Lavrov popřel ruské vměšování do voleb jako fantazii bez důkazů

Lavrov popřel ruské vměšování do voleb jako fantazii bez důkazů
Autor: flickr.com (CC BY-ND 2.0) |Popisek: Sergej Lavrov
31 / 10 / 2017, 14:30

Obviňování Ruska z vměšování do voleb ve Spojených státech a v Evropě představuje výmysly nepodepřené "jediným důkazem", prohlásil ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov. "Fantazii se ale meze nekladou," řekl při setkání s evropskými podnikateli v Moskvě. Šéf ruské diplomacie prohlášení učinil den poté, co ze Spojených států přišla zpráva, že vyšetřování údajného ruského vměšování do amerických prezidentských voleb dospělo ke vznesení prvních tří obvinění.

Lavrov také obvinil USA, že sankcí uvalených na Rusko kvůli anexi Krymu a konfliktu v Donbasu na východě Ukrajiny, využívají k nátlaku na evropské firmy a k "nekalé konkurenci". Nejnovější vlna amerických sankcí podle ministra svědčí o tom, že cílem je vytlačit Rusko ze zbrojního a energetického trhu.

"Chápu, že Američané chtějí být úspěšnější než všichni ostatní. Přání chápu, ale (americké) metody lze sotva schvalovat," prohlásil.

Americká sankční politika podle šéfa ruské diplomacie také brání obnovení hospodářské spolupráce mezi Evropou a Ruskem, kde se přitom evropským firmám nabízejí nové možnosti. Je ale podle Lavrova na Evropanech, aby sami rozhodli, zda mají zapotřebí znepřátelit si Rusko. "Víme, že v politických a podnikatelských kruzích v zemích EU stále častěji zaznívá nespokojenost s touto situací," řekl.

Lavrov také oznámil, že francouzský prezident Emmanuel Macron přijal pozvání k návštěvě Ruska během petrohradského ekonomického fóra v květnu příštího roku.

Vyšetřování voleb v USA se podle AP rozhodně neblíží k závěru

Vyšetřování pozadí loňských prezidentských voleb v USA se obviněním tří členů kampaně nynější hlavy státu Donalda Trumpa podle agentury AP rozhodně nechýlí k závěru, jak doufá Bílý dům. Právě naopak, napsala dnes AP s tím, že rozsah práce zvláštního vyšetřovatele Roberta Muellera ukazuje, že ohrožen může být i sám Trump. Podobně situaci vidí i zpravodajská televize CNN.

Objasňování kauzy související s možným ruským ovlivňováním voleb nabralo v pondělí dramatický spád, kdy soud poslal do domácího vězení někdejšího šéfa Trumpovy kampaně Paula Manaforta a jeho zástupce Ricka Gatese. Soud tak učinil po vznesení obvinění ze spiknutí proti Spojeným státům, z daňových úniků a z praní špinavých peněz. Další obviněný, bývalý člen Trumpova štábu George Papadopoulos, se pak přiznal, že se během kampaně sešel s lidmi reprezentující ruské zájmy. Trump se obratem od obviněných distancoval a Bílý dům prohlásil, že obvinění se samotné kampaně a ani osoby prezidenta nijak netýkají.

Prezident se však podle AP stále více obává, že by se Muellerovo vyšetřování mohlo vedle role Moskvy zaměřit i na jeho osobní záležitosti. V pondělí pak Trump svému okolí dal najevo, že se cítí být svými bývalými spolupracovníky pošpiněn, poznamenala agentura. CNN s odvoláním na nejmenovaného republikánského činitele uvedla, že Trump přímo zuřil, když vývoj kauzy v televizi sledoval.

Zatímco podle informací CNN obvinění Manaforta a Gatese šéfa Bílého domu nepřekvapila, v případě Papadopoulose tomu bylo naopak. I když se Bílý dům snaží význam vývoje vyšetřování snížit, obvinění i tak přilila olej do ohně pokud jde o otázku prezidentových vazeb na Rusko.

Zpravodajská stanice je navíc přesvědčena, že právě přiznání Papadopoulose a jeho spolupráce s Muellerem, která trvá od července, je pro Trumpa mnohem více problematická než případ Manaforta a Gatese.

CNN si povšimla především toho, že tajemné osoby, které prý měly informace o kompromitujících dokumentech na Trumpovu protikandidátku Hillary Clintonovou a které mohly zprostředkovat dialog s Moskvou, projevily zájem o Papadopoulose až tehdy, když zjistily, jako roli v kampani zastává. Problémem je podle televize také okolnost, že Papadopoulos nejdříve Federálnímu úřadu pro vyšetřování (FBI) o svých kontaktech lhal, ačkoli věděl, že je to přitěžující okolnost. "Proč to dělal, když nebylo co skrývat?" ptá se CNN s tím, že právě toto pozadí znamená pro Trumpa a jeho okolí mnohem větší potíže než Manafort s Gatesem.

Facebook: Politickou reklamu z Ruska zhlédlo na 126 milionů Američanů

Politickou reklamu zadávanou z Ruska, která měla před prezidentskými volbami v USA rozdělit americkou společnost, mohlo na facebooku zhlédnout 126 milionů Američanů. V pondělí to uvedl provozovatel této největší světové sociální sítě. V průběhu let 2015 až 2017 mělo podle firmy jít asi o 80.000 takových reklamních sdělení, která by se tak dostala ke zhruba polovině oprávněných voličů v USA.

S problémem ruské aktivity během voleb se potýkaly i další internetové platformy. Ruští provokatéři podle zjištění Googlu nahráli na 18 různých kanálů videoserveru YouTube přes tisícovku videí, napsal v pondělí deník The Washington Post. Reuters pak s odvoláním na prohlášení společnosti Twitter, která provozuje stejnojmennou mikroblogovou síť, uvedl, že firma objevila 2752 účtů s vazbami na ruskou Agenturu pro výzkum internetu. Tato agentura je považována za prodlouženou ruku ruské vlády.

Facebook není schopen sdělit, kolik uživatelů inzeráty vědomě zaregistrovalo a kolik je ani nečetlo. Přímo se sdělení objednaná Agenturou pro výzkum internetu zobrazila 11,4 milionu uživatelů facebooku. Nový odhad započítává sdílení části obsahů mezi jednotlivými uživateli a výrazně převyšuje dříve zveřejněné údaje. Facebook umožňuje, aby se reklamní příspěvky za poplatek dostaly do informačního proudu směřujícího k uživatelům.

Firma údaje zveřejnila před slyšením, kterému se má spolu s dalšími sociálními médii a technologickými společnostmi tento týden podrobit v americkém Kongresu. Ten údajné ruské vměšování do americké předvolební kampaně vyšetřuje.

Záměrem ruských reklam bylo zvyšování napětí mezi sociálními a etnickými skupinami v USA. Kritizovaly například diskriminaci Afroameričanů, ale také podněcovaly strach z muslimských přistěhovalců, uvedl Facebook.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace