Nové gunshipy AC-130J pro americké letectvo

Nové gunshipy AC-130J pro americké letectvo
Autor fotografie: "AC-130H Spectre jettisons flares" by U.S. Air Force photo/Senior Airman Julianne Showalter - United States Air Force. Licensed under Public Domain via Wikimedia Commons|Popisek: Ilustrační foto AC-130H
06 / 10 / 2015, 16:00

Dodaný Lockheed Martin AC-130J Ghostrider je první z 37 letadel objednaných pro US Air Force Special Operations Command (AFSOC).

Letoun dorazil na letiště Hurlburt Field na Floridě. U 413 Flight Test Squadron v Eglinu podstoupí testování a počáteční provozní zkoušky a vyhodnocení, které by měly zkončit do druhého čtvrtletí 2016.

V operační službě stroje doplní flotilu 17 AC-130U Spooky, které mají být vyřazeny v roce 2021.

Ghostrider je vyzbrojen kanónem ráže 30 mm Mk44 Bushmaster s naváděnou municí a zatím blíže neurčeným kanónem ráže 105 mm.

Cena jednoho stroje se pohybuje okolo 200 miliónů dolarů.

Historie a nasazení ve zkratce

Letouny typu gunship jsou speciální stroje palebné podpory založené na transportních letadlech, umožňující mohutnou palbu pomocí hlavňové výzbroje z boku letadla. Zatím nejznámější nasazení těchto strojů probíhalo během války ve Vietnamu, kde první stroje AC-130 útočily na zásobování probíhající po Ho Či Minově stezce. Vývoj AC-130 pod označením Gunship II začal v roce 1965, první prototip byl vyzbrojen čtyřmi kulomety a čtyřmi kanóny M61 Vulcan.

Veškerá výzbroj gunshipu je soustředěna na levé straně trupu, takže letouny mohou útočit celou svou palebnou silou tak, že pilot nakloní stroj křídlem k zemi na 30° až 50° a pozemní cíl tak zůstává na vrcholu pomyslného kuželu - soustředěná palba všech zbraní (patří k nim navíc ještě několik kulometů ráže 7,62 mm) pak dokáže zničit vše, co jim přijde do cesty.

Gunshipy byly nasazeny i během bojů v Panamě, Perském zálivu, Balkánu a samozřejmě i v Afghánistánu.

Zdroj: IHS Jane´s, válka.cz

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.