Ostravské opravny a strojírny bratří Šušků ve finančních problémech. Národnímu dopravci došla trpělivost s nekvalitou jejich práce. Útoky na ČD Cargo na sebe nenechaly dlouho čekat

Ostravské opravny a strojírny bratří Šušků ve finančních problémech. Národnímu dopravci došla trpělivost s nekvalitou jejich práce. Útoky na ČD Cargo na sebe nenechaly dlouho čekat
Autor: flickr.com (CC BY 2.0)
30 / 03 / 2020, 16:00

Společnost Ostravské opravny a strojírny (OOS) se kvůli dlouhodobému zhoršování vztahů se státním železničním dopravcem ČD Cargo (ČDC) dostává do vážných finančních problémů. Firma, kterou vlastní proslulí bratři Šuškové, se z miliardových zisků během několika málo let propadla až do ztráty téměř 90 milionů korun. V létě 2019 ji ČDC dokonce zařadilo na tzv. black list pro nespolehlivé dodavatelé. Vztahy mezi oběma firmami jsou velmi vypjaté. Státní dopravce se dokonce musel ohradit proti mediální kampani, kterou podle jeho tiskové zprávy proti němu vede právě holding bratří Šušků.

Abychom pochopili současnou situaci, musíme zapátrat poměrně hluboko v minulosti. Bratři Šuškové vstupují do OOS v roce 1998. Firma je v té době v citelné ztrátě 56 milionů korun. Situace se dlouho nelepší. V roce 2002 dokonce musel Rudolf Šuška, v té době ekonomický ředitel OOS, prohlásit, že má poprvé vážné obavy, jestli bude podnik dále existovat.

                                  

Šuškové ale měli štěstí, že se v kritickém roce 2002 konaly volby do Poslanecké sněmovny a na ministerstvo dopravy byl dosazen Milan Šimonovský z KDU-ČSL. Byl to právě on, kdo okamžitě podal záchrannou ruku. Vzápětí po svém nástupu do funkce totiž prosadil, aby byl tehdejší dluh státního dopravce vůči OOS, cca 200 milionů korun, urychleně převeden pod Českou konsolidační agenturu. Tím umožnil podniku bratří Šušků překlenout kritické období. Ministr sám OOS v roce 2004 osobně navštívil. Tři měsíce potom firma získala od Českých drah tři velké zakázky v hodnotě přes jednu miliardu korun.

Vazby mezi OOS a politiky byly opravdu úzké. Například Peter Šuška byl stejně jako ministr dopravy členem KDU-ČSL a za stranu kandidoval do voleb. OOS také lidovcům přispívala na jejich kampaň. Podle týdeníku Ekonom byl klíčovou osobou pro byznys bratří Šuškových i Pavol Lukša, bývalý místopředseda KDU-ČSL a následně i TOP 09. Blízko k politikům TOP 09 měl i nový ředitel ČDC Josef Bazala, který nastoupil do funkce v roce 2009. A právě do těchto let spadá zlaté období vztahů mezi ČDC a OOS. Během deseti let získá firma bratří Šušků z veřejných zakázek celkem 5,6 miliardy korun. Většinu z toho od státního dopravce. V roce nástupu ředitele Bazaly se zisk OOS vyšplhal až na částku 1,7 miliardy korun.

Kalouskovu mafii na železnici zastavili Babišovi lidé

Do nastaveného systému penězovodů však přichází zásah. V roce 2014 nastupuje do čela ČDC nové vedení a odhaluje množství problémů. Jedná se především o kvalitu práce a nedodržování termínů. Příkladem je vyjádření ředitele odboru prodeje ČDC: „Ostravské opravny a strojírny od konce roku 2018 v rozporu se smlouvami neopravovaly naše železniční vozy buď vůbec, nebo pozdě. Z tohoto důvodu jsme byli nuceni uplatnit smluvní pokuty za neplnění v částce převyšující 80 milionů korun.“

Z vyjádření ČDC vyplývá i postupné snižování počtu oprav, které si u OOS firma zadávala. Jestliže v roce 2015 i 2016 šlo o 100%, v roce 2017 číslo klesá na 84% a v roce 2018 až na 54%. Úplný konec zakázek nastává v létě 2019, kdy je OOS zařazeno u ČDC na tzv. black list jako vysoce nespolehlivý dodavatel.

Kdysi velmi zisková firma se propadá do výrazné ztráty. V roce 2017 činil její výsledek před zdaněním mínus 29 milionů korun. O rok později se toto číslo propadlo až na téměř 89 milionů korun. 

Pro SM tento negativní vývoj OOS komentoval železniční expert, který si však nepřál být jmenován, takto: „V době, kdy jiné opravny nestíhaly, se OOS propadá do ztráty, neboť kromě dříve spřáteleného ČD Carga obtížně získává jiné zákazníky. Reference nízké kvality a neplnění termínů je u OOS mezi železničáři známá.“

Mediální útoky na ČD Cargo

Podle Parlamentních listů a vyjádření ČDC může za mediální útoky na tuto společnost v posledních týdnech právě OOS. Útoky se dotýkají smlouvy mezi státním dopravcem a slovenskou firmou SMK, kterou ČDC reagovalo na zvýšenou poptávku po tzv. vysokostěnných vozech potřebných pro odstraňování kůrovcové kalamity. Podstatou smlouvy je tzv. zpětný leasing,, kdy SMK na vlastní náklady musela rekonstruovat vozy potřebné pro ČDC cca za 1 miliardu korun. Vyznění článků bylo tak silně negativní, že ho ČDC v tiskové zprávě dokonce označilo za lživou kampaň.

 

 

 

Tagy článku

SECURITY magazín je ve své tištěné podobě první a jediný český odborný časopis o komerční bezpečnosti a vychází od roku 1994. SECURITY magazín se orientuje především na profesionály v přímém výkonu služby v soukromých bezpečnostních agenturách a ve firmách, které poskytují technické bezpečnostní služby. Je určen také manažerům, kteří uvedené služby prodávají a řídí a bezpečnostním specialistům, kteří bezpečnostní služby nakupují v soukromém i státním sektoru. Zkušenosti a informace v SECURITY magazínu jsou ale určeny i laické veřejnosti, potenciálním zákazníkům, kteří o bezpečnosti velmi často mluví a ne vždy jí rozumí nebo chápou její specifika. SECURITY magazín chce tradiční spoluprací s akademickým prostředím a experty v oboru dokázat, že komerční bezpečnost je multioborová disciplína, úzce propojená požadavky norem a předpisů a je v mnoha ohledech založena na moderních vyspělých technologiích, které mohou instalovat a provozovat pouze vzdělaní specialisté.

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace