Soutěž o tričko: North American P-51 Mustang

Soutěž o tričko: North American P-51 Mustang
Autor fotografie: US Air Force|Popisek: P-51 nad Washingtonem
28 / 11 / 2015, 08:00

Jednomístná stíhací legenda, která nakopala zadek Göringově Luftwaffe a Japoncům v Pacifiku. Mustangy používalo Izraelské letectvo během války za nezávislost, P-51 si užili i Severokorejci.

William Green, autor knihy Famous Fighters of the Second World War: "Mustang překonával rekordy už na rýsovacím prkně!"


A o tričko s touto legendou si můžete ve spolupráci SECURITY magazínu a společnosti Antonio zahrát. Jak na to?

Dáte Like stránce SECURITY magazínu a stránce firmy Antonio a pošlete nám na mail redakce@securitymedia správnou odpověď na otázku, jak se jmenoval nejúspěšnější stíhací pilot 2. světové války používající stroj P-51 Mustang . Z došlých odpovědí vylosujeme 6.12. výherce skvělého trika s Mustangem:-)


Paradoxně za vývojem nejúspěšnějšího amerického stíhače 2. světové války stál požadavek Britů na firmu North American Aviation, aby vyráběla licenčně stíhačku Curtiss P-40.

Antonio

Společnost North American však navrhla, že do 120 dnů zkonstruuje a postaví prototyp svého vlastního letounu. Prototyp vzlétl 26. října 1940 a první produkční stroje označené jako P-51A se dostaly k britské RAF v listopadu 1941.

North American P-51A

Nevýhodou prvních Mustangů byl slabý motor Allison a proto došlo v RAF k vestavbě motorů Rolls-Royce Merlin 65 a stejný typ se začal díky dobrým zkušenostem montovat i na výrobních linkách v USA (verze B a C).

North American P-51D Mustang

Asi nejznámějším Mustangem se stal stroj s označením P-51D z roku 1944,  s motorem V-1650-7 o výkonu 1095 kW s posílenou výzbrojí na šest kulometů. K dalším konstrukčním změnám patřil snížený hřbet a kapkovitý kryt kabiny, který zlepšil výhled pilota vzad. Celkově se této verze vyrobilo 7 956 kusů.

N5441V_P-51D_KLSV_0123

Poslední Mustangy vyrobené za 2. světové války byly P-51H s motory Packard V-1650-9 o výkonu až 1632 kW a maximální rychlosti 782 km/h, a P-51L, vycházející P-51H.

Mustang P-51H byl nejrychlejším pístovým motorem poháněným strojem za 2. světové války, P-51D ale vypadal mnohem elegantněji...

North American P-51H 44-64415

A válečná bilance? Podle Američanů mají Mustangy na svém kontě 4 950 sestřelů a dalších 4 131 zničených strojů Luftwaffe na zemi. 2 520 P-51 bylo během války sestřeleno, zničeno. 

Po ukončení 2. světové války Mustangy dál zůstaly v letectvu Spojených států a už s označením F-51 bojovaly v Korejské válce.

Mezi zahraniční uživatele Mustangů patřilo mimo britské RAF i Čína, Jihoafrická unie, Kanada, Nizozemí, Nový Zéland, Polsko a samozřejmě i SSSR.

Poslední stroje byly vyřazeny ze služby až v roce 1984 a to v Dominikánské republice.

Specifikace (P-51D)
Posádka: 1 pilot
Rozpětí: 11,28 m
Délka: 9,83 m
Výška: 4,17 m
Nosná plocha: 21,67 m2
Hmotnost prázdného stroje: 3232 kg
Vzletová hmotnost: 4585 kg
Maximální vzletová hmotnost: 5488 kg
Pohonná jednotka: kapalinou chlazený vidlicový dvanactiválec Packard V-1650-7 (licence britského motoru Rolls-Royce Merlin) o maximálním bojovém výkonu 1720 hp (1282,6 kW)
Geometrická štíhlost křídla: 5,88

Výkony

Maximální rychlost: 703 km/h ve výšce 7620 m
Cestovní rychlost: 580 km/h
Pádová rychlost: 160 km/h
Dostup: 12 770 m
Počáteční stoupavost: 17,7 m/s
Dolet:
1530 km, nebo
3700 km s přídavnými palivovými nádržemi

Výzbroj

6× kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm (2×400 a 4×270 nábojů)
Max. 908 kg pum (dvě po 1000 librách) na závěsnících pod křídlem
6 raket HVAR kalibru 127 mm

Zdroj: Wikipedie, US Air Force

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace