Krejza: „Tendr na BVP je největší v dějinách armády. Povinností poslanců je maximální ostražitost“

Krejza: „Tendr na BVP je největší v dějinách armády. Povinností poslanců je maximální ostražitost“
Popisek: Karel Krejza
12 / 09 / 2018, 10:00

Místopředseda podvýboru pro vyzbrojování Karel Krejza (ODS) seděl minulý týden na Generálním štábu Armády ČR, kde se uskutečnilo uzavřené jednání akvizičního podvýboru se zástupci Ministerstva obrany a Generálního štábu. Armáda hodlá v příštích dvou letech utratit za výzbroj bezmála 90 miliard korun, což pro představu přesahuje o polovinu roční rozpočet Ministerstva obrany. Ze všech zakázek nejdražší a nejdůležitější je však pořízení pásového bojového vozidla pěchoty (BVP) za bezmála 53 miliard korun – největší tendr v historii vůbec. Bude ovšem pod kontrolou? Nehrozí nám mezinárodní blamáž, s jakou se Česká republika potýkala v případě Pandurů nebo letounů CASA? „ Pevně věřím, že ne. Budeme to hlídat,“ odpovídá pro SM Krejza.

Pane poslanče, jak vypadá zakázka v tuto chvíli, co vám řekli zástupci genštábu?

Asi klíčovou informací, která je nicméně mediálně již známa, je přesunutí zakázky z režimu standardní tedy, prostřednictvím otevřeného výběrového řízení, do režimu „uzavřeného, tedy, že osloví výrobce napřímo. V současnosti to jsou 4 potenciální uchazeči. Konsorcium PSM, BAE, General Dynamics a Rheinmetall.

Považujete tento krok ministerstva za transparentní?

Věřte nebo ne, ale na trhu není zase tolik hráčů, kteří vyrábí BVP. V případě výběrového řízení na víceúčelové vrtulníky jsou také napřímo osloveni jen tři firmy. Zákon o veřejných zakázkách je bohužel nastaven tak, že když se jednotlivé strany začnou odvolávat a všemožnými způsoby házet klacky pod nohy, nenakoupíte ani kancelářské židle. Armáda to vybavení nutně potřebuje, protože stávající BVP pamatují studenou válku a jezdí už jen silou vůle. Životnost mají sice do roku 2021, ale nedokážu si představit, jak by se prosadili v moderním boji. Jinými slovy, chápu krok ministerstva na uzavření výběrového řízení, jestli se má tendr stihnout podle plánu. Ztrátu transparentnosti bych viděl v případě, že udělají jednací řízení bez uveřejnění (JŘBÚ) a přiklepnou to jednomu uchazeči. To ale snad nehrozí.

A co kdyby se tendr kvůli spěchu nakonec řešil mezivládní dohodou? Takovou dohodu máme třeba s Ruskem na dodání náhradních dílů pro vrtulníky Mi.

Ano, i to je v zásadě možné, ale situace ještě není tak daleko a doufejme že nebude, protože i taková dvoustranná dohoda je svým způsobem ústupkem z transparentnosti. V každém případě by takováto dohoda, pokud už by přišla na pořad dne, by  měla být uzavřena s vládou členského státu NATO, vzpomeňme na problém naší armády s izraelskými radary MADR, které nejsou kompatibilní se systémem NATO.

Zmínil jste plán, se kterým jste jistě seznámen. Probíhá vše podle něj?

Do konce srpna měla být vybraná zakázku dozorující externí advokátní kancelář, což z pochopitelných důvodů a z neblahých zkušeností  svých předchůdců prosazovala už exministryně obrany Šlechtová. Tady si myslím, že jsme ve zpoždění, protože mi není znám vítěz. Je dost možné, že ale tato informace je ve vyhrazeném režimu. Odborné specifikace jsou již hotovy a zadávací dokumentace by měla být do konce září.  Pak se celá akce zaregistruje na vládě. Co mi ale přijde trochu šibeniční termín je výběr vítěze do konce tohoto roku. To si možná vláda svolá mimořádné jednání mezi svátky.  

Máte pocit, že před poslanci něco armáda v souvislosti s tímto tendrem schovává?

Pokud usilujeme o takovouto drahou akvizici, která má být nosným pilířem našeho pozemního vojska, měly by se ostatní plánované zakázky této podřídit, případně odložit, až bude znám vítěz. Není možné kupříkladu vybrat systém řízení palby dělostřelectva a pak zjistit, že vítězné BVP je s tímto nekompatibilní. To by si vyžádalo další vícenáklady. Viz. radary MADR.

Máte jako poslanci přístup do zadávací dokumentace?  

Doufám, že zadávací dokumentace bude pro nás přístupná, protože tendr na BVP je největší v dějinách armády. Povinností poslanců je maximální ostražitost a nedopustit blamáž, jaká tu byla s vojenskými zakázkami v minulých letech. Kritéria nastavuje výběrová komise, resp. ministr, ale já pevně doufám, že kritériem nebude jen cena, ale i požadavek na částečnou výrobu v Čechách, aby z toho mohli těžit čeští subdodavatelé, živnostníci a zaměstnanci. Ideálně třeba 70/30. Když už utrácíme 53 miliard, ať z toho také něco máme.

Co by podle vás ještě mohlo být předmětem smlouvy?

Určitě by se kromě výroby v Česku měl ošetřit i následný servis vozidel. Ideálně taky v Česku. Nějakým způsobem by se mělo pamatovat na Vojenský opravárenský podnik a na Vojenský technický ústav. Přeci jen se jedná o 200 vozů, což bude z hlediska servisu dost náročné a drahé.

 

Nepřehlédněte na Security magazínu: Survival - jak se chovat, abyste přežili v pustině nebo džungli? A kam se schovat před teroristickým útokem? S námi víte více

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace