Jak vidí svět pilot legendárního špionážního letounu U-2

Jak vidí svět pilot legendárního špionážního letounu U-2
Autor: Lockheed Martin|Popisek: Ilustrační foto U-2
21 / 06 / 2016, 13:00

US Air Force zveřejnilo nové 360-stupňové záběry z pohledu pilota letadla U-2 od startu, až po hranice zemské atmosféry. Průzkumný letoun U-2 byl jednou z ikon Studené války, kdy z vysoké nadmořské výšky dohlížel SSSR. I nyní U-2 zůstává významnou součástí bezpečnosti Spojených států.

Lt. Gen. Robert Otto v televizi CBSN mluvil o novém videu a o tom, jak je U-2 životně důležité pro letectvo. Otto byl pilotem U-2 a v současné době je zástupcem náčelníka štábu pro zpravodajství, sledování a průzkumu.

"Letoun má neuvěřitelné senzory, takže to, co můžeme nabrat, snímat, poslouchat, je opravdu něco, v čem žádná jiná platforma není tak dobrá," řekl Otto. "Je stejně moderní jako cokoli, co dnes máme, a schopnost být mimo určitou zemi a stejně získat data uvnitř této země, je něco, co je velmi speciální a něco, co naše země může dělat s technologií, kterou máme."

Lt Gen Otto popsal dalekosáhlé schopnosti letadla. Například řekl, že U-2 by mohla letět nad New Yorkem a zároveň poslouchat, nebo pořizovat snímky z Washingtonu DC.

Na začátku roku 2016 volalo americké velitelství v Evropě po větším využívání tohoto stroje kvůli možnému nebezpečí z Ruska, nebo zemí Středního východu a ISIS.

Lockheed U-2 "Dragon Lady" je americké výzvědné letadlo, které bylo vyvinuto v padesátých letech 20. století v tzv. „Skunk Works“ firmy Lockheed Corporation v kalifornském Palmdale. Jeho hlavní předností je schopnost dlouhodobého letu ve výškách kolem 20 km.

U-2 on the move

Letadlo patřilo k nejpřísněji utajovaným zbrojním programům a spadalo částečně do působnosti CIA. Součástí utajení bylo i jeho kódové označení (U mělo sloužit pro lehká víceúčelová – utility – letadla).

Bylo využíváno zejména na přelomu 50. a 60. let k přeletům SSSR. Ty započaly 4. června 1956 a skončily po 1. květnu 1960, když bylo jedno sestřeleno protivzdušnou raketou poblíž Sverdlovska a pilot Gary Powers zajat. Následovala krize v sovětsko-amerických vztazích. Fotografie U-2 také odhalily sovětskou raketovou základnu na Kubě, čímž začala kubánská krize. Později v jejím průběhu byl také jeden letoun sestřelen a pilot major Rudolf Anderson zahynul.

Letadla U-2R jsou dodnes používána pro vzdušný průzkum a civilní výzkumné úkoly, zčásti ve verzi TR-1, jež je druhou generací U-2, která je určena pro taktický průzkum.

RQ-4 Meets U-2

Lockeed U-2 je jednomotorový středoplošník s hliníkovou konstrukcí s využitím některých kompozitových dílů. Cvičná verze má druhý kokpit místo Q-Bay, která slouží k umístění fotografického vybavení. Některé technické údaje letounů U-2R a TR-1 jsou dosud utajovány.

Technické údaje
Osádka: 1
Rozpětí: 30,9 m
Délka: 19,1 m
Výška: 4,8 m
Nosná plocha: 92,9 m2
Hmotnost prázdného stroje: 6 800 kg
Maximální vzletová hmotnost: 18 600 kg
Pohonná jednotka: 1× proudový motor Pratt & Whitney J75-P-13B o tahu 76 kN
Výkony
Maximální rychlost: 821 km/h
Dostup: 27 430 m
Dolet: 5633 km

Zdroj: Wikipedie, CBS News

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace