Nový cvičný letoun od Lockheedu má DNA úspěšné F-16

Nový cvičný letoun od Lockheedu má DNA úspěšné F-16
Autor: Lockheed Martin|Popisek: T-50
25 / 06 / 2016, 12:30

Piloti leteckých sil zítřka se mohou učit létat na stroji T-50A.

Piloti US Air Force létají na nejpokročilejších letadlech na světě, ale létat se učí lna některých opravdu velmi starých letadel.

Cvičný letoun Northrop T-38 vstoupil do služby v roce 1961. Více než pět desetiletí později, letectvo stále ještě operuje s asi 400 stroji tohoto typy, které byly aktualizovány na HUD displeje, GPS a moderní navigační systémy. T-38 ale nemohou létat navždy. Dokonce už nyní je nepraktické trénovat piloty letadel, jako je F-22 nebo F-35 na tomto stroji. Podle letectva, 12 z 18 vyspělých tréninků, není možné s T-38 dokončit.

I to je důvod, proč americké letectvo shání nový letoun. Začal to program TX a čtyři průmyslové týmy soutěžií o zisk lukrativní smlouvy. Tým Boeing / Saab se soustředil na zcela nový design, stejně jako  skupina Northrop Grumman s BAE Systems. Raytheon a Finmeccanica navrhují zavedený design letounu T-100, který je založen na italském cvičném stroji Alenia Aermacchi M-346.

Lockheed Martin a Korea Aerospace Industries (KAI) se spojili a nabídnou T-50A, letoun odvozený od stíhačky F-16 Fighting Falcon. T-50A tento měsíc dokončil svůj první zkušební let v Jižní Koreji.

Navržen 90. letech minulého století, kombinuje konstrukci draku podobnou F-16 se systémem řízení letu pocházejícmí přímo z Falconu. V letectvu Korejské republiky si odbyl premiéru v roce 2005. V současnosti je pro výcvik používáno 80 strojů.

T-50A First Flight June 2, 2016

T-50 je menší a lehčí než F-16 a má jiný motor - General Electric F404-102, který je odvozen od F404 pohánějící starší F / A-18. Přestože má menší tah než mtor F-16, stroj podává stejný výkon jako F-16, alespoň podle Marka Warda, zkušebního pilota firmy Lockheed Martin pro T-50A.

Ward je bývalý pilot US Air Force na F-16, později zkušební pilot Lockheed Martin pro F-16, a posledních pět let létal s F-35. Byl také instruktorem na T-38, který jak říká, prostě nemůže poskytnout studentům zkušenosti, které potřebují aby mohli létat s novými stíhacími letouny.

"Výkon T-38 je blíže k něčemu jako je F-4 Phantom, pokud jde o jeho systém řízení letu, výkona a řízení. Nedá se srovnávat s letouny, jako jsou F-35 a F-22."

Výcvik pilotů v letounu s DNA F-16 dává podle Warda větší smysl, T-50A podle něj díky tomu létá velmi podobné, pokud jde o řízení a reakce motoru, jako letouny páté generace.

T-50A, který Lockheed nabízí letectvu sdílí výkonové charakteristiky základního T-50, tedy maximální rychlost okolo Mach 1,5, dostup 48 000 stop a dolet asi 1150 mil. Lockheed Martin přidal do T-50A novou avioniku včetně HUD a Laad displeje podobným těm v F-35.

"Můžeme naprogramovat obrazovku jakýmkoliv způsobem podle požadavků letectva," říká Ward. "Jednou z věcí, které můžeme udělat, je v podstatě spustit videohru uvnitř letounu založenou na reálných datech."

LAAD displej může zobrazit simulovanou taktickou situaci, včetně radarů, dat z infračervených čidel a to i přes to, že letoun jimi nedisponuje. Doplňování paliva za letu využívá stejný systém jako na F-35 a F-22.

Letectvo plánuje příští rok přidělit zakázku na 350 nových cvičných letounů, které od roku 2024 nahradí T-38.

B-2 training

Zdroj: PM

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace