Microsoft zdražil trvalé licence a tlačí zákazníky do cloudu.Ti však mají stále na výběr a změnu ceny nemusí pocítit

Microsoft zdražil trvalé licence a tlačí zákazníky do cloudu.Ti však mají stále na výběr a změnu ceny nemusí pocítit
21 / 11 / 2018, 12:00

Firmám využívajícím software společnosti Microsoft podzim přinesl jednu velkou novinku. V říjnu došlo ke skokovému zdražení vybraných jednorázových licencí Office i Windows, což by mohly pocítit zejména rozpočty komerčních subjektů, ale i státních institucí. Snahou Microsoftu je přesvědčit své zákazníky, aby co možná nejdříve přešli na předplatné v rámci služeb Office 365 nebo Microsoft 365.

Aktuální změna ceníku tak například znamená, že u kancelářského balíku Office 2019, který byl uveden na trh teprve v letošním létě, cena stoupla o 10 %. Dle vyjádření Microsoftu zdražení odráží výrazné navýšení přidané hodnoty produktů v čase, lépe reflektuje náklady a poptávku zákazníků a je v souladu s cenami cloudu. Microsoft chce změnou dosáhnout vytvoření unikátní nabídky, která podporuje digitální transformaci. Firma naposledy zvyšovala ceny svých trvalých licencí v roce 2010, kdy na trh uvedla Office 2010. „Úpravami prošly hlavně programy Volume Licence a změny se týkají především cen zahrnutých produktů a poskytovaných slev,“ vysvětluje Patrik Sodoma, Sales Director for Czech Republic ze společnosti SoftwarePro. Ke změně došlo i v případě mezigeneračních přechodů na nové verze. Zatímco v posledních letech se cena licencí po uvedení nových verzí téměř nezměnila, nyní je vyšší. Například v případě licence pro Windows Server 2019 Core 16Lic došlo k následující úpravě ceny:

 statistika

 

Údaje uvedené v tabulce jsou orientační a mohou se lišit podle marže jednotlivých prodejců, jde však spíše o spodní cenovou hranici. Nová strategie tedy zasáhne instituce ve státní správě, ceny pro tento sektor Microsoft totiž dorovnal na úroveň nejnižších původních cen pro komerční sektor.

Dalším důležitým faktem je absence nákupu starších verzí přímo od oficiálních distributorů Microsoftu za nižší ceny. V takovém případě je vyžadován nákup nejnovější „zdražené“ verze a z té je potom případně možné provést přechod na starší. „Vypadá to, že Microsoft se rozhodl ještě výrazněji přehodit kurz na cloudové technologie, byť to znamená, že ztráty na prodeji trvalých licencí budou značné. Sebevědomí Microsoftu ale vychází z faktu, že především komerční subjekty a organizace nemají v podstatě žádnou skutečnou alternativu. Nesporné výhody jako těsné propojení mezi Windows a Office jednoduše nedokážou napodobit ani hojně používané kancelářské balíky z opensourcového prostředí, které navíc nemusí zaručit zpětnou kompatibilitu právě s produkty z balíku MS Office,“ informuje Patrik Sodoma.

Cesta, jak se zdražení vyhnout

Pokud je přece jen žádané využívat produkty Microsoftu, mohou firmy nové ceny buď akceptovat, anebo využít jiného způsobu jejich nákupu. Velké možnosti nejenom pro střední a větší organizace nabízí trh s druhotnými softwarovými multilicencemi, na němž může tuzemská státní správa, ale i komerční sektor s výraznou slevou zcela legálně nabýt licence k operačním systémům, kancelářským balíkům, serverovým produktům a dalšímu softwaru. „Díky tomu lze zakoupit originální produkty Microsoftu s velkou úsporou dokonce i v případě aktuálních verzí. Na rozdíl od výrobce jsou k dispozici i starší typy softwaru, za které se pochopitelně platí méně než za ty aktuální. To se týká i Office, jehož verzi 2016 lze koupit za 5 700 korun namísto multilicenční verze 2019 za 10 200 korun,“ dodává Patrik Sodoma. Licence na druhotný software se nijak neliší od příslušné nové licence. Rozdíl se nachází pouze v ceně, která přináší úsporu financí až 70 %. Vybraný produkt je navíc před nákupem možné otestovat. Tak se dá šetřit bez kompromisů.

Hlavní změny v ceníku společnosti Microsoft:

  • Cena byznys licence kompletního balíku Office 2019 určeného pro firmy, které chtějí za produkt zaplatit jednorázově předem a používat ho natrvalo, se zvýšila o 10 %. Zdražení se však netýká balíku Office 365, který je možné získat za roční předplatné.
  • Vznikla jedna konzistentní vstupní cena napříč různými programy a platformami – ceny on-line služeb jsou na stejné hladině jako nabídka Web Direct Portal od Microsoftu.
  • Zanikly programové objemové slevy (Level A a Open Level C) v případě předplatného Enterprise Agreement, ale změněna byla také nabídka Select/ Select Plus a Open programů.
  • Výraznou aktualizací prošly ceny on-premises a on-line služeb pro organizace a státní správu. Microsoft je srovnal s nejnižšími cenami pro komerční subjekty v programech Enterprise (EA, EAS, SCE), MPSA a Select Plus.
  • Ceny poskočily i v případě on-premise serverů včetně Windows Server 2019 Standard Edition a serverů pro produktivitu, jmenovitě Exchange, SharePoint Server a Project Server – došlo k navýšení o 10 %.
  • Zdražily také licence CAL pro klientský přístup, které potřebují osobní počítače k tomu, aby se mohly připojit k softwaru na serverech Microsoftu a mít tak k dispozici jejich data. U Enterprise CAL a Core CAL došlo k 10% zdražení, u RDS (Remote Desktop Service) na Device CAL se cena zvedla až o 30 %.
  • Vznikl nový zákaznický ceník, který jasněji popisuje, jak byla stanovena finální cena produktů Microsoft (jen pro EA/EAS).
  • Windows 10 Enterprise E3 na uživatele se nově jmenuje Windows 10 Enterprise E3 a Windows 10 Enterprise E3 na zařízení je Windows 10 Enterprise. Také došlo ke zrušení Windows 10 Enterprise E5 na zařízení.

 

O SoftwarePro

Společnost SoftwarePro (www.softwarepro.cz) byla založena v roce 2013 a od počátku se soustředí na prodej softwarových licencí. Hlavní činnost podnikání tvoří nabídka druhotných licencí, firma však dokáže poskytnout i licence nové, dále nabízí softwarový audit a následnou optimalizaci licenčního portfolia. Aktuálně společnost působí na českém, slovenském a maďarském trhu s více než 20 členným týmem. Firemní centrála je v Trenčíně.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace