Inteligentní robotický hasič pro americké námořnictvo- SAFFiR

Inteligentní robotický hasič pro americké námořnictvo- SAFFiR
Autor: US Navy, CMU, gizmag|Popisek: The Shipboard Autonomous Firefighting Robot, or SAFFiR
08 / 02 / 2015, 12:30

Americké námořnictvo se intenzívně zabývá vývojem inteligentních hasících robotů, kteří by převzali úlohu klasických hasičských jednotek.
Zdroj: gizmag.com, US NAVY (foto, video), CMU

Americký Úřad pro námořní výzkum (US Office of Naval Research) zveřejnil začátkem února bližší podrobnosti o prototypu autonomního hasícího robota (SAFFiR), který je určen k požárním zásahům na palubách vojenských lodí. 

Oheň na moři je pro námořníky nejhorší noční můrou, a dvojnásob pro ty, kteří jsou na palubách válečných plavidel. Právě na nich je nejdůležitější, aby se požár nerozšířil do muničních skladů a především, aby byla loď schopná dalšího boje i v případě požáru.

US NAVY představila Saffira- dvounohého humanoidního robota o výšce 178 cm a hmotnosti 65 kg. Byl vyvinut na základě prototypu podobného robota Charli-L1 z Virginské technické univerzity. Saffir je konstruovaný, aby se mohl dobře pohybovat v úzkých uzavřených prostorech a po nerovném terénu.   

SAFFiR in a rain suit putting out a shipboard fire (Photo: US Navy)

Největším problémem při jeho konstrukci bylo zajištění stability robota, především proto, aby byl schopen se vždy bezpečně pohybovat po podlaze pokryté překážkami. Robot je vybaven termovizí, která pomáhá lokalizovat a identifikovat zdroje požáru a pomocí čipu LIDAR a dalších senzorů mapuje celou oblast i při nulové viditelnosti. Samotná požární hadice je prozatím ovládána dálkově prostřednictvím lidské obsluhy, nicméně cílem projektu je, aby jeho činnost byla plně autonomní bez zásahu člověka.

O čipu LIDAR jsme psali v článku "Soumrak lidské ochranky? Přicházejí robotičtí strážci s umělou inteligencí". LIDAR už delší dobu testuje americké letectvo pro mapování rozsáhlých oblastí; je schopen vytvořit velmi přesnou topografickou mapu skenované oblasti.

Schopnosti Saffir byly zveřejněny letos 4. února v Naval Future Force Science & Technology EXPO. Zkoušky robora byly provedeny v listopadu loňského roku na palubě USS Shadwell. V rámci celého cvičení byl robot v nepromokavém oblečení, aby byla ochráněna elektronika, a zkoušky byly prozatím provedeny pouze s hadicí s malým průtokem.   

Testy probíhaly na vyřazené americké válečné přepravní lodi USS Shadwell, která slouží jako školící a testovací mobilní laboratoř pro výzkum protipožárních systémů.

Shadwell in Mobile Bay, 2014.

V další etapě vývoje robota se vědci zaměří na vyspělejší konstrukci s větší autonomií a inteligencí včetně vyvinutí vyšší rychlosti pohybu a zvětšení výdrže baterií.  

Současně s vývojem hasícího robota byl sestrojen vědci z Ústavu robotiky Carnegie Mellonovy University podpůrný mikrodron - kvadrokoptéra, a to v rámci dalšího projektu "Office of Naval Research's Damage Control Technologies for the 21st Century".

O projektu agentury DARPA, kdy americká armáda hledá dodavatele softwaru inteligentních dronů jsme psali v článku "Inteligentní drony jako součást armádní výzbroje"

Dron bude sloužit pro prohledávání potencionálně nebezpečných míst, tmavých nebo zakouřených chodeb na palubách lodí. Informace získané při průletech bude předávat právě Saffirovi. Dron je opět vybavený systémem autonomní kontroly a kamerami pro detekci těchto požárů (RGB, multispektrální, termovizí) včetně optických kamer pro sledování pohybu dronu vzhledem k mapovanému prostoru.

The micro-flyer scouts the hallways of the USS Shadwell (Photo: CMU)

Dron o průměru 584 mm se bez problémů pohyboval v lodních chodbách a průlezech o šířce 660 mm. V testovací verzi byl snížena doba letu na pouhých pět minut, ale v další fázi se jeho průměr sníží na 406 mm a zvýší se doba letu na 30 minut. 

Záběry z testování na USS Shadwell na videu:

Psali jsme také:

Roboti závodí o miliony dolarů

Boeing vyvíjí stíhačku 6. generace, s pilotem i bez

Další hrozba pro lidstvo - umělá inteligence

První pomoc ze vzduchu? Budou nás zachraňovat drony?

Neznámé drony ohrožují francouzské jaderné elektrárny

Jaderné elektrárny v západní Evropě ohrožují bezpilotní letadla. Zaútočí drony?

Americký špionážní podvodní dron GhostSwimmer

Drony a mapování kritické infrastruktury

Soumrak lidské ochranky? Přicházejí robotičtí strážci s umělou inteligencí

Záběry jako z Hvězdných válek - souboje dronů jsou realitou

Drony a roboty zaútočí v lednu na veletrhu CES 2015. Jsme připraveni na ztrátu soukromí?

Velká Británie se obává teroristických útoků pomocí dronů

Drony na sportovních stadionech - nové bezpečnostní riziko?

České Radiokomunikace jako první testují možnost využití dronů při kontrolách vysílačů za plného provozu

Pozvánka na diskuzi "Bezpilotní letadla v České republice"

Má právo co říci k bezpilotním letounům?

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace