Kybernetické útoky způsobily v roce 2016 škody ve výši 279 miliard USD

Kybernetické útoky způsobily v roce 2016 škody ve výši 279 miliard USD
Popisek: Ilustrační obrázek
06 / 02 / 2017, 00:15

Podíl firem, které se ve světě staly terčem kybernetického útoku, se loni zvýšil o šest procentních bodů na 21 procent.

Celková odhadovaná škoda za rok 2016 je 279 miliard amerických dolarů (skoro sedm bilionů korun). Nejvíce na vzestupu bylo vydírání. Vyplývá to ze studie Grant Thornton, která zahrnuje informace 10.000 společností z 37 zemí.

V Severní Americe útoky přiznalo 24 procent firem, v EU dokonce 32 procent firem. Průměr stahuje dolů asijsko-pacifický region se 13 procenty napadených firem. Citelný nárůst kyberkriminality se však týká všech regionů.

Nejčastějším primárním důsledkem kyberútoků je zhoršená reputace, kterou uvedlo 29 procent společností, následuje ztráta času a energie, kterou je nutné vynaložit na nápravu vniklých škod. Ztrátu zákazníků označilo jako primární škodu 16 procent společností a sedm procent firem pocítilo přímý pokles obratu.

Nejčastěji se vyskytující formou kyberútoku je poškození obchodní infrastruktury. Tuto variantu přiznalo 22 procent napadených firem. Zkušenost s vydíráním pod pohrůžkou zveřejnění informací, násilí nebo poškození aktiv firmy přiznalo 17 procent společností. "Vydírání je v paletě finančních zločinů tradičně vnímáno jako velmi nekalá praktika. V online světě je navíc vydírání velmi dobře organizované. Samotným útokem to však nekončí. Organizaci v návaznosti na tento útok vznikají další finanční ztráty vlivem poškozené reputace, zcizení informací, duševního vlastnictví, eventuálně fyzických škod na infrastruktuře," uvedl partner Grant Thornton David Pirner.

Podle expertů z Grant Thornton reagují společnosti na kyberútoky příliš pozdě. Celkem 13 procent firem zjistilo, že se staly oběťmi kyberútoku déle než po týdnu. Čtyři společnosti ze sta dokonce až déle než po měsíci.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.