Autor fotografie: Wikimedia Commons / Volné dílo|Popisek: lithium
Bez většího zájmu českých médií se uskutečnilo se v Číně na konci listopadu účelové spojení dvou obřích společností. Přesto je jeho význam pro evropský automobilový trh, už tak trpce zkoušený asijskou konkurencí zásadní. Čínská jednička ve výrobě baterií BYD si plácla s firmou Huaihai a postaví továrnu s kapacitou 30 GWH. Ale pozor, nikoli na lithiové, ale na sodíkové články!
Válku proudů mezi střídavým a stejnosměrným proudem mezi Nikolou Teslou a Thomasem Alvou Edisonem nakonec vyhrál prvně jmenovaný z vědecky logických důvodů. Nyní se k podobnému souboji, ovšem na půdě bateriového průmyslu, schyluje mezi Čínou a Evropou, resp. USA. Je ale až neuvěřitelné, jaký mají Číňané tah na branku oproti zkostnatělé západní civilizaci.
Na konci dubna 2023 čínská společnost CALT oznámila zdokonalení sodíkové baterie spočívající ve zvýšení hustoty. Této zásadní technické inovace se okamžitě chopila světová jednička čínská BYD a spolu s dalším gigantem společností Huaihai před 14 dny obě firmy smluvně ztvrdily, že na půl cesty mezi Pekingem a Šanghají vznikne největší továrna na světěs rozlohou 310 tisíc metrů čtverečních na výrobu sodíkových článků. Při rychlosti výstavby objektů, kterou Číňané prokázali nejen během Covidu, asi nikoho nepřekvapí, že produkce sodíkových baterií, zprvu určených pro skútry a monivozy, by měla začít už v březnu 2024! Číňané své technologii a rozšíření využití věří natolik, že v současnosti už běží, staví se nebo se nachází ve fázi příprav dalších 28 větších závodů na sodíkové baterie.
A teď se podívejme k nám. Bývalý premiér Babiš i stávající Fiala staví na lithiu budoucnost státního rozpočtu, nebo aspoň transformaci Ústeckého kraje. Ale na Cínovci se našlo lithium už v roce 2016 a přestože bylo jasné už tenkrát, že se jedná o strategický prvek, (podle značení EU dokonce kritický prvek) povolení k těžbě je naplánováno na rok 2026. Jak si koneckonců potvrdila začátkem prosince pracovní skupina Ústeckého kraje k plánované těžbě pod vedením hejtmana Schillera. Zatímco se u nás řeší EIA, vliv na spodní vody, přeškolení horníků, doprava lanovkou, stavba gigafaktory a politici počítají zisky pro státní pokladnu, aniž bychom dosud měli povolení k těžbě, v Číně evropským automobilkám vypalují rybník kulovým bleskem.
Levnější, lepší
Sodíková baterie získává na přednostech. Oproti lithiové baterii, jejíž energetická hustota činí 160 Wh/kg posouvá nový patent tuto hodnotu na 200 Wh/kg. Baterii lze nabít z 0 % na 80 % kapacity za pouhých 15 minut. Její životnost má být podle výrobce více než tři tisíce nabíjecích cyklů, což odpovídá ujetí milionu kilometrů! Sodíkové baterie jsou obecně bezpečnější než lithiové baterie, mají též lepší výkon při nízkých teplotách, nižší rychlost vybíjení a nepředstavují takovou zátěž pro životní prostředí. V neposlední řadě jsou levnější. Jinými slovy ceny už tak levných čínských elektroaut by díky nové technologii a pohotovém rozpohybování čínského průmyslu mohly klesnout až o stovky tisíc. Což je oproti přemrštěným cenám evropských automobilek další konkurenční výhoda.
Cena na trzích - štěstí v neštěstí
Sodík je oproti lithiu levný a v hojně dostupný, dokonce se v tabulkách řadí jako šestý nejrozšířenějším prvkem v zemské kůře. Tvoří cca 2,6 % zemské kůry. Naproti tomu lithium je mnohem vzácnější, jeho podíl na složení zemské kůry se odhaduje na několik tisícin, zhruba 0,002 až 0,007 %. Při všech negativních zprávách z Číny mají evropské automobilky alespoň prozatím štěstí. Cena lithia se propadla za poslední tři roky o 80% a přispívají k tomu i objevy dalších nalezišť. V Evropě se nejnověji nyní našlo ložisko v Bosně. Americká geologická služba řadila dosud největší světové zásoby lithia do solných jezerech v Bolívii, Argentině a Chile. Nicméně letos v září oznámili geologové objev mimořádně bohatých ložisek v oblasti McDermitt Caldera, na hranici mezi státy Nevada a Oregon. Tamní jílovité minerály obsahují místo obvyklých 0,4% mezi 1,3 až 2,4 % lithia. To by znamenalo zásoby dvacet až čtyřicet milionů tun. Pro srovnání na cínovci leží pod zemí něco přes jeden milion tun
zdroj:Patria.cz
Hlavně klid
Na stránkách ceskelithium.cz, které spravuje firma ČEZ se nachází sekce otázky - odpovědi. Při rozkliknutí FAQ "Bude o české lithium zájem, co když se objeví nová technologie?" se čtenáři nabídne konejšivá odpověď „Vývojové projekty nových baterií jsou běh na dlouhou trať, navíc drtivá většina z nich i nadále počítá s využitím lithia. Podle předpovědí vzroste poptávka po Li-Ion bateriích v Evropě do roku na zhruba desetinásobek zejména díky rozvoji elektromobility a potřebě úložišť energie pro obnovitelné zdroje. Do roku 2040 se očekává další výrazný, několikanásobný nárůst poptávky.“ Tak uvidíme… Jen ale připomeňme, že bohatý, mediálně nesmírně vlivný a stoicky klidný Thomas Alva Edison si byl jistý, že svého bývalého zaměstnance Nikolu Teslu, kterého vytáhl ze špatně placených výkopových prací, porazí…