Nechá Kongres definitivně vyřadit F-117A Nighthawk?

Nechá Kongres definitivně vyřadit F-117A Nighthawk?
Autor: US Air Force|Popisek: Ilustrační foto F-117A
08 / 05 / 2016, 07:15

Výbor obrany zvažuje návrh právního předpisu, který by umožnil US Air Force, aby konečně vyřadila legendární Lockheed Martin F-117A Nighthawk.

Letoun oficiálně ukončil aktivní službu v dubnu 2008, ale Kongres požadoval, aby byla všechna letadla od 30. září 2006 zakonzervována "ve stavu, který by umožnil návrat tohoto letadla do služby".

Tato flotila duchů je nyní uložena ve speciálních temperovaných hangárech v Tonopah Test Range na letecké základně Nellis v Nevadě, místě přezdívaném Area 51. Z tohoto místa jsou od roku 2008 desítky nahlášených pozorování a snímků letadla, včetně doplňování paliva za letu.

DF-ST-92-08350

Průkopník stealth letadel americké armády, který vděčí za svému tvaru "diamantu" za své schopnosti rozptýlit radarovou energii, vzlétl poprvé v roce 1981, ale zůstal držen v tajnosti až do roku 1988, kdy letectvo jeho existenci potvrdilo na tiskové konferenci. Letoun F-117 se od následujících letounů USAF využívajících technologii Stealth, např. B-2 a F-22, vizuálně odlišuje především ostrými lomenými tvary. Při zrodu letounu v 70. letech nebylo technicky možné vytvořit model letounu oblejších tvarů vzhledem k nedostatku výpočetního výkonu počítačů a s tím související omezení programů, jež měli tehdy projektanti k dispozici.

Divize Skunk Works Lockheed sestavila 59 F-117A pro Pentagon mezi srpnem 1982 a červencem 1990, ale vývoj stealth technologie a detekce radarem rychle odsunula F-117 do pozadí a letectvo se obrátilo k novějším a méně pozorovatelným typům jako F -22, nebo B-2 a nyní F-35 a B-21.

Nyní, 10 let po zakonzervování mohou zákonodárci rozhodnout o přesunu těchto legendárních jednomístných strojů do Arizony, kde budou rozebrány na kusy.

F-117 je nejvíce známý pro svou účast v operaci Pouštní bouře v roce 1991 proti Saddámu Husajnovi, což byla první americká vojenská operace s využitím stealth letadla. F-117 během války v Zálivu nalétal 1 299 misí s 80% úspěšností, bez jakýchkoliv ztrát, nebo významnými škodami.

Technické údaje
Posádka: 1
Rozpětí: 13,20 m
Délka: 20,08 m
Výška: 3,78 m
Nosná plocha: 73 m2
Hmotnost prázdného stroje: 13 380 kg
Vzletová hmotnost: 23 814 kg
Pohonné jednotky: 2× dvouproudový motor General Electric F404-F1D2, každý o tahu 48 kN
Maximální rychlost: 1040 km/h
Dolet: 2224km
Tah/Hmotnost: 0,40

Výzbroj
Dvě vnitřní pumovnice s jedním úchytným bodem (celkem tedy 2 zbraně). F-117 může nést tyto zbraně:

Pumy: průrazné BLU-109, laserem naváděné GBU-10 Paveway II, laserem naváděné GBU-27, nukleární B61
Střely: AGM-65 Maverick vzduch-země, AGM-88 HARM vzduch-země

Zdroj: Flight Global, Wikipedie

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace