Již brzy budeme platit v „přímém přenosu“

Již brzy budeme platit v „přímém přenosu“
11 / 07 / 2019, 07:30

V roce 2017 předpovídala zpráva ČNB, že instantní platby budou hlavním tématem minulého roku. S výjimkou České spořitelny, Airbank a banky Creditas se ovšem po instantních platbách slehnul prach. Některé české banky tvrdí, že to pro ně není priorita. To lze jinými slovy přeložit jako „naši zákazníci, ani regulátor nás k zavedení instantních plateb netlačí, a tak je to pro nás v současné době až druhořadá aktivita“. Proč to pro banky není prioritou?

Instantní platby přinášejí zcela nový přístup k vyřizování transakcí. Historicky centrální banky prováděly tzv. clearing vždy na konci dne pro velké skupiny transakcí dohromady. Důvodem byla limitace technologií, standardů a také zákaznických potřeb. To vše se ovšem dnes mění. Technologie pro instantní vypořádávání transakcí mezi bankami již existují a také vypukla bitva mezi jednotlivými dodavateli. Standard ISO 20022 pro obsah přenášených informací se již také globálně akceptoval, a navíc se rozvinula i regulace v této oblasti. A v neposlední řadě zákazníci dnes ucítili potřebu instantních plateb. Je to způsobeno zrychlením dodavatelských řetězců. Například Amazon dodává v některých regionech zboží do 24 hodin a eBay dokonce i do jedné hodiny. V těchto případech není tedy akceptovatelné, aby vypořádání mezi bankami trvalo déle než fyzické dodání zboží.

Český trh je v přijetí instantních plateb na srovnatelné úrovni s okolními zeměmi, ovšem pokulhává za Spojenými státy a některými asijskými ekonomikami. Důvodem je zatím nedostatečně silná potřeba ze strany zákazníků. Ta bude ovšem s růstem online ekonomiky posilovat, a tak není pochyb, že během pár let budeme vyřizovat transakce v „přímém přenosu.“

 

Autor: Karel Kotoun, manažer v oblasti finančních služeb, Accenture

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace