Obrovské bezpečnostní riziko pro Evropu - neidentifikované nákladní lodě v evropských námořních vodách

Obrovské bezpečnostní riziko pro Evropu - neidentifikované nákladní lodě v evropských námořních vodách
Autor: Pixabay|Popisek: Ilustrační foto
02 / 04 / 2016, 20:45

Bezpečnostní experti jsou znepokojeni riziky souvisejícími s pašováním zbraní a drog prostřednictvím nákladních lodí nejen ve Středozemním moři.

2.4.2016 / Inzerát zveřejněný na Facebooku naznačuje, že se převaděči snaží vyrovnat s dohodou mezi Evropskou unií a Tureckem o deportaci běženců z řeckých ostrovů. V Turecku uvíznutým uprchlíkům tak nabízejí plavby do vzdálenější Itálie. Britský server The Guardian nicméně varuje, že se také může jednat o nebezpečný podvod - o takzvané "lodě duchů", kdy převaděči nalodí běžence na přeplněnou palubu, nastaví "autopilota" a zanechají je tak jejich osudu. Zdroj:aktualne.cz

7.2.2016 / Podle serveru pri.org je problém v tom, že Evropa nemá jednotný sledovací systém, který by monitoroval přibližně 10.000 nákladních lodí, které každý měsíc plují v evropských vodách. Stejně tak ne všechny evropské země provádí důkladnou kontrolu ve svých přístavech.  

První o problému s bezpečností obchodních lodí informoval The Financial Times, který zveřejnil celý rozsah a povahu problému na základě údajů od námořní rozvědky společnosti Windward se sídlem v Izraeli.

Reportér listu Sam Jones uvedl, že jenom minulý měsíc se v evropských vodách pohybovalo asi 540 nákladních lodí, jejichž aktivity byly "přinejmenším sporné". Důvody jsou různé, tvrdí Jones, ale zarážející je, že některá z těchto plavidel měla vypnutý sledovací systém. Přitom všechny lodě mají instalovány přístroj pro sledování GPS, který má umožnit lokalizaci jejich polohy. Ale řada plavidel tyto přístroje vypíná a nikdo neví proč. Další lodě zase falšují údaje z těchto zařízení a tvrdí, že se vůbec na některých místech nepohybovaly nebo naopak tvrdí, že pluly tam, kde vůbec nebyly.

To, co provádí kapitáni těchto lodí, prý vůbec nedává ekonomický smysl. "Takže máte obchodní loď, které má z přístavu do přístavu plout nejkratší možnou cestou, ale vy zjistíte, že proplula v blízkosti přístavu na Středním východě nebo u severoafrického pobřeží a přitom měla vypnutý transpondér, takže nemohla být sledována. A nikdo neví, kde naložila svůj náklad. A potom připluje do některého evropského přístavu." 

"Počet podobně utajených plavidel nebo podezřelých lodí neustále roste," uvádí Jones. Podle něj využívají námořní dopravy především gangy organizovaného zločinu pro pašování zbraní a narkotik. A chaos podél pobřeží Středozemního moře v místech jako je Sýrie nebo Libye vyvolává obavy, že tato plavidla dopravuji materiální pomoc ozbrojeným skupinám a teroristům.

Nejhorším scénářem podle evropských bezpečnostních odborníků je možnost, že se teroristé pokusí propašovat do Evropy obří bombu, se kterou by spáchali bezprecedentní teroristický útok. 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace