Autor fotografie: Screenshot YouTube
Navštívili jsme městskou část Praha 5 abychom se přesvědčili, jak funguje propojení komerční bezpečnosti a radnice s cílem ochrany veřejných prostor.
Tento nový fenomén, kdy se komerční bezpečnostní služba, jejíž působení si většina z nás spojuje s obchodními centry, stadiony nebo privátními budovami, svým primárním působením dohlíží na bezpečnost a veřejný pořádek na místech, jenž vytipuje místní samospráva je v zahraničí častým jevem, avšak v ČR si na něj teprve začínáme zvykat.
psali jsme: Mezinárodní konference Forum 2000 pohledem komerční bezpečnosti
Komerční bezpečnostní služba se tak může stát vhodným nástrojem na redukci drobné pouliční kriminality a porušování vyhlášek namísto permanentně poddimenzovaných policejních složek. Přestože nemá žádná oprávnění, může svým působením v řadě případů předcházet konfliktům se zákonem běžnou domluvou a vysvětlením. Pokud ani to nepomůže, teprve tehdy si přivolá k asistenci složky, oprávněné celou situaci řešit v mezích zákona, tedy nejčastěji městskou policii, nebo PČR. Tímto efektem lze nejen snížit kriminalitu a zajistiti tak občanům větší bezpečí, ale i dosáhnout toho, že policejní složky budou přesně tam, kde je jich třeba a budou řešit pouze případy, jež vyžadují jejich přímou účast.
Příklad na Praze 5 však poukazuje i na negativa takové spolupráce. Obvyklé v komerčních případech je, že činnost a výsledky práce fyzické bezpečnosti jsou velice často pod trvalou kontrolou jejich objednatele. V případech samosprávy je však kontrola bezpečnostních pracovníků, kteří se pohybují v terénu ve vymezených lokalitách omezena. Samosprávní celky samozřejmě disponují kontrolními mechanizmy, ale ty jsou zaměřeny výlučně na činnosti radnice samotné, případně subjektů, umístěných přímo na radnici. Kontrola kvality pracovníků, dodržování pracovní doby, nebo třeba jejich ústroj se tak v terénu téměř nekontrolují a tím dochází k mnoha selháním a rozporům mezi smluvním vztahem a realitou. Občané Prahy 5 vnímají nasazení soukromoprávní bezpečnosti vesměs pozitivně, co jim však vadí je nekvalita pracovníků co do osobnostních rysů, profesionality i samotné nedodržování pracovní doby.
psali jsme: Jana Černochová: Bezpečnost Hlavního nádraží je ministerstvu dopravy ukradená?
Propojování veřejné správy, samosprávy a komerčních subjektů je v blízké budoucnosti nevyhnutelné. Zejména v dobách, kdy státní a obecní ozbrojené složky zápasí s trvalým i personálními potížemi a v kontrastu s tím se na bezpečnost veřejných prostranství kladou stále vyšší nároky v souvislosti s ochranou měkkých cílů, nebo s rostoucí pouliční kriminalitou. Řešení je to tedy bezesporu prospěšné, ale objednatelé ze státního a samosprávního sektoru se jej stále nenaučili správně uchopit.