Británie staví dvě obří letadlové lodě

Británie staví dvě obří letadlové lodě
Autor fotografie: UK Defence Images|Popisek: Počítačový obrázek nových britských letadlových lodí
18 / 10 / 2015, 18:30

Britské královské námořnictvo plánuje zařadit do služby dvě nové, obrovské letadlové lodě třídy Queen Elizabeth. Obě jsou zatím ve výstavbě.

Naplánovány jsou zatím dvě jednotky - HMS Queen Elizabeth, kterou by mělo námořnictvo převzít příští rok a HMS Prince of Wales, který vstoupí do služby v roce 2018. Výsledná cena  je zatím odhadována na asi 6,2 miliardy liber. S délkou 280 metrů a výtlakem 65 000 tun se stanou největšími plavidly Royal Navy v dějinách. 

HMS Queen Elizabeth & HMS Prince of Wales

Pro představu, legendární bitevní křižník HMS Hood měl délku 262 metrů a výtlak téměř 48 000 tun.

Stavby obou lodí se účastní 100 firem a přibližně 10 000 pracovníků, na palubě HMS Queen Elizabeth je již přítomno i 200 námořníků, kteří se seznamují s lodí a jsou zaučováni do jejího ovládání.

Bow Section of HMS Queen Elizabeth Being Fitted

Původně byly pro plavidla plánovány letadla s krátkým vzletem a vertikálním přistáním (V/STOL) F-35B. V roce 2010 britská vláda změnila specifikaci a na lodích bude sloužit F-35C, které budou startovat pomocí katapultu tak, jak je zvykem na moderních amerických letadlových lodích. 

Posádku lodi bude tvořit pouhých 679 lidí, včetně leteckého personálu vzroste počet lidí na palubě až na 1600, což je oproti letadlovým lodím USA třídy Nimitz velmi málo, zde je na palubě až 5 000 lidí, z toho 3 000 námořního personálu. Menší počet lidí na britských lodích je dán vyšší automatizací a nižším počtem letadel, počítá se s 40 stroji. 

Maximální rychlost bude 25 uzlů (46 km/h). O výkon se budou starat dvě plynové turbíny Rolls-Royce Marine Trent MT30 o výkonu 36 MW (48 000 koňských sil) a čtyři dieselové generátory. Dva o výkonu 9 MW (12 000 koňských sil) a dva o výkonu 11 MW (15 000 koňských sil). Turbíny Trent a dieselové generátory jsou vůbec největší pohonné jednotky, které byly v Royal Navy použity. Společně budou napájet nízkonapěťový systém, který se stará o elektrický pohon motoru, jenž pohání dvě hřídele. Akční rádius lodi bude 18 500 kilometrů. 

Section of New CVF Aircraft Carrier Arrives at Rosyth, Scotland for Construction

K obraně lodi proti vzdušným silám bude sloužit systém Phalanx CIWS. Proti útokům na moři lodě chrání 30 mm automatické kanóny a kulomety. Manipulace se střelivem a municí bude prováděna pomocí mechanizovaného zbraňového systému HMWHS. Toto je první námořní použití běžného pozemního skladového systému. HMWHS pohybuje municí, která je na paletách, od zásobníků po jednotlivé zbraně, po kolejích a s pomocí několika výtahů munici dostane dopředu a dozadu nebo na pravobok a levobok lodi. Po kolejích tedy lze zbraně přepravit do hangáru, popřípadě na letovou palubu. Tímto vzniká nový postup, při kterém je lidská síla zapotřebí pouze na uložení nebo přípravu munice, je to jeden z důvodů, proč je na lodi malá posádka.

4. července 2014 byla HMS Queen Elizabeth pokřtěna lahví whisky britskou královnou v ceremoniálu "Dávám této lodi jméno...po sobě".

Použití whisky je změnou tradice oproti klasickému šampaňskému a jako dodavatel byla zvolena skotská Bowmore Distillery, která dodala whisku Bowmore Surf.

Zdroj: Royal Navy, Wikipedie, The Telegraph

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace