Někteří obchodníci jsou ve využívání umělé inteligence napřed. Luxusním značkám například pomáhá prodávat unikátní obleky i hýčkat zákazníky

Někteří obchodníci jsou ve využívání umělé inteligence napřed. Luxusním značkám například pomáhá prodávat unikátní obleky i hýčkat zákazníky
13 / 10 / 2019, 08:00

Umělá inteligence (AI) pomáhá obchodníkům zejména ve vytváření individualizované nabídky na míru. Například výrobci luxusních obleků Ermenegildo Zegna se vyplatila digitalizace tradičního podnikání, a získává tak důležitou konkurenční výhodu. Aplikace Zozosuits zase dokáže převzít přesné míry zákazníka a výsledkem je, že kupující obdrží oblečení vyrobené jemu na míru za pár dní poštou. Podle studie Accenture Technology Vision již 86 % velkých světových retailových firem experimentuje s aplikacemi umělé inteligence či rozšířené reality. Nové technologie nedávno implementovala také prostějovská společnost Bernhardt Fashion.

Úspěch společností v luxusním segmentu je často zakořeněn v bohatém dědictví jejich značek, které mají více než stoletou historii. Nyní je však trh výrazně ovlivňován používáním nových technologií. Výsledkem je, že očekávání spotřebitelů stoupají a luxusní značky nemohou tomuto dění jen přihlížet.

Digitální transformace jako příležitost pro luxusní značky – služby i obleky na míru

Lidé dnes při nakupování očekávají, že prodejce zná a dokonce předvídá jejich potřeby - ať už nakupují v kamenném obchodě nebo na mobilním zařízení. A to platí dvojnásob pro segment luxusního zboží, kde zákazník platí za „zvláštní zacházení“. Přední značka luxusních pánských oděvů a jeden z nejznámějších podniků v Itálii Ermenegildo Zegna se rozhodla pro digitální transformaci svého tradičního podnikání a využívá umělou inteligenci k nadstandardním personalizovaným službám založeným na znalosti individuálních preferencí a postojů. Dokáže tak zákazníkům nabídnout doslova, „co jim na očích vidí“. A v dalším kroku plánuje poskytovat všechna potřebná data přímo návrhářům, kteří podle přání a trendů budou tvořit nové kolekce. Firma již nyní dokáže věnovat maximální pozornost zkušenostem svých zákazníků a dokonale využít širokých možností omnichannel obchodu.

Každý zákazník je nejdůležitější

Digitální transformace rozšiřuje možnosti prodejců přiblížit se přáním zákazníků. Hlavním důvodem stále masivnějšího růstu vícekanálového (omnichannel) prodeje je fakt, že zákazníci chtějí pohodlně nakoupit tam, kde právě jsou – v kamenném obchodě, mobilní aplikaci i online obchodě. Pohodlný vícekanálový prodej je proto spolu s nabídkami na míru základem péče o co nejlepší zákaznickou zkušenost.

Největší výzvou současného retailu je plynulý přechod do plnohodnotného omnichannel byznysu. A to proto, že to zákazník tak chce. „Zákazník dnes neřeší, jestli nakupuje v online shopu, mobilní aplikaci či stojí v kamenném obchodě. Chce mít konzistentní informace, nabídku a možnosti napříč všemi kanály,“ říká Ondřej Dědina, ředitel společnosti Mibcon.

„E-zakázkové krejčovství“ i nápověda pro nákup

Jednou z firem, která povznesla individualizaci a přizpůsobení se požadavkům na novou úroveň, je Zozotown, největší japonská e-commerce firma. Tato firma vytvořila unikátní aplikaci Zozosuits, která si převezme přesné míry zákazníka a výsledkem je, že zákazník obdrží oblečení vyrobené jemu na míru. Cesta z výrobní linky až k zákazníkovi trvá pouhých 10 dní.

