Kauza Čapí hnízdo pomůže Miloši Zemanovi obhájit prezidentské křeslo

Kauza Čapí hnízdo pomůže Miloši Zemanovi obhájit prezidentské křeslo
22 / 01 / 2018, 13:15

Před volbou prezidenta republiky koluje vtip: „Víte, kdo jedný může porazit Miloše Zemana?“ Správná odpověď: „Jan Becher a Rudolf Jelínek.“ Pak je tu také otázka, co může pomoci Miloši Zemanovi ke znovuzvolení. Ano, hádáte správně, je to kauza Čapí hnízdo.

Podle nedávného průzkumu veřejného mínění, který pro Českou televizi provedly agentury Median a STEM/MARK, drtivých 88 procent respondentů tato kauza nezajímá (ví jen, že jde o Babiše, nebo ví jen přibližně, o co jde, případně o ní nikdy neslyšeli).

Kauza čapí hnízdo má přitom být „pancéřovou pěstí“ Babišových a Zemanových odpůrců, která má prorazit cestu do prezidentského křesla Zemanovu protikandidátovi Drahošovi. Ten nemá ani žádné politické zkušenosti, ani historii, ani čitelné názory. Je jen symbolem boje proti Zemanovi a Babišovi.

Je zcela zjevné, že kauza Čapí hnízdo má pro odpůrce Zemana (a Babiše) zanedbatelný potenciál. Česká televize si nechala udělat průzkum (agentury Median a STEM/MARK) cíleně i mezi těmi, které kauza zajímá. Výsledky jsou zajímavé:

Přibližně čtvrtina (23%) respondentů považuje kazu za účelovou s jediným cílem diskreditace premiéra Babiše, nebo neví. 41 % dotázaných kauzu označuje nálepkou „nebyl to podvod, ale pouze nemorální jednání“, 36 % připouští možné porušení zákona s tím, že je třeba případ vyšetřit.

Když už se čapí kauzu s mizivým potenciálem podařilo Babišovým (a Zemanovým) odpůrcům dotáhnout pomocí médií (Česká televize, ale i paradoxně Babišovy MF Dnes) tak daleko, že narušuje sestavování vlády, je zřejmě třeba dojít až na konec této slepé uličky.

psali jsme: Druhé kolo prezidentské volby nahrává Drahošovi. Zeman bude muset mobilizovat voliče

Zbavení poslanecké imunity (beztrestnosti) Andreje Babiše je samozřejmostí, o které nepochybuje nikdo (ani Babiš) a dalo by se očekávat, že všichni dotázaní budou pro, protože kdyby nebyli, stávali by se „potenciální spolupachateli“. Přesto (podle průzkumu agentury Median pro Český rozhlas z prosince 2017) by zbavila Babiše imunity (určitě ano) jen necelá polovina dotázaných.

To je méně než chabý výsledek mediálně-mravní masáže, který svědčí o tom, že Zemanova a Babišova opozice vsadila na špatnou kartu.

Nehledě na morálně – právní aspekty jde totiž v Čapím hnízdě o pouhých 50 milionů, což je částka, kterou může miliardář Babiš vysázet na stůl tady a teď, zatímco mu bude jeho manželka Monika (akcionářka Čapího hnízda) masírovat ramena volným pohybem palce a ukazováčku.

Kromě toho tu máme kauzy, ve kterých opravdu o něco jde. Jako například kauza ROP, kde jde o desítky miliard (zneužití fondů Evropské unie) za nehty členů ČSSD, nebo kauza OKD, kde jde také o desítky miliard a je v ní namočena celá „Bakalova kavárna“ a mnoho dalších.

Při debatách prezidentských kandidátů (Zeman vs. Drahoš) tak má Čapí hnízdo přesně opačný efekt, než v jaký doufala antizemanovská (a antibabišovská opozice). Stává se názornou ukázkou fenoménu „overkill“ a „zpětné vlny“.

Samozřejmě se všichni shodují, že je třeba Zemanova spojence Babiše „vydat“, aby „se to vysvětlilo“. Tento prostý fakt však vede k termínu „presumpce neviny“, případně „in dubio pro reo“ (v případě pochybností ve prospěch obviněného). Což je vznešená karta, kterou prezident Zeman jistě s potěšením vynese, a to opakovaně.

psali jsme: Trestní stíhání jako kladivo na Babiše? Kauza Čapí hnízdo ho může ještě více posílit

Pak je tu také fenomén „echo chamber“ (komora ozvěn), který je základní slabinou „pražské kavárny“, tedy zdáním, že: „Když o tom mluvíme my, mluví o tom všichni.“ Což samozřejmě neznamená, že výsledky nebudou těsné.

Závěrem připomeňme výprask, který utrpěla „vzorová“ americká média při prezidentské volbě, ve které slavně zvítězil pragmatický miliardář Donald Trump. Při první TV debatě před něj „objektivní média“ vztyčila tlustou černošku.

Mediální masáž americkým médií byla v případě Trumpa historicky mimořádná, násobně větší než „vzorová“ kampaň proti dávnému prezidentu Nixonovi (vivat Putin a jeho média). Jediný, kdo si při novodobé mediální hysterii proti Trumpovi zachoval tvář, byla komerční televize Fox.

Z čehož plyne poučení, že kdo nemá média, nemá „demokracii“. Čáp nosí děti a je symbolem naděje, proto je třeba se ho držet. S čímž jistě souhlasí i Jan Becher a Rudolf Jelínek.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu:  Historie - vnímáme dějiny v souvislostech a nadhledem. Sledujte nejdůležitější okamžiky historie. S námi víte více

 

Autor: hop

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace