NASA vyvinulo elektrický dron GL-10 s překlopnými rotory

NASA vyvinulo elektrický dron GL-10 s překlopnými rotory
Autor fotografie: NASA Langley/David C. Bowman|Popisek: Elektrický dron GL-10
07 / 05 / 2015, 08:30

Budoucnost letecké přepravy? Zatím jen testovací třímetrová verze.

UAV pod označením Greased Lighning GL-10, které kombinuje vertikální vzlet jako vrtulník s přechodem do klasického horizontálního letu pomocí deseti elektromotorů testuje americká NASA. 

Zdroj YouTube, NASA Langley Research Center

Dron je napájen bateriemi a má rozpětí tři metry. Funguje na stejném principu jako bitevní letoun Harrier II od McDonnell Douglas (Boeing) nebo jako americký vojenský konvertoplán s překlopnými rotory, který může startovat a přistávat vertikálně (svisle, charakteristika VTOL) - Bell Boeing V-22 Osprey. Tato verze se příliš neosvědčila, vzhledem k poruchovosti motorů - v letech 1991 až 2000 byly v průběhu testování zaznamenány čtyři významné srážky a selhání a s tím spojená úmrtí celkem 30 osob. Přesto se podařilo USA prodat 17 kusů tohoto konvertoplánu (Block C) do Japonska.

US NAVY / MV-22_Osprey

Nově vyvinutý dron by měl sloužit jako přepravní prostředek pro doručování lehčích balíků, případně pro dlouhodobější letový monitoring zemědělských ploch či tvorbu mapových podkladů. Nejtěžší byl podle techniků NASA vývoj mechanismu, který zajišťuje změnu polohy křídla v okamžiku přechodu od kolmého letu k letu „běžnému“ a nazpět. „Zatím se nám to podařilo u pěti letů, nyní chceme dokázat, že tento koncept je při letu až čtyřnásobně efektivnější, než běžná helikoptéra." Zdroj: e-svet.e15.cz

UAV GL-10/ NASA Langley/David C. Bowman

Zdroj: nasa.gov

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.