Komentář: Podle důkazů IDF si palestinští novináři Al-Džazíry z redakce odskočili rovnou k ATGM

Komentář: Podle důkazů IDF si palestinští novináři Al-Džazíry z redakce odskočili rovnou k ATGM
Autor fotografie: Al Jazeera English / Flickr|Popisek: Reportér televize Al-Džazíra v Gaze (ilustrační foto)
21 / 02 / 2024, 12:00

Podle informací izraelské armády zveřejněných v posledních několika týdnech vedou reportéři Katarem financované televizní stanice Al-Džazíra dvojí život. IDF jmenovala hned několik novinářů patřících pod tuto televizi, kteří se nejspíš aktivně podíleli na masakru izraelského obyvatelstva na začátku října 2023.

Pásmo Gazy je nyní jedním z nejožehavějších témat. Paradoxem však zůstává, že kvůli intenzivní a nepřehledné válečné situaci nemáme dostatek zdrojů, které nám z místa konfliktu poskytují relevantní informace. Spoléhat se prokazatelně můžeme pouze na tři: televizní stanici Al-Jazeera, izraelská média a sociální sítě, kde se vedle pravdivých informací pohybuje také mnoho hoaxů. Díky možnosti živě šířit příspěvky a specifické zprávy do různých koutů světa jsou především pro mladou generaci sociální sítě tím hlavním a nejrozšířenějším zdrojem informací o situaci v Gaze. 

Při pohledu na celosvětovou vlnu solidarity s palestinským národem můžeme konstatovat, že z hlediska prezentace informací jsou mnohem silnější zprávy šířené palestinskými zdroji. Pokud však odhlédneme od sociálních sítí a zaměříme se na klasická média, arabská Al-Džazíra je jedinou mezinárodní televizí, která má přímo v Gaze svoje reportéry. Právě ti se stávají ostrým terčem kritiky ze strany představitelů Izraele, členů IDF, nebo izraelských médií, které se v posledních několika týdnech snaží prokázat, že někteří reportéři Al-Džazíry byli aktivně zapojeni v masakru izraelských civilistů ze soboty 7. října 2023. 

 

Podle webového portálu i24 byl při jedné z nespecifikovaných operací IDF na severu Gazy nalezen notebook s fotografiemi a videi patřící novináři Al-Džazíra Samiru Muhammadovi Washahovi. Na fotografiích, které byly před dvěma týdny zveřejněny na sociální síti X, je vidět Washah podílející se na cvičných operacích prověřujících protitankovou techniku a bojové drony Hamásu. IDF později vysvětlila, že byl Washah velitelem vojenského křídla organizace Hamás a aktivně se podílel na vývoji a cvičení nových zbraní. Posledních několik let však současně sděloval divákům televize Al-Džazíra o stávající situaci v Gaze. 

Ve středu 14. února 2024 izraelská armáda poskytla informace o dalším reportérovi televize Al-Džazíra, Ismailu Abu Omarovi, který se měl podle doložených fotografií a videí prokazatelně podílet na teroristickém útoku na Izrael z října 2023. Omar, který byl zraněn při izraelském útoku na Gazu v úterý 13. února, se podle IDF při masakru Hamásu na začátku října infiltroval na izraelské území a živě na sociální síti přenášel vraždění civilistů v izraelském kibucu Nir Oz. Podle informací IDF byl kromě novináře také několik let zástupcem velitele roty Hamásu ve východní části Khan Younis. 

Polní podmínky štábu televize Al-Džazíra v Lybii (ilustrační foto)

Kromě těchto dvou mužů IDF označila za teroristy také dva novináře Al-Džazíry, kteří zahynuli v neděli 7. ledna 2024 při izraelském útoku. Jednalo se o reportéry Hamzu Waela Dahdouda, syna jednoho z předních zpravodajů televize Al-Džazíra Waela Al-Dahdouda, a Mustafu Thuria. Zatímco Dahdoud byl podle dokumentů nalezených izraelskou armádou v Gaze členem odnože teroristické organizace Islámský džihád, která se zabývala elektronickým bojem, Thuria byl zástupcem velitele čety v jednom z obrojených praporů Hamásu. O izraelském útoku na tyto dva novináře a nepravdivých informacích Al-Džazíry jsme vás informovali v tomto textu

Televize Al-Džazíra se proti těmto nařčením IDF brání a argumentuje, že se Izrael snaží cílenými útoky na jejich novináře zastavit šíření informací o reálné situaci v Gaze. Kredibilita a pravdivost některých sdělení televize Al-Džazíra jsou dlouhodobě kritizovány nejen IDF, ale také arabskými zeměmi, mezi které patří Spojené arabské emiráty nebo Saúdská arábie. Arabské státy televizní stanici přímo spojují s Katarem, který ji financuje, a požadují zastavení její činnosti. Vysvětlují totiž, že prostřednictvím Al-Džazíry se Katar dlouhodobě snaží narušit stabilitu v regionu.

Tagy článku