A není to jen módní průmysl, kde technologie umožňují přesně se přizpůsobit zákazníkovi tam, kde to dříve nebylo možné. Americký prodejce Sam´s Club vyvinul aplikaci, která využívá strojové učení a data o předchozích nákupech zákazníků a dovede tak automaticky doplňovat jejich nákupní seznamy. Společnost plánuje přidat do aplikace navigační prvek, aby mohla optimalizovat trasu při nákupu všech položek ze seznamu.

Momentální trh okamžiku

Moderní technologie zásadně proměňují způsob kontaktu se zákazníky. Umějí vytvářet svět zážitků a zkušeností přizpůsobených na míru. „Podle studie Accenture Technology Vision 2019 může být přizpůsobení se zákaznickým požadavkům na míru a jejich dodávka v reálném čase obrovskou možností k získání konkurenční výhody. Studie doporučuje nahlížet na každou příležitost jako na individuální a momentální trh okamžiku,“ říká Ivo Gavenda, který se v Accenture ČR specilizuje na segment umělé inteligence.

Technologie distribuovaných účetních knih, AI, rozšířená realita a kvantové výpočty (Quantum computing) – zkráceně DARQ – jsou pohonem změn, které přinášejí nové mimořádné schopnosti a dovednosti a umožňují firmám vytvářet zcela novou koncepci. Na otázku, jak by ohodnotili, které z těchto prvků budou mít největší vliv na jejich firmu v příštích třech letech, odpovědělo 41 % manažerů v průzkumu, že je to v první řadě umělá inteligence. To je více než dvojnásobek „počtu bodů“ ve srovnání s dalšími prvky DARQ.

„Studie se dále zaměřila na názory a zkušenosti 655 manažerů v oblasti retailu z 26 zemí. 86 % z respondentů prohlásilo, že již experimentují s řešeními umělé inteligence či dalšími složkami DARQ,  83 % z dotázaných pak souhlasí, že nabídka produktu na míru a doručení on-demand znamená další velkou konkurenční výhodu,“ dodává Ivo Gavenda z Accenture ČR.

Za příkladem využití nových technologií v krejčovství ale rozhodně nemusíme až do Japonska. Prostějovská společnost Bernhardt Fashion letos implementovala nový systém SAP, díky kterému dokáže zákazníkovi dodat oblek na míru špičkové kvality dokonce už během 24 hodin a s minimem reklamací. Firma je lídrem ve výrobě oděvů na míru v Evropě a jedním z nejvýznamnějších výrobců celosvětově. Má klienty ve více než 40 zemích světa, na pěti kontinentech. Objednávek přicházejí do Prostějova stovky denně a každá je unikátní. Ve velmi krátkém čase tak musí Bernhardt Fashion zakázku přijmout, zajistit všechen materiál, ušít, vyexpedovat.

„Dnes si oblek na míru objednáte, zítra vám jej můžeme odeslat. To by bez automatizace nebylo možné,“ říká Jindřich Koryčan, ředitel prodeje Bernhardt Fashion s tím, že celý proces je poměrně složitý, protože do něj vstupuje řada proměnných souvisejících s unikátností každé objednávky. „Nejobtížnější na zavedení nového informačního systému bylo přenést do něj historické know-how Bernhardt Fashion, zachovat jeho unikátnost. To se povedlo a celý proces je navíc efektivnější, rychlejší, schopný zvládnout nárůst objednávek. Díky automatizaci se také zrychlila fakturace a logistika,“ říká Ondřej Dědina, ředitel společnosti MIBCON, která nový systém SAP v Bernhardt Fashion implementovala.

Samotnou péči o zákazníka moderním technologiím ale zatím společnost Bernhardt Fashion nesvěřila. Míry klientovi berou osobně krejčí, zahraniční obchodní partneři prostějovské firmy. „Jde samozřejmě trochu o hru, kdy se zákazníkovi krejčí skutečně osobně věnuje a oděv mu chystá přímo na míru. Budoucnost je ale i tady ve využití technologií. Nejsou však ještě úplně dokonalé, proto vyčkáváme. Pár jich už ale máme v hledáčku,“ dodává Jindřich Koryčan.

 

Tagy článku

-->