Popisek: Ilustrační obrázek
„Zastavte mi u hlavního vchodu, pak se postarejte o vůz a přijďte do prvního patra, mám tam schůzku“, říká úspěšný obchodník svému řidiči. "Měli bychom jet do podzemních garáží a jít společně, není bezpečné, abyste šel sám“, snaží se oponovat řidič. „Udělejte, co jsem Vám řekl“, zazní suchá odpověď ze zadního sedadla.
Mercedes poslušně zastaví, obchodník si sám otvírá dveře a vystupuje, a muži v brýlích a čepici stojícímu několik metrů od vozidla nevěnuje pozornost. Má před sebou důležitou schůzku, a když vše vyjde, bude o několik milionů bohatší. V hlavě si už připravuje řeč, jak osloví svého partnera. Výstřel, který vzápětí zazní, už neslyší. Střela ráže 9 mm vypálená ze vzdálenosti několika metrů mu provrtala hlavu a muž byl na místě mrtev.
Fikce? Možná ano, možná ne. Každopádně je to situace, která může kdykoliv nastat. Kumulováni funkcí se stává módním hitem, v rámci šetření a generování co největšího zisku je zcela běžné, že na pracovišti zastáváte několik pozic. Tento trend se nevyhýbá ani oboru ochrany osob. Ne vždy je taková úspora ale ku prospěchu věci. V oblasti bezpečnosti to platí dvojnásob. Nejde zde pouze o peníze a zisk, ale i o život. A snaha ušetřit se zde opravdu nemusí vyplatit. To, že osobní ochrana je tvořena bezpečnostním týmem, není pouze rozmar bohatých podnikatelů nebo vlivných politiků, ale je to nutnost. Představa, že řidič může zároveň plnit funkci osobního ochránce, je osudový omyl, který může mít fatální následky.
Security driver je ovšem - v rámci sehraného ochranného týmu - velmi důležitá funkce. Jeho znalosti a dovednosti mohou být jedinou bariérou na hranici mezi životem a smrtí.
Co by měl security driver znát a umět? Samozřejmě řídit vozidlo, ale nejen to. U zavedených ochranných týmů je zcela běžné, že řidičem se stávají starší ochránci, které už nebaví nebo nemohou vykonávat funkci osobního ochránce nebo člena eskortního (doprovodného) týmu. Na místo řidiče si přinášejí znalost operačních postupů ochranného týmu, což je nezbytné pro souhru řidiče vozidla s týmem. Řidič totiž musí naprosto přesně vědět, kde a jak zastavit, co bude tým dělat v případě útoku během nástupu nebo výstupu z vozidla, což jsou jedny z nejrizikovějších momentů při ochraně osob, nebo jak bude tým reagovat v případě napadení během jízdy a mnoho dalších věcí. Security driver musí mít znalosti z oblasti pyrotechniky, musí vědět, jak provádět bezpečnostní prohlídku nebo identifikovat NVS (nástražný výbušný systém). Musí mít znalosti v poskytnutí první pomoci, musí ovládat komunikační systémy a samozřejmě musí být také dobrý střelec pro případ, že tým musí opustit vozidlo. De facto musí umět všechno.
Jenom z tohoto stručného výpisu je jasné, že security driver je samostatná a velmi zodpovědná funkce. Spojování práce řidiče a ochránce sice přináší finanční úspory, na druhou stranu se takové šetření může velmi nevyplatit.
Ten, kdo o podobné práci uvažuje, by si měl uvědomit, že každá neznalost, nepřipravenost nebo nedbalost může stát někoho život, jeho samotného nevyjímaje. Akceptovat dvojfunkci řidiče a osobního bodyguarda v jedné osobě, to svědčí o neznalosti i o nezodpovědnosti.
Motto „security drivera“ by proto mohlo znít: Dělejte to pořádně, nebo raději vůbec...