžné rotory jsou sice technicky komplikovanější, ale mají řadu výhod, jak dokazují ruské vrtulníky firmy Kamov, které tuto koncepci využívají již celá desetiletí. Především při použití dvou protiběžných rotorů není nutné instalovat malý vyrovnávací rotor na ocasním nosníku stroje. Ten by byl navíc v případě raideru nežádoucí, protože na zádi je tlačná vrtule. Dva rotory také poskytují výrazně větší vztlakovou a nosnou sílu, letoun tak unese těžší náklad, rychleji stoupá a je při letu stabilnější než stroj s jedním nosným rotorem. (Zdroj: zoom.iprima.cz)

Kromě bitevních a průzkumných úkolů lze S-97 Raider využít k záchranným operacím (MEDEVAC, Search and Rescude), jako blízkou palebnou podporu, dokonce pro bezpilotní aplikace. Není vyloučena ani civilní verze pro policejní nebo záchranné složky.

O vrtulníku se zmiňuje server armadninoviny.cz, který uvádí: 

Maximální rychlost S-97 Raider je 463 km/h (250 uzlů/h). Cestovní rychlost je 407 km/h (220 uzlů/h), tedy téměř dvakrát větší než dosahují vrtulníky klasické konstrukce. Koaxiální uspořádaní snižuje také vibrace, hlučnost a umožňuje provádět operace v teplém a vysokohorském prostředí, kde klasické vrtulníky rychle ztrácejí výkon. 

Kromě originálního uspořádání rotorů a vrtule vyniká S-97 Raider i monolitním trupem z uhlíkových kompozitních materiálů. Celý trup, tedy kokpit, kabina i ocasní plocha je slepená z kompozitní tkaniny a poté vytvrzena v obří peci. Výsledkem je výjimečně lehká, pevná konstrukce s dlouhou životností. 

Maximální startovací hmotnost S-97 Raider je 4990 kg. Dolet s interními nádržemi je 600 kilometrů. Pod křídla je možné umístit zbraňové systémy (kulomety, neřízené/řízené rakety) nebo přídavné nádrže.

V kabině se vedle dvoučlenné posádky pohodlně vměstná šest plně vyzbrojených vojáků. Raider však bude schopen létat i jen s jedním pilotem, nebo dokonce jako bezpilotní dálkově řízený stroj. K výbavě budou samozřejmě patřit různé průzkumné a zaměřovací aparatury, na boku trupu jsou pak závěsníky pro nesenou řízenou i neřízenou výzbroj nebo přídavné nádrže. Další přídavné nádrže můžou být podle potřeby instalovány přímo v trupu.

Zdroj: armadninoviny.cz, defensenews.com, sikorsky.com

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace