Lithium na Cínovci na 300 let je chiméra. Založme OLEC spolu s Čínou a povládneme světu

Lithium na Cínovci na 300 let je chiméra. Založme OLEC spolu s Čínou a povládneme světu
foto: Wikimedia/Lithium

KOMENTÁŘ: Silná slova pronesl nedávno premiér Petr Fiala, pode něhož se ČR má stát jednou z nejvíce prosperujících zemí světa, a to díky těžbě lithia a případné továrně na výrobu autobaterií. Zásoby tohoto „zatím“ „vzácného“ kovu na Cínovci geologové odhadují na 300 let. Vše do sebe dokonale zapadá, ale je tu jedno velké ALE.

Exprezident Václav Klaus ve své knize Modrá, nikoli zelená planeta tvrdí, že ropa se přestane v budoucnu těžit, protože její těžba bude nerentabilní. Podmiňuje tedy její životnost ekonomickou rentabilitou a rozvoji a vynálezy, jež uvrhnou na trh levnější zdroje energie. (Hon za jadernou fúzí budiž toho dokladem) Ve světle zákonů trhu se nezbývá než ptát, zda může stejná cesta potkat i lithium? Kov, který má v tuto chvíli potenciál vytrhnout trn z paty proti jiným regionům zaostalému ústeckému kraji, resp. celé ČR. Opakuji v tuto chvíli, v krátkodobém horizontu.  

Nepředvídatelnost, nestabilita

Kvartální newsletter obří společnosti Blackrock hltají jedním dechem investoři po celém světě a na základě predikcí diverzifikují svá portfolia a překupují biliony dolarů mezi akciemi, komoditami a fondy. Proč? Blackrock je bezesporu jedna z nejvlivnějších společností na světě, která má podíly ve všech světových firmách a její predikce podpořené armádou analytiků a grafů mají váhu. Poslední newsletter, který z českých vědeckých kapacit citoval kupříkladu Prof. Miroslav Bárta v podcastu Nový svět, tvrdí, že svět v oblasti investic se v kostce stává v podstatě nepředvídatelným a toto období potrvá nejméně deset let. Jistoty neexistují, a to ani ve zlatě, tím méně v lithiu.

Kdo trochu sleduje vývoj v oblasti automobilového průmyslu jistě zaznamenal dubnové oznámení největšího světového výrobce baterií čínské společnosti CATL spočívající v zásadním zdokonalení sodíkové baterie v elektrovozech. Podrobněji o tom psal na konci května třeba Technický Týdeník. Oproti lithiové baterii, jejíž energetická hustota činí 160 Wh/kg má společnost CATL patent na zvýšení této hodnoty u sodíkové baterie na 200 Wh/kg. Baterii lze údajně nabít z 0 % na 80 % kapacity za pouhých 15 minut a je podstatně lehčí. Její životnost má být podle výrobce více než tři tisíce nabíjecích cyklů, což odpovídá ujetí milionu kilometrů.

Proti lithiu má sodík z hlediska výrobců další hlavní výhodu: je levný a hojně dostupný. Pro představu, sodík je údajně šestým nejrozšířenějším prvkem v zemské kůře. Tvoří cca 2,6 % zemské kůry. Lithium naproti tomu je mnohem vzácnější, jeho podíl na složení zemské kůry se odhaduje na několik tisícin, zhruba 0,002 až 0,007 %.  Jinými slovy ceny elektroaut by díky nové technologii mohly klesnout až o stovky tisíc.

Číňané svém technologii a využití natolik věří, že v současnosti už běží, staví se nebo se pouze připravuje 28 větších závodů na sodíkové baterie a prakticky všechny, s výjimkou doslova pár linek, jsou v Číně. Čínské automobilky už počítají se sodíkovými bateriemi do produkce, a to jsme teprve na začátku možného boomu.

Smích zamrzl

Čínským vozům na bázi spalovacího motoru s okopírovaným designem se ředitelé evropských věhlasných automobilek smáli, protože často neplnily ani evropské bezpečností standardy, což znamenalo stopku v prodeji na kontinentě. Hurónský smích se ale, a právem, mění s příchodem elektrovozů z Číny v silnou nervozitu. A není divu… Ta auta prostě stojí i o polovinu méně, dobře vypadají a technologicky jsou dotažené. Elektromotor koneckonců není tak složitý. Už tak levné vozy v porovnání s konkurencí mají stále ještě lithiové baterie a při použití sodíkových klesne jejich cena ještě níž. Můžou se tomu evropské automobilky se sázkou na lithium rovnat? Nezmění pod tlakem konkurence technologii? Nezůstane české lithium na Cínovci pod zemí? Podle geologa Tomáše Vrbického se bude u nás vyrábět lithium karbonát, což je surovina používaná do automobilového průmyslu. Expert v pořadu Ptám se já dále uvedl, že předpokládá těžbu nějakých zhruba 25 tisíc tun ročně. Mělo by to být zhruba pro 400 až 800 tisíc automobilů.   

To je ale predikce, která je a bude podmíněna mnoha proměnnými a tou největší je v tuto chvíli rozšíření produkce sodíkové baterie. Abychom nebyli tak skeptičtí, akcie českého lithia by naproti tomu mohla pozvednout největší automobilka světa Toyota, ta v červnu ohlásila průlom v oblasti vývoje tzv. solid-state bateriích s pevným elektrolytem, který slibuje dojezd elektromobilů v roce 2027 až 1500 km. Zde se lithium stále používá, ale opět to bude otázka ceny.

Vývoj je v současném zrychleném světě prostě těžko předvídatelný. Možná by stálo za to po vzoru arabských států založit namísto OPEC (organizace zemí vyvážejících ropu) OLEC, tedy lithiovou variantu spolu s největším světovým producentem Čínou. Pak bychom mohli s cenami, resp. s objemem těžby míchat dle potřeby a diktovat podmínky celému světu. Možná by Čína mohla přimhouřit šikmé oko a netlačila by tak na pilu s vývojem sodíkových baterií…              

Tagy