Na našem trhu působí opravdu hodně obchodníků s elektřinou a plynem, někteří z nich obchází i jednotlivé domácnosti a nabízejí energie přímo u Vašich dveří. Jak se nenapálit při změně dodavatele energií?
Obecně platí 10 pravidel, která pokud dodržíte, nebudete nuceni pracně odstupovat od smlouvy a nebudete riskovat případné smluvní sankce.
1. Nepouštějte do bytu nebo domu cizí lidi nebo lidi, které neočekáváte. Toto platí obecně pro kohokoliv, nejenom pro podomní prodejce.
2. Braňte se aktivně. Pokud se například po vašem bytovém domě prochází podomní prodejce, zavolejte obecní nebo státní policii, která ho vykáže.
3. Nikdy nikomu neukazujte svoje faktury. Uvědomte si, že vás dodavatel zná vaši spotřebu a nepotřebuji ji ověřovat. Stejně tak Energetický regulační úřad k vám nikdy neohlášeně nepřijde.
4. Než cokoliv podepíšete, důkladně si to přečtěte. Nepodléhejte tlaku, že nabídka platí pouze teď a tady. Když už se vám nabídka zdá lákavá, nechte si pár dnů na rozmyšlenou.
5. Chtějte všechny informace a smlouvy písemně.
6. Pokud něčemu nerozumíte, poraďte se s někým jiným. Uvědomte si, že obchodník veden snahou z vás udělat svého zákazníka vám nemusí vždycky poradit korektně.
7. Uvědomte si, že nikdo nikdy nedává nikomu nic zadarmo. I když máte právo odstoupit od smlouvy, v té mohou být skryté sankce a takové odstoupení vás může vyjít hodně draho.
8. Každou nabízenou slevu nebo dárek si důkladně propočtěte. LED žárovky zdarma můžou být skvělá věc, ovšem pouze za předpokladu, že za ně dodavatel při odstoupení od smlouvy nebude chtít několik tisíc korun.
9. Když už podepíšete, jednejte rychle. U smluv uzavřených mimo obchodní prostory může od těchto smluv odstoupit nebo smlouvu vypovědět, a to nejpozději do 15 dnů po zahájení dodávek.
10. Pokud vás dodavatel odmítá „pustit“, písemně vše reklamujte. Pokud ani toto nebylo úspěšné, obraťte se na Energetický regulační úřad nebo některou spotřebitelskou poradnu, kde vám určitě poradí.
Autor: JUDr. Veronika Petrová