Jsou čeští řidiči kamionů pašeráci? Ne, jejich oběti!

Jsou čeští řidiči kamionů pašeráci? Ne, jejich oběti!
09 / 12 / 2018, 14:00

Je to neuvěřitelné, ale je to tak. Pokud jste řidič kamionu, měl byste neustále monitorovat svůj náklad a kamion, jinak jste prostě pašerák. Alespoň tuto logiku používají francouzské a britské úřady vůči řidičům.

S prvními takovými případy jsem se setkal v roce 2015. Řidič Ivan Jedlička z východních Čech tehdy splnil všechny bezpečnostní předpisy, řádně vůz zabezpečil, prošel všemi kontrolami na francouzské straně, a přesto dostal od britských úřadů pokutu téměř 80 000 korun, protože mu v návěsu i přes potvrzený čistý rentgen našli 5 nelegálních migrantů.

Tehdy jsem apeloval na britské úřady a podařilo se tak jeho pokutu snížit na minimum. Stejně tak se to povedlo v dalších dvou případech firmy Nera Hořovice. To už jsem se ale rozhodl téma otevřít i na plénu Evropského parlamentu, kde se následně za řidiče postavila i paní eurokomisařka Věra Jourová.

Kamioňáci ale mají problémy dál

Vše už se zdálo být vyřešeno, letos zhruba od května se ale začaly objevovat nové pokuty, a to i třeba za dva roky staré incidenty, kdy například řidič Tomáš Němec měl zpětně zaplatit 250 000 Kč za 11 nelegálních migrantů. Částka pro něho zcela likvidační, protože se prakticky rovnala ročnímu příjmu celé jeho rodiny, kdy manželka ještě studovala a byla doma na mateřské se dvěma malými dětmi. Také v tomto případě se podařilo dosáhnout 93% snížení pokuty.

V současné době evidujeme dalších 12 případů, v nichž jsme různou měrou zapojeni a řidičům i celým dopravním společnostem se snažíme pomoci. Ale popravdě, proč to mají europoslanci řešit? Proč někdo ve Francii a Velké Británii nezačne používat mozek a nezmění tyto naprosto nesmyslné praktiky? Opravdu si myslí, že by někdo zrovna z Česka chtěl pomáhat pašovat desítky ilegálních migrantů do Británie?

O absurditě fungování celého tohoto honu na „pašeráky“ nejlépe vypovídá případ českého řidiče Jiřího Sagana, který dostal 18 měsíců za pašování migrantů, přestože ti jednoznačně vypověděli, že mu sami násilně vlezli do mrazícího boxu kamionu bez toho, aniž by o tom věděl a bez toho, aniž by řidiči u soudu prokázali jakékoliv pašerácké aktivity, přijaté peníze, domlouvání se a naopak se jen prokázalo poškození zámku. Takto vypadá právní stát?

V současné době situaci řidičů opakovaně řeším v příslušných výborech a vše nasvědčuje tomu, že během prosincového/ lednového pléna bude téma opět jedním z bodů oficiální rozpravy. Věřím, že pak tlak na řešení přiměje Francouze lépe vozy kontrolovat a budou při tom používat i drahé rentgeny, které si sice nechali proplatit z EU, ale kvůli tlaku neziskovek je nepoužívají. Rentgen totiž prý škodí zdraví a v ideálním případě by tak policisté měli mít souhlas migrantů s použitím...

A hlavně doufám, že Britové přehodnotí svůj systém udílení nesmyslně vysokých pokut nevinným lidem a všichni kamioňáci tak budou moci Vánoční svátky strávit v klidu a bez stresu doma s rodinou. Současný systém dělání z obětí viníka je naprosto neobhajitelný. A proto je nutné ho změnit.

Přeji hezký den a veselou mysl!

 

Autor: Tomáš Zdechovský (europoslanec za KDU-ČSL)

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace