Odborníci pochybují o stabilitě nejnovější americké lodi USS Zumwalt

Odborníci pochybují o stabilitě nejnovější americké lodi USS Zumwalt
Autor: Naval Surface Warriors CC BY-SA 2.0|Popisek: USS Zumwalt
06 / 12 / 2015, 10:30

Nejnovější a nejvyspělejší loď amerického námořnictva bude příští týden provádět zkoušky na moři a bude to poprvé, co tato 183 metrů dlouhá loď okusí oceán.

USS Zumwalt a její dvě sesterské lodě jsou stavěny na základě trupu, jehož stěny se rozšiřují směrem ven, což trochu připomíná koncepty válečných lodí navrhovaných začátkem 20. století, tedy téměř před 100 lety. Zajímavé je, že na moři nikdy loď této velikosti a koncepce nevyplula.

I6Z2035

S blížícím se vyplutím se opět vynořují staré otázky o funkčnosti tohoto designu, který vznikl na počátku 90. let minulého století. US Navy a výrobci lodi (Northrop Grumman a General Dynamics) trvají na tom, že model a testování konceptu potvrzují správnost návrhu lodi.

To ale nekoresponduje s odborníky mimo válečné námořnictvo, kteří tuto radikální konstrukci trupu označují jako nestabilní a za správných podmínek by se loď dokonce mohla i převrhnout.

Nejméně osm současných a bývalých námořních inženýrů a analytiků vyjádřilo obavy ohledně stability Zumwaltu.

Poměrně dost neomaleně to vyjádřil civilní námořní inženýr Ken Browe, který řekl: " To se na moři převrhne za kombinace faktorů špatné rychlosti a vln o určité vlnové délce, které udeří pod správným úhlem."

Loď o výtlaku 14 500 tun má speciální tvar přídi na krájení vln, je plně koncipována jako stealth, paluba neobsahuje žádné rušivé prvky, i děla ráže 155 mm jsou zakrytovaná. Ta loď pro spoustu lidí prostě vůbec jako loď nevypadá.

121214-N-ZZ999-204

USS Zumwalt: Největší a nejvyspělejší torpédoborec světa

Pokud tedy dopadnou dobře všechny zkoušky, na moře tedy vklouznou pouhé 3 jednotky - USS Zumwalt od Bath Iron Works, USS Michael Monsoor od loděnice Northrop Grumman Shipbuilding a USS Lyndon B. Johnson od General Dynamics-Bath Iron Works. U lodi Johnson probíhá příprava na možné zabudování elektromagnetického railgunu, který by nahradil jedno dělo ráže 155 mm.

zumwalt-ddg1000-11

Na palubě je 20 vertikálních vypouštěcích sil (PVLS), každé bude obsahovat 5 střel, celkem tedy ponese loď 80 střel s plochou dráhou letu Tomahawk, raketová torpéda ASROC, protiletadlové střely Standard SM-3 a RIM-162 ESSM.

Dělová výzbroj tzv. Advanced Gun System bude obsahovat dva automatické 155 mm kanóny s kadencí 12 ran za minutu a dostřelem 100 námořních mil a dva 30mm kanóny Bushmaster II Mk 46.

Loď ponese dva vrtulníky.

Výtlak třídy Zumwalt se pohybuje okolo 12 000 tun při délce 183 metrů, rychlost 30 uzlů zajišťují dvě plynové turbíny Rolls-Royce Marine Trent. Pro představu, jak je tento "torpédoborec" velký malé srovnání s poslední používanou třídou křižníků US Navy, třídou Ticonderoga.

Délka: Zumwalt 183 metrů Ticonderoga 173 metrů
Šířka: Zumwalt 24,5 metru Ticonderoga 16,8 metru
Ponor: Zumwalt 8,41 metru Ticonderoga 10,2 metru

Posádku tvoří 142 mužů, díky vysokému stupni automatizace a robotizace lodi je ale možné loď provozovat v plném bojovém nasazení v počtu pouhých 40 mužů!

Zdroj: Defense News, Wikipedie, IHS Jane´s

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace