Kaspická příšera opět na scéně, Rusko obnoví výrobu ekranoplánů

Kaspická příšera opět na scéně, Rusko obnoví výrobu ekranoplánů
Autor: Tom Wigley CC BY-NC-SA 2.0|Popisek: Útočný ekranoplán LUN
12 / 05 / 2016, 17:00

V 60. letech minulého století SSSR pracovalo na ekranoplánů, stroji který je něco mezi letadlem, vznášedlem a lodí. nyní by měla být výroba obnovena a ruské kanceláře představují nové stroje. jedním z nich je i Ekranoplan A-050.

Tiskový mluvčí Alekseyev společnosti Alekseyev Central Hydrofoil Design Bureau se sídlem v Nižním Novgorodu v Rusku uvedl, že nový ekranoplán A-050 má maximální vzletovou hmotnost 54 tun, nosnost devět tun, a uveze až 100 cestujících. Efektivním dosah/dolet je asi 5 000 kilometrů, a cestovní rychlost se odhaduje mezi 350 až 450 kilometry za hodinu.

Ekranoplan může být vybaven spouštěcími motory R-195, které jsou podobné těm v útočných strojích Su-25 a hlavní motory  TV7-117SM z Il-114. Georgy Antsev, předseda předsedstavenstva, řekl v dřívějším rozhovoru, že společnost je připravena navrhnout funkční prototyp A-050.

"A-050 má velmi dobrou aerodynamiku a byl úspěšně testován v aerodynamickém tunelu," řekl Antsev. 

Historie výroby ekranoplánů v SSSR

Stroj se pohyboval na základě principu dynamického přízemního efektu několik metrů nad hladinou jako vznášedlo, a vyhnul se tak minám a protitorpédovým sítím, navíc díky tomu, že se nedotýkal hladiny, nebyl zachytitelný sonarem a na radar se stroj pohyboval zase moc nízko.

Byl to v té době ideální prostředek pro vylodění. Krásná fotogalerie na Flickr.com

Nastávaly ale technické i problémy jako zlomení ekranoplánu atd. Přesto se v SSSR sériově vyráběly dva druhy – dopravní Orljonok a útočný Lun,který byl vybaven raketami a kulomety k ničení nepřátelských lodí. V 90. letech po rozpadu SSSR byl projekt kvůli financím zastaven.

EKRANOPLAN: CASPIAN SEA MONSTER

Na podzim 2015 oznámilo velení ruského námořnictva agentuře RIA Novosti, že Rusko obnoví výrobu vojenských ekranoplánů jako nosičů okřídlených raket. Výroba má začít po roce 2020 v Nižním Novgorodu. Právě probíhají konstrukční práce, vzletová hmotnost oceánského ekranoplánu má být 500 tun, již dříve byla představena maketa pobřežního stroje o hmotnosti 60 tun.

Specifikace ekranoplánu Lun:

Posádka: 15
Nosnost: 137 t
Délka: 73.8 m
Rozpětí: 44 m
Výška: 19.2 m
Hmotnost prázdného stroje: 286,000 kg
Max. vzletová hmotnost: 380,000 kg
Pohon: 8 × Kuznetsov NK-870 tah 127.4 kN každý
Max. rychlost : 550 km/h
Běžná rychlost: 450 km/h ve výšce 2.5 m
Dolet: 2,000 km

Výzbroj:

Děla: 4x 23mm Pl-23
Rakety: 6x výmetnice anti-lodních SS-N-22 Sunburn

Zdroj: Sputnik News, Wikipedie, Errymath

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace