Obor IT v roce 2018 – jak vypadá?

Obor IT v roce 2018 – jak vypadá?
23 / 09 / 2018, 09:00

Míra nezaměstnanosti je v současnosti v České republice velmi nízká, a to dlouhodobě. Dle údajů Českého statistického úřadu se v květnu roku 2018 tato míra rovnala 2,3 % a meziročně se snížila o 0,8 %. Jedná se o nejnižší hodnotu v historii České republiky. To se projevuje na různých místech. Velmi dobře je to vidět na oboru informačních technologií, který postrádá odborníky snad nejzřetelněji. Firmy se předhánějí s platovými nabídkami i nadstandartními benefity, ale mnoho z nich má i přesto stále o „ajťáky“ nouzi. Udává se, že nezaplněných IT pozic jsou v Česku až tisíce.

Jednou z oblastí, kde je IT odborníků potřeba jako sůl, je kyberobrana. „Je to patrné zejména nyní po zavedení nové legislativy GDPR neboli Obecného nařízení o ochraně osobních údajů. Mnoho firem v tom stále tápe nejen z právního hlediska, ale také z hlediska faktického zabezpečení údajů, které by měl mít vždy na starosti právě zkušený IT odborník,“ říká Jan Silber, leader projektu Jobstack.it. Kyberobrana by pak měla sloužit k zabezpečení všeho, co je pro firmu důležité tak, aby se k tomu nedostala třetí strana. Kromě databází zákazníků se jedná také o důležité smlouvy či veškeré citlivé firemní údaje. Na IT specialistovi pak není jen tyto věci zabezpečit, ale také proškolit zaměstnance a vysvětlit jim jak a proč je potřeba být v těchto věcech ostražití, protože právě oni mohou tvořit v procesu úniku dat nejslabší článek.

IT pracovní trh je jedním z nejméně saturovaných hlavně z důvodu neustálého a rychlého rozvoje technologií obecně. Kromě kyberobrany dokáže hodně pracovníků pohltit také trend Ineternet of things – internetu věcí, kde jsou stále poptáváni kvalitní vývojáři a programátoři.

Pracovat sám na sebe

Právě kvůli nedostatku lidí sílí na IT trhu trend práce na živnostenský list a kontrakt. IT specialisté tak nejsou zaměstnanci jedné firmy, ale pracují sami na sebe na projektech různých firem, které si sami vyberou. Je to výhodné i pro firmy, protože si tak najmou IT specialistu jen ve chvíli, kdy jej opravdu potřebují a nemusí jej zaměstnávat na plný úvazek. „Trendy v západní Evropě a postupně i u nás naznačují, že stále více odborníků na poli IT upřednostňuje formu kontraktu před klasickou pracovní smlouvou. Odborníci se tak nemusí vázat na jednu firmu a mohou odkudkoliv pracovat na libovolném množství projektů a vykrýt tak efektivně svou denní pracovní dobu.“ říká Kateřina Prášilová, talent sourcing manager projektu Jobstack.it. S tím také sílí trend digitálního nomádství, kdy se odborník na volné noze neváže na jedno místo a svou práci pro různé klienty vykonává na cestách odkudkoliv na světě.

Kromě platu jsou důležité i další benefity

Nízká nezaměstnanost firmy nutí nabízet stále lepší platové podmínky. Pro kvalitního IT specialistu se zkušeností tak pomalu není problém se dostat i do šesticiferných částek za měsíc. Kromě toho firmy poskytují nejrůznější benefity jako například jídlo a pitný režim na pracovišti, poukázky na sportovní aktivity, firemní školku pro potomky zaměstnanců a spoustu dalších výhod. IT odborníka pomůže nalákat také tzv. „IT branding“, kdy firmy jasně komunikují, jaké jsou jejích vize, mise a cíle v oblasti informačních technologií. A nemusí se ani jednat čistě o firmu zaměřenou na IT. Transparentnost v těchto věcech může firmu pro potenciální zájemce o zaměstnání velmi zatraktivnit. „Pro stávající i potenciální zaměstnance je důležité i to, jak se k sobě lidé ve firmě chovají, jak dokáží komunikovat. Zajímá je pracovní prostředí, způsob, jak je nakládáno s novými nápady, zda vedení podporuje vzdělávání zaměstnanců, jestli se věci řeší rychle a flexibilně nebo se vše táhne dlouhou dobu,“ zakončuje Jan Silber, leader projektu Jobstack.it.

 

Zdroj: Jobstack.it

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace