JAS-39 Gripen vs ruský SU-35: podívejte se kdo s koho

JAS-39 Gripen vs ruský SU-35: podívejte se kdo s koho
21 / 02 / 2015, 18:00

Konkurenční boj mezi světovými zbrojaři připomíná spíše informační válku. A není divu: jde o obrovské peníze. Podívejte se na video propagačního charakteru, ve kterém se střetly švédské stíhačky Saab JAS-39 Gripen s ruskými stroji SU-35:

Podle údajů švédského výzkumného centra SIPRI vypadala situace mezi světovými exportéry zbraní takto: 1. místo obsadily tradičně Spojené státy americké s 29% podílem na světovém exportu zbraní. Na 2. místě s 27% podílem se nachází Rusko, jehož podíl na světových trzích za vlády Vladimíra Putina nepřetržitě roste. Třetí jsou se 7% podílem Němci, čtvrtí s 6% Číňané a pátí s 5% Francouzi. Velice zajímavé je také umístění na 8. příčce Ukrajiny, na 11. místě Švédska a 15. místě Kanady. Právě u letecké techniky se dnes přitom odehrává největší konkurenční boj. Jde o to, že všechny tyto stroje jsou velice drahé a jejích koupě či pronájem s sebou obnáší i velké platby zákazníka za servis, náhradní díly a případnou modernizaci techniky. Tyto náklady „navíc“ pak logický většinou končí v kapse té země, která zvítězila v konkurenčním boji a dovedla dotyčnému zákazníkovi prodat svou leteckou techniku. Jak jsme již nedávno informovali, Indie si nakonec nekoupí stíhačky Rafale od Francie a Rusko se svou stíhačkou páté generace T-50 či starším SU-30 z toho bude zřejmě těžit. Dalším podobným velkým trhem je Brazílie. Tam naopak na konci roku 2013 zvítězil ve výběrovém řízení švédský Gripen. Konkurence byla přitom velmi drsná: ruský SU-35, americký Fighting Falcon F-16, evropský Typhoon, americký Super Hornet a francouzský Rafale. Švédové pro své vítězství museli hodně dolů s cenou.

Ruský portál Lenta.ru k tomu uvádí tato čísla: za 36 strojů Gripen E dostane Švédsko pouze 4,5 miliardy dolarů a tyto peníze bude muset brazilská vláda začít platit teprve v roce 2023 – tedy teprve potom, co Saab dodá brazilskému letectvu všechny objednané stroje. A potom bude mít Brazílie ještě 15 let k tomu, aby své stíhačky splácela. Přitom sama společnost Saab bude muset reinvestovat do ekonomiky Brazílie 175% ceny tohoto kontraktu, což začala činit již před podepsáním smlouvy. A tak se například v Brazílii ocitla část švédského výzkumu spojeného s výrobou produkce společnosti Saab. Švédové si tak snaží pojistit tento obrovský zbrojní trh pro svou leteckou produkci stejným způsobem, jakým Rusové nyní jednají v Indii a Američané v Evropě.

Zde můžete vidět švédské Gripeny českého letectva:

A takto vypadaly sovětské Mig-21 našeho letectva:

Dnes se ale zdá, že budoucnost na světovém zbrojním trhu bude patřit spíše této čtveřici strojů páté generace:

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace