Otázka zdravotního pojištění cizinců má významné dopady na bezpečnost. ODS ale tento argument slyší jen tehdy, když je v zájmu komerčních pojišťoven

Otázka zdravotního pojištění cizinců má významné dopady na bezpečnost. ODS ale tento argument slyší jen tehdy, když je v zájmu komerčních pojišťoven
Autor fotografie: Pixabay
22 / 06 / 2023, 13:30

Blíží se třetí čtení sledovaného návrhu zákona o pobytu cizinců, kterým chce skupina senátorů ODS v souladu zejména s Českou asociací pojišťoven (ČAP) otevřít systém zdravotního pojištění pro cizince komerčním pojišťovnám, a vrátit tak stav před poslední změnu z roku 2021, kdy byla tato problematika svěřena do výhradní působnosti Pojišťovny VZP (PVZP). Tvrzeným důvodem pro změnu je odstranění údajně nezdravého monopolu, kterým Česká republika podle stížnosti ČAP adresované Evropské komisi porušuje evropskou legislativu. Důvody, které vedly v roce 2021 ke zřízení "monopolu", ovšem byly trojího rázu: zastavit vyvádění prostředků z českého zdravotnictví, odstranit problém s nedoplatky za provedené úkony, a odstranit také rizika v oblasti bezpečnosti. Při předchozí změně pravidel v roce 2010 se tyto argumenty ODS hodily.

Hlavním skutečným důvodem pro návrat před rok 2021, jak jej navrhují senátoři za ODS jako Tomáš Jirsa a Roman Kraus, a jak za něj mocně jménem komerčních pojišťoven lobbuje ČAP a její výkonný ředitel Jan Matoušek, přirozeně je byznys pro tyto komerční pojišťovny, a tedy v konečném důsledku formou dividend vyvedené prostředky mimo systém zdravotnictví. Problémy spočívající v riziku nedoplatků a zejména rizika v oblasti bezpečnosti spojené s usnadněním podmínek pro migranty a otevřené prostoru pro různé zprostředkovatele a rusko- a jinojazyčné gangy, které se v minulosti v Česku na této veřejnosti poněkud skryté problematice dobře živily, jsou nyní popírány, bagatelizovány a pomíjeny.

Poněkud paradoxně jde přitom návrh formálně podaný skupinou senátorů za ODS proti trendu, který političtí reprezentanti stejné strany v minulosti prosadili. V letech 2007-2010 v médiích rezonoval problém falešného zdravotního pojištění, kterým se prokazovaly řádově desetitisíce cizinců. Šlo o fiktivní pojišťovací produkty, které cizincům nelegálně prodávali různí zprostředkovatelé. Že jejich zdravotní pojištění nemá žádnou hodnotu přitom oklamaní cizinci zjistili až u lékaře, kde v důsledku museli platit v hotovosti, a často místo toho vznikal nedoplatek a dluh.

Na druhé straně ovšem byla tato fiktivní pojištění levnější než řádné smlouvy, což mělo velký význam pro specifický okruh cizinců, kteří díky získanému dokumentu dosahovali prodlužování svého pracovního víza. "Jsou zde, bohužel, masové podvody, masová trestná činnost. Cizinecká policie si s tím neví rady a tím, že ta potvrzení neustále uznává, nepřímo tu činnost podporuje," citovala média tehdejšího náměstka VZP Kareše. Problém se týkal až poloviny ze 180 tisíc cizinců přihlášených k dlouhodobému pobytu.

Dluh za neuhrazené úkony byl značný. Jen u Všeobecné fakultní nemocnice za roky 2007 a 2008 činil téměř 5 milionů korun, z velké části šlo o nevymahatelné dluhy za pacienty ze zemí bývalého SSSR. Známý byl také případ Moldovana, který se v roce 2010 zřítil ze sochy Sv. Václava – a neměl platné zdravotní pojištění.

Byl přijat nový zákon o pojišťovnictví, a od 1. ledna 2011 již mohla cizinecká policie uznávat jen doklady o zdravotním pojištění, které vystavily pojišťovny oprávněné podnikat v České republice. Veškeré zahraniční pojišťovny byly ze systému vyloučeny. Média v té době psala o "monopolu českých pojišťoven" a zdůrazňovala, že tento systém komerčního pojištění připomíná americký systém a že pojištění u českých pojišťoven je pro cizince nevýhodné.

Poslankyně Horníková z ODS již v říjnu 2010 předložila návrh výboru pro obranu a bezpečnost, podle kterého by pro cizince bylo povinné pojištění v rozsahu komplexní péče. V dalším legislativním procesu návrh zazněl také od dalších poslanců ODS, Marka Šnajdra a Borise Šťastného, a byl vládními hlasy schválen. Dobová interpretace v médiích hovořila o lobbingu a dokonce korupci komerčních pojišťoven, protože s požadavkem komplexní péče šlo samozřejmě ruku v ruce navýšení pojistného, a tedy i zisk pojišťovny.

Faktem bylo, že nový systém výrazným způsobem omezil možnosti pro různé mafie a řešil také, i když ne zcela důsledně, problém s nedoplatky a falešnými pojišťovacími smlouvami. Šlo tedy o krok směrem od velmi liberálního, ale pro zdravotnictví a obecně společnost nevýhodného systému, na kterém měl možnost parazitovat organizovaný zločin, k restriktivnější a racionálnější úpravě, která zejména pro cizince ze třetích zemí učinila Českou republiku poněkud méně atraktivní destinaci. Zřízení monopolu PVZP v roce 2021 bylo logickým navazujícím krokem, který zmíněné problémy vyřešil definitivně s tím významným bonusem, že veškeré peníze, které na zdravotnictví vynaložili dlouhodobě v ČR žijící cizinci, zůstávaly ve zdravotnictví, protože PVZP je dceřinou společností VZP, a nevyvádí žádné prostředky formou dividend akcionářům, jako to dělají komerční pojišťovny, protože to je také jejich raison d'être.

Co je vlastně cílem právě projednávaného senátního návrhu a co je obecným zájem České republiky? V zájmu občanů nepochybně je, aby byli dlouhodobě v ČR žijící cizinci odpovídajícím způsobem pojištěni a nevznikaly dluhy, které v důsledku zaplatí český občan. Rovněž je v jejich zájmu to, aby Česká republika nenabízela cizincům ze třetích zemí výrazně atraktivnější podmínky například v oblasti zdravotního pojištění než jiné státy, a nestala se tak cílem ilegální migrace. Naopak v zájmu komerčních pojišťoven je dosáhnout na "trh" se zdravotním pojištěním a mít na něm zisk, který nevracejí do zdravotnictví.

Politici ODS jsou de facto konzistentní v tom, že vystupují v zájmu komerčních pojišťoven a jejich profitu. V roce 2010 jim z cesty odstranili konkurenci zahraničních pojišťoven a nekalou konkurenci falešných pojišťovacích smluv, na kterých se přiživoval organizovaný zločin. Neříkali, že vystupují v zájmu komerčních pojišťoven. Jejich motivací bylo řešení popsaných nežádoucích problémů. Dnes však obracejí, a chtějí systém opět otevírat komerci, což je v našem zdravotnictví cizorodý a na něm parazitující prvek, který v žádném ohledu nemůže zlepšit faktickou situaci cizinců, ale naopak hrozí návratem výše zmíněných rizik.

Správné řešení nabízí poslanec Jan Kuchař: ať zdravotní pojištění cizincům poskytují dceřiné společnosti veřejných pojišťoven. Veškeré prostředky zůstanou ve zdravotnictví. Matky těchto pojišťoven mají smlouvy se všemi zdravotnickými zařízeními. To komerční pojišťovny rozhodně nemají. Služby veřejných pojišťoven jsou v tomto ohledu komplexní a spolehlivé. Některé komerční pojišťovny by mohly neodolat pokušení nabízet levnější produkty, které přinesou dva problémy: vyšší zájem migrantů o Českou republiku (protože zde bude zdravotní pojištění pro ně levnější) a riziko nedoplatků všude tam, kde nebudou provedené úkony uzavřenými smlouvami kryté.

Sledujeme dnes a denně, co se odehrává v některých západních zemích naplno zasažených masovou migrací ze třetích zemí. Zákon o pobytu cizinců a jeho pasáže týkající se zdravotního pojištění cizinců jsou jedním z důležitých nástrojů pro regulaci migrace, která je obecně nevyhnutelná a dokonce žádoucí, ale nesmí se stát v žádném ohledu předmětem obchodu a zdrojem zisků.

Tagy článku

-->