Drtivá většina škol učí žáky chování v mimořádných situacích

Drtivá většina škol učí žáky chování v mimořádných situacích
Popisek: Ilustrační foto
14 / 05 / 2016, 09:00

Drtivá většina základních i středních škol více než okrajově učí žáky, jak přistupovat k běžným rizikům a jak se chovat za mimořádných situací.

Praha 13. května (ČTK) - Většina učitelů se domnívá, že to žáci považují za užitečné. Zjistila to Česká školní inspekce, když se na konci loňského roku zaměřila na vzdělávání v bezpečnostních otázkách.

Od roku 2013 je tato oblast součástí rámcového vzdělávacího programu pro základní školy. Náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys na včerejší tiskové konferenci upozornil, že základní školy mají předepsánu i řadu dalších témat. Jsou to například globální rozvojové vzdělávání, enviromentální výchova nebo etická výchova. "Záleží proto do značné míry na řediteli školy, co si z toho vybere a na co dá důraz," doplnil.

Nácvik správného jednání při živelných katastrofách, neštěstích a dalších krizových situacích považuje za důležitý. "Je nutné připravovat děti, žáky a studenty na to, že se může něco stát," řekl.

Podstatně se tomu věnuje asi 70 procent mateřských, téměř devět desetin základních a více než čtyři pětiny středních škol. Na základních školách převažuje zařazení do různých předmětů, jako je prvouka, občanská výchova, vlastivěda nebo tělocvik. Dvě pětiny ZŠ vzdělává děti prostřednictvím projektů. Také na středních školách dominuje zařazení do výuky v různých předmětech včetně těch odborných, projekty využívá necelá čtvrtina škol.

V posledních dvou letech absolvovali školení ve výuce tohoto tématu častěji středoškolští učitelé. Zatímco v této skupině navštěvovalo kurz zhruba 60 procent vyučujících tohoto tématu, na základních školách to za poslední dva roky byly pouze dvě pětiny.

Základní školy zase častěji spolupracují s externími partnery, více než čtyři pětiny s Hasičským záchranným sborem a dvě třetiny s Policií ČR. Ze skupiny středních škol, která toto téma vyučuje, využívá asi 60 procent spolupráci s hasiči a 56 procent pomoc policie.

Optimismus učitelů v pohledu na vztah žáků k tomuto tématu je silnější na základních školách. Přes 90 procent tamních pedagogů se domnívá, že žáci vnímají tato témata jako užitečná. Na středních školách mají stejný postoj více než tři čtvrtiny učitelů.

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace