IRFC 2022 je za dveřmi! Co bude hlavními tématy letošní železniční konference?
Autor fotografie: eLogistika.info|Popisek: IRFC 2020 (ilustrační obrázek)
Letošní ročník Mezinárodního fóra a konference železniční dopravy (IRFC 2022) se nezadržitelně blíží. Akce začíná již tento týden (5.-7.10.2022) a bude hostit přední osobnosti sektoru evropské železniční dopravy. Konference je rozdělena do pěti sekcí a každá z nich se bude zabývat jinými tématy. Jedním z nich je také bezpečnost železnice a její východiska do budoucnosti.
V pořadí již 7. ročník konference Mezinárodního fóra a konference železniční dopravy (IRFC 2022) se nezadržitelně blíží a vypukne ve druhé polovině tohoto týdne (5.-7.10.2022). Akci organizuje OLTIS Group se záštitou českého předsednictví Radě EU.
Tematicky je konference rozdělena do pěti sekcí, které se odehrají v rámci jednotlivých bloků. Samotné sekce se pak budou zabývat příspěvkem železničního sektoru pro Green Deal, železniční interoperabilitou a standardizací, výzkumem a inovacemi EU v globalizovaném světě, systémem vysokorychlostních železničních tratí jako akcelerátorem mobility a TEN-T (spolehlivá a odolná transkontinentální síť).
Výstupy a panelové diskuze na konferenci se dotknou také bezpečnosti na železnici. Například společnost AŽD, která je dodavatelem řídících a bezpečnostních systémů pro dopravu, odprezentuje příspěvek k European Rail Traffic Management System (ERTMS). Představí celý jeho řetězec a jednotlivé prvky v něm. Jedním z těchto prvků je i European Train Control System (ETCS), který může výrazně přispět k bezpečnosti na železnici. Jeho zavádění je také jedním z důležitých témat v Česku.
Dalším zajímavým bezpečnostním tématem bude současná geopolitická situace, tedy situace na Ukrajině. V rámci tématu páté sekce TEN-T se bude řešit možnost napojení Ukrajiny na tuto síť, protože by se mohla stát strategickým faktorem pro její poválečnou obnovu. Ministerstvo obrany ČR pak bude mít v této sekci příspěvek k vojenské mobilitě. Organizace CIT zase bude hovořit o právních aspektech mezinárodní dopravy v různých režimech. Dále bychom se více o bezpečnosti na železnici mohli dozvědět i v příspěvku k digitálnímu automatickému spřáhlu (DAC).
Bezpečnost na železnici tak nezůstane na IRFC 2022 pozadu. Můžeme očekávat, že se jí dotknou také témata digitalizace železnice, protože hybridní válka představuje velkou bezpečnostní hrozbu a bude zapotřebí přijmout dostatečná opatření v kyberbezpečnosti. Nelze tedy hovořit pouze o bezpečnosti přímo na infrastruktuře jako takové, tzn. mimořádné události (srážky vlaků, srážky vlaků s člověkem/automobilem atp.), ale také ty, které ji ohrožují zvenčí. Takový útok by totiž mohl zcela ochromit kritickou infrastrukturu státu a to by mělo nedozírné následky.
Tagy článku