"Nelze vyloučit teroristický útok," uvedl ke katastrofě letu MS 804 egyptský premiér

&quote;Nelze vyloučit teroristický útok,&quote; uvedl ke katastrofě letu MS 804 egyptský premiér
Popisek: ilustrační foto
19 / 05 / 2016, 16:45

AKTUALIZOVÁNO / Šéf ruské tajné služby FSB Alexander Bortnikov dnes uvedl, že "se vší pravděpodobností šlo o teroristický útok" (Reuters). Trosky letadla nalezla řecká armáda 370 kilometrů jihovýchodně od Kréty(AP).

Káhira ČTK) - Francouzský prezident François Hollande potvrdil, že se zmizelé egyptské letadlo A320 zřítilo do moře. Média si kladou otázku, zda v případě, že šlo o teroristický útok, neselhala Francie ve svých bezpečnostních opatřeních, protože letoun startoval z pařížského mezinárodního letiště. V Paříži se kvůli neštěstí mimořádně sešli ministři a v Káhiře dnes mimořádně zasedne rada národní bezpečnosti. Egyptský premiér Sherif Ismail dnes uvedl pro agenturu Reuters, že nelze vyloučit ani teroristický útok. 

 

Na palubě letadla patrně došlo k výbuchu, soudí francouzský letecký expert Jean-Paul Troadec, který se vyjádřil pro rozhlasovou stanici Europe 1. Vyplývá to podle něho z toho, že posádka podle všeho neměla čas reagovat na krizovou situaci.

"Pokud posádka neposlala nouzové hlášení, pak událost byla velmi, velmi brutální," řekl Troadec, bývalý ředitel francouzského úřadu pro bezpečnost civilního letectví BEA. "Obvyklé technické problémy, oheň, problém porucha motoru nezpůsobí okamžitou nehodu a posádka má čas reagovat. Tady posádka neřekla nic, nereagovala, a tak se velmi pravděpodobné jedná o brutální událost a můžeme skutečně uvažovat o atentátu," řekl Troadec, bývalý ředitel francouzského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod BEA

Zmizelé letadlo typu Airbus A320 dodal výrobce egyptské letecké společnosti EgyptAir v roce 2003. Stroj měl nalétáno již 48.000 hodin. Zpravodaj listu Wall Street Journal na svém Twitteru podle BBC napsal, že letadlo egyptské společnosti den před svým posledním letem letělo do Tuniska a také Eritreje. (Zdroj: tyden.cz)

Letadlo startovalo z Paříže ve středu zhruba hodinu před půlnocí. Stroj letěl v běžné výšce 11.200 metrů rychlostí 835 kilometrů za hodinu. Na palubě letu MS 804 bylo 66 lidí, z toho 56 pasažérů, 7 členů posádky a 3 členové ochranky. Letecká společnost uvedla, že mezi cestujícími bylo 30 Egypťanů, 15 Francouzů, dva Iráčani a dále cestující z Británie, Belgie nebo Portugalska.

A320 společnosti EgyptAir se z radarů podle agentury Reuters ztratil ve 2:45 SELČ, tedy asi dvacet minut před plánovaným přistáním v Káhiře. Podle řeckého ministra obrany Panose Kammenose se letadlo při strmém pádu ostře stáčelo do vývrtky, než nakonec zmizelo z radarů a zřítilo se z výšky několika kilometrů. Politik to oznámil médiím na tiskové konferenci s odkazem na záznam satelitních údajů z řízení letového provozu.

Podle šéfa řeckého řízení letového provozu Konstantinose Lintzerakose byli řečtí dispečeři s piloty egyptského letadla naposledy v kontaktu, když letělo nad řeckým ostrovem Kéa. Tehdy posádka nehlásila žádné problémy. Podivné ale je, že při přechodu do oblasti kontroly egyptského řízení letového provozu jižně od Kréty a Karpathosu se piloti s Řeky nerozloučili, jak je ve vzájemné komunikaci obvyklé.

Nejasnosti panují také kolem toho, zda letadlo vůbec vyslalo nouzový signál, nebo ne. Egyptská armáda popřela, že by zachytila jakýkoliv nouzový signál.

Po troskách pátrají egyptské i řecké složky. Francouzské vojenské námořnictvo oznámilo, že vyslalo do oblasti jižně od řeckých ostrovů průzkumný letoun Falcon, který operoval jižně od Itálie v rámci mise monitorování uprchlíků mířících z Afriky do Evropy. Zároveň uvedlo, že případně vyšle ještě jeden letoun a jednu loď.

 

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace