Maďarsko zastavilo vlakové spojení se Západem. Premiér Orbán obvinil z uprchlické krize německou vládu.

Maďarsko zastavilo vlakové spojení se Západem. Premiér Orbán obvinil z uprchlické krize německou vládu.
Autor: YouTube/screenshot|Popisek: Budapešťské nádraží 3.9.
03 / 09 / 2015, 17:30

Situace s uprchlíky v Maďarsku je kritická. Premiér Viktor Orbán prohlásil v Bruselu: "Běženci jsou německý problém, Maďarsko dělá všechno pro to, aby byla dodržována pravidla EU o pohybu osob".

V Bruselu po setkání s předsedou Evropského parlamentu Martinem Schulzem uvedl premiér Orbán: 

„My Maďaři se bojíme, lidé v Evropě se bojí, protože vidíme, že evropští lídři, včetně premiérů, nejsou schopni kontrolovat situaci. Není to evropský problém. Je to německý problém. Nikdo nechce zůstat v Maďarsku, na Slovensku, v Polsku nebo Estonsku. Všichni (uprchlíci) se chtějí dostat do Německa. Nikdo z nich nechce zůstat v Maďarsku, na Slovensku, v Polsku nebo v Estonsku,” podotkl.

Uprchlíky vyzval, aby při cestě do západních zemí zůstali v Turecko nebo Srbsku a nepostupovali dál. Podle Orbána jsou evropská pravidla týkající se ochrany hranic, jako je schengenský kodex či dublinská dohoda, velmi jasná.

„Jednoznačně říkají, že kontrola hranice je odpovědností a věcí těch zemí, které jsou na vnějších hranicích schengenské zóny. Maďarsko takovou zemí je,“ upozornil premiér, který se podvečer sejde i s předsedou Evropské komise Jeanem-Claudem Junckerem. (Zdroj: zpravy.idnes.cz)

Maďarsko zrušilo s okamžitou platností přímé vlakové spojení s Českem, Rakouskem i Německem. Dálkové soupravy končí od rána na hranicích se Slovenskem, ve stanici Szob. Cestující jedoucí z i do Maďarska tak budou muset přestoupit na vnitrostátní vlaky. Rozhodnutí maďarského dopravce se týká sedmi denních a jednoho nočního spoje typu EuroCity. Maďarský dopravce na svém webu uvedl, že se z bezpečnostních důvodů rozhodl neprovozovat přímé vlaky z Budapešti do západní Evropy. Mezinárodní jízdenky platí i ve vnitrostátních vlacích. (Zdroj: zpravy.idnes.cz)

„Mezinárodní vlaky nebudou přijíždět ani odjíždět na budapešťské nádraží Keleti. Nemáme přesné informace, co vedlo železniční společnost k tomuto rozhodnutí," říká mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. 


Zdroj YouTube, Lali Micskei

Maďarský server nepszava.hu uvedl, že podle šéfa úřadu maďarské vlády a ministra Jánose Lázára současnou chaotickou situaci na budapešťském nádraží způsobil vzkaz Německa, že přijme všechny uprchlíky ze Sýrie. Na tiskové konferenci podle agentury Reuters dodal, že maďarská policie se snaží udržet schengenský prostor a zkontrolovat všechny uprchlíky, kteří míří vnitrostátními vlaky na Západ.

Lázár také řekl, že uprchlíci jsou stále více agresivní a odmítají umístění do uprchlických táborů, a naléhavě vyzval imigranty, aby se řádně zaregistrovali a dodržovali maďarské zákony. Neudržitelná situace na východním nádraží v Budapešti je způsobená pouze vinou německé vlády. 

Lázár řekl na adresu německé vlády: „Jeden den pozvali syrské migranty k prostřenému stolu, a druhý den nás Německo vyzvalo k dodržování pravidel Evropské unie a Schengenu."

„Představitel německého ministerstva vnitra v neděli řekl maďarskému velvyslanci v Berlíně, abychom vybrali 200 až 300 lidí, pustili je do vlaků, ale abychom o tom neřekli tisku,“ uvedl Lázár. V této souvislosti vyzval pracovníky německého velvyslanectví v Budapešti, aby přišli na budapešťské Východní nádraží a informovali migranty o německém postoji. „Nebo ať jdou migranti k německému velvyslanectví,“ dodal. (Zdroj: Novinky.cz, nepszava.hu)

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace