Pancéřovaný speciál CZS 15 TRITON: Hasičské vozidlo do extrémních podmínek

Pancéřovaný speciál CZS 15 TRITON: Hasičské vozidlo do extrémních podmínek
Autor fotografie: Tatra Trucks|Popisek: Pancéřovaný speciál CZS 15 TRITON
27 / 02 / 2022, 17:00

Záchranný útvar Hlučín disponuje od února 2020 pancéřovaným speciálem CZS 15 TRITON na podvozku Tatra 4x4. Vozidlo je určeno pro operace a zásahy v nebezpečných a extrémních podmínkách.

Pancéřované vozidlo CZS 15 TRITON představuje designově inovativní platformu, která je charakteristická vysokým stupněm ochrany na všech úrovních, odolností a mobilitou v hůře dostupných terénech.

Vozidlo je proto určeno pro zásahy v nebezpečných a extrémních podmínkách jako například v průmyslových, výrobních a skladovacích areálech, místech obsahujících nebezpečné látky či munici nebo prostorech, v nichž hrozí nebezpečí výbuchu. Užití však vůz najde také při různých přírodních katastrofách, lesních požárech nebo odstraňování následků teroristických útoků.

triton

                                              Pancéřovaný speciál CZS 15 TRITON (Foto: Tatra Trucks)

 

TRITON z dílny šternberského podniku Excalibur Army je výsledkem spolupráce společností Tatra Trucks a THT Polička, je vysoce odolným vozidlem, odvozené od vojenského stroje PATRIOT. Délka vozidla na podvozku Tatra 4x4 činí 6 271mm, šířka 2 550 mm, hmotnost je 16 tun. TRITON je schopný na zpevněné komunikaci dosáhnout rychlosti až 110 km/h, v terénu 45 km/h.

Pohonné ústrojí tvoří vzduchem chlazený osmiválcový motor TATRA T3C-982-90 o výkonu 300 kW. TRITON je vybaven šestustupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem Allison 4500SP.

Pancéřovaná kabina nabízí kromě jízdního komfortu pro dvoučlennou osádku i vysoký stupeň její ochrany, která splňuje přísné normy. Garantována je tak odolnost proti mechanickému poškození na úrovni balistické ochrany ve stupni 2 dle standardizační normy STANAG 4569. Samozřejmostí jsou v případě TRITON i protivýbuchová sedadla, podlaha hasičského speciálu je konstruována tak, aby co nejvíce tlumila následky exploze pod vozem.

V hasičské nástavbě v zadní části je umístěna nádrž o objemu 2 000 litrů vody, samotné hasičské vybavení je potom umístěno v bočních a zadních schránkách s výklopnými dvřemi. V nástavbě můžeme najít rovněž požární čerpadlo s jmenovitým průtokem 1500 l vody za minutu poháněné motorem vozu.

Domovskou stanicí TRITONu je sice Hlučín, ale v případě naléhavé potřeby bude zasahovat na nebezpečných místech po celé republice. 

Tagy článku

-->