Miroslav Zikmund: Chtěli jsme předvést celému světu, že umíme dělat dobrá auta

Miroslav Zikmund: Chtěli jsme předvést celému světu, že umíme dělat dobrá auta
Autor: Hakjosef, CC BY-SA 4.0|Popisek: Tatra 87
07 / 12 / 2021, 09:00

1. prosince 2021 zemřel ve věku 102 let slavný cestovatel a spisovatel Miroslav Zikmund, který vytvořil nezapomenutelný pár s Jiřím Hanzelkou. Oba světoběžníci pak ve světě značně zpopularizovali tatrovky.

Miroslav Zikmund naposledy vydechl 1. prosince a řadí se vedle Jiřího Hanzelky či Miloslava Stingla mezi naše nejznámější cestovatele. Proslulé cestovatelské duo, které projelo prakticky celý svět, pak mimo českou kotlinu zpopularizovalo vozy Tatra.

V dubnu 1947 vyrazil pár na první cestu ve stylovém voze Tatra 87, který se jako luxusní automobil vyráběl v letech 1937-1950. Auto bylo poháněno vzadu umístěným osmiválcovým 2,9 litrovým a vzduchem chlazeným motorem, který byl v konfiguraci Over Head Camshaft a válce byly umístěny k sobě v úhlu 90 stupňů. Tento motor produkoval 85 koňských sil a mohl hnát auto až rychlostí 160 km/h (nebo také 100 m/h). Tím se auto umístilo mezi nejrychlejší vozy své doby.

V tomto elegantním voze projeli Hanzelka se Zikmundem za 3,5 roku 44 zemí, přičemž urazili úctyhodných 61 700 km.

Další vůz, nepostradatelný společník cestovatelského páru, byl Tatra 805, kterým jezdili Hanzelka se Zikmundem v letech 1959-1964. Vznikly speciály lakované právě pro známé cestovatele - stříbrně-rumělkově červeně (čalounění zelená kůže) pro Zikmunda a stříbrně-modrá metalíza (béžová kůže) pro Hanzelku.

Vozy mají mj. vyšší čelní skla, dělená skla dveří (výklopná větračka vepředu), determální skla, tepelně izolované povrchové panely, některé palubní přístroje T-603, včetně volantu vyztuženého ramenem navíc atd. Jako první na světě tímto autem přejeli Hanzelka se Zikmundem Sovětský svaz z východu na západ.

Je nutné na tomto místě zmínit, že nebylo náhodou, že cestovatelé jezdili právě v autech kopřivnické Tatry. Ve světě působili jako obchodní zástupci slavné značky, jako její ,,vyslanci". Zikmund sám později uváděl, že chtěl, aby celý svět viděl, že Československo dělá kvalitní vozy a usiloval o to, aby přivábil zájem možných kupců o vozy i z těch nejodlehlejších končin. I cesty slavného cestovatelského dua tak přispěly ke světovému věhlasu tatrovek.

 

Zdroj: Miroslav Náplava: Století Miroslava Zikmunda

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace