Jak ochránit nádraží a dopravní infrastrukturu?

Jak ochránit nádraží a dopravní infrastrukturu?
Autor: Axis Communications|Popisek: Nádražní systémy Axis
17 / 06 / 2015, 09:45

V oblasti bezpečnostního průmyslu probíhá revoluce – přechod od analogových na digitální technologie. Přináší nové hodnotné možnosti, jak zvyšovat skutečnou a vnímanou bezpečnost v prostředcích hromadné dopravy.

Již dnes mohou vlastníci několika nádraží a dopravní úřady využívat přínosů dohledového videa s vysokým rozlišením, automatických bezpečnostních hlášení a centralizovaných zabezpečovacích systémů. 

V roce 1996 švédská společnost Axis Communications vynalezla digitální dohledovou kameru, které se častěji říká síťová nebo IP kamera. V současné době je Axis plně zaměřen na síťová video řešení a má více než 1100 zaměstnanců, jedním z nich je Patrik Anderson, který je odpovědný za nabídku této společnosti pro dopravní průmysl.

„Sektor hromadné dopravy byl jedním z prvních, jež dohledové systémy průmyslové televize (CCTV) začaly přijímat již před desetiletími, vzhledem k tomu, že bezpečnost hraje hlavní úlohu, pokud si lidé dojíždějící za prací mají vybrat veřejnou dopravu jako svou preferovanou volbu,“ říká Patrik Anderson, ředitel divize obchodního rozvoje pro dopravu ve společnosti Axis Communications. „Hlavním zájmem veřejných přepravců je udržet své systémy v chodu s co nejmenším počtem přerušení. Aby toho mohli dosáhnout, potřebují v každém okamžiku vědět, co se kde děje – ať již na nádražích, přímo v jednotlivých vlacích nebo v blízkosti dopravní infrastruktury. A právě zde síťové video přináší velký krok dopředu.“

Od forenzních důkazů po zabezpečení v reálném čase

Nádraží a tranzitní systémy jsou každý den vystaveny celé řadě bezpečnostních incidentů, od vandalismu a graffiti až po krádeže a násilí. U tradičních analogových dohledových řešení se obrazové záznamy z bezpečnostních kamer používaly hlavně jako forenzní podklady pro vyšetřování incidentů poté, co se staly. V řešeních propojených v síti hraje video mnohem podstatnější roli, protože nabízí nové možnosti, jak účinně monitorovat a reagovat na incidenty v reálném čase.

Na větších nádražích dojde každý den k celé škále bezpečnostních incidentů. Síťový dohledový systém jim efektivně umožňuje přiřadit priority a adekvátně na ně reagovat.

„Jednou z obecných výhod síťového videa je možnost mít k obrazu z bezpečnostních kamer přístup a sdílet jej odkudkoli v počítačové síti, a to i bezdrátově. Díky tomu mohou veřejní přepravci účinně sledovat všechna nádraží nebo stanice metra, vozidla a infrastrukturu z jediného nebo jen několika bezpečnostních dispečinků,“ vysvětluje pan Anderson. „I v případech, kdy dojde k několika incidentům současně, poskytuje řešení formou síťového videa záběry v reálném čase, které jsou potřeba pro získání úplného přehledu o nastalé situaci.“

Účinná reakce na incidenty

Chceme-li plně porozumět, jakou hodnotu přináší dohledové video v reálném čase, musíme uvážit, co se děje v bezpečnostním dispečinku, když k incidentu dojde. „Každý incident, malý nebo velký, je nutné vyhodnotit a následně se aktivně rozhodnout, jaké akce se mají podniknout – pokud vůbec budou nutné,“ říká Anderson. „U mnoha incidentů někdo také musí rozhodnout, jaké vhodné zásahové jednotky v reakci použít. Učinit taková rozhodnutí na základě nouzového volání od cestujícího v šoku nebo pracovníka bezpečnostní služby pod tlakem je často velmi obtížné.“

Autority, jež implementují video dohledové systémy na síťovém základě, obecně mohou těžit z následujících výhod:

  • Efektivnější vyhodnocení incidentů a přiřazení priorit
  • Rychlejší a přesnější rozhodování o adekvátních způsobech zásahu pro vhodnou reakci
  • Méně nezbytných zpoždění nebo prodlev a přerušení provozu

„Síťové video je navíc možné sdílet se zasahujícími jednotkami pomocí přenosných počítačů, PDA nebo mobilních telefonů,“ říká Patrik Anderson. „To jim umožňuje dobře pochopit, co mohou čekat, až dorazí na místo dění, a podle toho si připravit svůj zásah.“

Kvalita obrazu s rozlišením HDTV

Dalším významným posunem, který provází nástup síťového videa, je kvalita obrazu. „V našich domovech jsme si již zvykli na ostrý a čistý obraz, jaký poskytuje vysoké rozlišení HDTV. Nyní úplně stejnou kvalitu obrazu poskytují mnohé síťové kamery,“ říká Anderson.

Kamery s HDTV rozlišením je možné použít dvěma způsoby: mohou divákům díky obrazu s vyšším rozlišením umožnit vidět stejný záběr s mnohem lépe prokreslenými detaily nebo je lze použít pro pokrytí mnohem větší oblasti záběru, než umožňují analogové kamery. „Video z HDTV síťových kamer se ukládá v rozlišení v řádu megapixelů. To může podstatně pomoci při vyšetřování, protože je tak možné zprostředkovat podrobná data o osobách a objektech, jichž se incident týká,“ říká Anderson. „Jsou-li HDTV kamery použity pro celkový dohled nad většími oblastmi, představují cenově výhodné řešení, jelikož jedna taková kamera pokryje plochu větší, než dokážou čtyři kamery analogové.“

Inteligentní video aplikace

Během posledních několika let probíhalo mnoho diskusí o schopnostech inteligentního zpracování obrazu, díky nimž by bezpečnostní kamery mohly automaticky upozornit operátory, jakmile by se dělo cokoli podezřelého. Patrik Anderson je při probírání tohoto tématu poněkud zdrženlivý.

„Je snadné vzbudit příliš vysoká očekávání a přimět trh, aby uvěřil, že schopnosti, na něž si budeme muset ještě několik let počkat, jsou k dispozici již dnes. Nicméně již nyní existují – a používají se – některé spolehlivé inteligentní aplikace, které jsou pro bezpečnostní pracovníky značným přínosem. Mezi tyto aplikace patří detekce pohybu, rozpoznávání registračních značek vozidel a alarmy při neoprávněné manipulaci,“ říká. 

Kamera s vestavěným alarmem při neoprávněné manipulaci automaticky vyšle operátorovi oznámení v případech, že dojde k jejímu zakrytí, změně směru záběru nebo jiné manipulaci. Díky této schopnosti může bezpečnostní centrum snadno vědět, zda jsou jeho kamery v činnosti a fungují, jak mají. Detekce pohybu umožňuje kamerám automaticky zjistit a upozornit dispečink, že v místech, kde má být klid, probíhá nějaká činnost. Lze tak snadněji detekovat například sprejery v depech, osoby neoprávněně vstoupivší do tunelů nebo podezřelé aktivity podél železniční infrastruktury.

Úspěšné implementace

Madrid, Moskva, Oslo, Praha, Stockholm a Sydney jsou jen některé z velkých měst, kde byla síťová video řešení společnosti Axis ve veřejné dopravě uplatněna. Vzhledem k tomu, že zkušenosti s nimi se sdílejí na konferencích o bezpečnosti a dopravě, dochází k velmi rychlému nárůstu zájmu úřadů a přepravců dovědět se o těchto nových možnostech více.

„V autobusech, vlacích, na nádražích, terminálech a depech v různých částech světa již bylo nainstalováno přes 50.000 našich kamer,“ říká Anderson. „Portfolio našich produktů navíc zahrnuje též tepelné síťové kamery a kamery s technologií Lightfinder, jež umožňují detekovat aktivitu i v naprosté tmě a vidět barevný obraz ve velmi nepříznivých světelných podmínkách. Jak sleduji dosavadní reakci dopravního průmyslu, jsem přesvědčen, že revoluce v oblasti síťového videa teprve začíná,“ uzavírá Patrik Anderson.

 

 

 Několik veřejných dopravců již implementovalo dohledový systém, který jim umožňuje centrálně zvládat incidenty, k nimž dojde kdekoli v jejich dopravní síti. Díky možnosti sledovat živý přenos obrazu z bezpečnostních kamer umístěných kdekoli v rámci celého systému, lze procesy rozhodování, přiřazení priorit a odezvy provádět velmi účinně.

Zdroj: Axis Communications

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace