foto: SECURITY MAGAZÍN/Představení lokomotivy CZ LOKO s alkoholovým imobilizérem v rámci RBD 2025
Společnost CZ LOKO představila na veletrhu Rail Business Days v Ostravě první českou lokomotivu vybavenou alkoholovým imobilizérem. Nová technologie má přinést vyšší bezpečnost v železniční dopravě i nad rámec požadavků EU.
Železniční veletrh Rail Business Days přinesl řadu novinek. Mezi nimi byla i první česká lokomotiva s alkoholovým imobilizérem, kterou představily společnosti CZ LOKO, GX Corpfin a SafeLock. Jde o zásadní změnu v oblasti bezpečnosti na českých železnicích. Pokud tedy strojvedoucí „nadýchá“, mašina se vůbec nerozjede.
CZ LOKO doporučuje alkoholový imobilizér jako volitelnou výbavu pro všechny nové i modernizované lokomotivy. Novou technologii lze dodatečně implementovat také do již provozovaných vozidel.
Bezpečnostní technologie prověřená v MHD
Samotná technologie není úplnou novinkou: Má za sebou již miliony kilometrů úspěšného zkušebního provozu v MHD. Tramvaj ČKD T3R.EV vybavená alkoholovým imobilizérem během pilotního projektu Dopravního podniku Ostrava (DPO) najezdila 15 000 km. Postupně se imobilizéry rozšířily i do dalších vozů DPO, a to do typu Vario LFR.E, které s novou technologií najezdily více než 8,7 milionu km.
Od roku 2024 zavedl po Ostravě alkoholové imobilizéry také Dopravní podnik města Olomouc. Po vyzkoušení technologie v městské hromadné dopravě přichází nová výzva – železniční tratě.
Posílení bezpečnosti na tratích
„Díky partnerství s CZ LOKO můžeme ukázat, že technologie prověřená milióny kilometrů v kolejových vozidlech městské hromadné dopravy může pomoci výrazně zvýšit bezpečnost i na železnici,“ řekl k nové technologii jednatel společnosti SafeLock Jan Slováček.
„Naší motivací je nejen absolutně bezpečný provoz našich vozidel, ale také určitá ochrana strojvedoucích, kteří naše vozidla obsluhují. Když se budeme bavit upřímně, tak např. zbytkový alkohol u řidiče nebo strojvůdce je něco, co se prostě stát může a reálně se to i děje. A toto zařízení je další stupeň ochrany, který zabrání ztrátě zaměstnaní provinilce nebo případným škodám na majetku či ztrátách na životech. Proto chceme imobilizér nabídnout všem našim zákazníkům jako volitelnou, ale velmi doporučenou výbavu nových i modernizovaných lokomotiv. Lze jimi dodatečně vybavit i starší lokomotivy, “ doplňuje Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO.

Téma bezpečnosti na železnici je aktuální i kvůli incidentům, které jsou sice vzácné, ale často závažné. Například v roce 2024 došlo ke srážce v Praze-Libni, kdy jeden ze strojvedoucích nadýchal téměř 2 ‰ alkoholu. Nehoda se obešla bez ztrát na životech, ale bylo při ní zraněno 35 osob a škody přesáhly 31 milionů Kč.
Dechové zkoušky u strojvedoucích mohou oproti silniční dopravě působit jako méně významné. Jak ale ukazuje uvedený příklad, ohrožení životů a finanční ztráty mohou být v případě železniční dopravy násobně vyšší než na silnicích.
Před výjezdem si strojvedoucí musí dýchnout
Alkoholový imobilizér funguje tak, že strojvedoucího před nastartováním lokomotivy vyzve k dechové zkoušce. Pokud je výsledek negativní, může strojvedoucí zahájit jízdu, v opačném případě je vozidlo zablokováno. Imobilizér dokáže odolat teplotám v rozsahu od −40 °C do +85°C. Součástí zařízení je i možnost namátkových testů kdykoliv během směny. Všechna data jsou navíc ukládána do šifrovaného cloudu, aby do nich mohl nahlížet dispečink.
Příprava na zavádění alkoholových imobilizérů v nových osobních automobilech je v evropské legislativě stanovena již od roku 2022. U kolejových vozidel však žádná podobná povinnost z nařízení či směrnic Evropské unie nevyplývá. Nová technologie v lokomotivách CZ LOKO tak představuje zásadní posílení bezpečnostních opatření v rámci prevence nehod na železnici způsobených pod vlivem alkoholu.
Tagy